Grupa OEX kilka dni temu podała swoje wyniki za zeszły rok.
Segment Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej osiągnął w 2020 roku przychody od klientów zewnętrznych na poziomie 176 400 tys. PLN, co stanowi spadek o 7,4% w porównaniu do 2019 roku. Główną przyczyną spadku było zamknięcie sklepów w galeriach handlowych oraz znaczące zmniejszenie sprzedaży w sklepach, które pozostały otwarte w okresie pierwszych dwóch kwartałów 2020 r. W czwartym kwartale 2020r. przychody segmentu wyniosły 51 215 tys. PLN i były niższe o 4,1% od osiągniętych w czwartym kwartale 2019 roku. Przychody segmentu stanowiły w 2020 roku 34,7% łącznych przychodów Grupy, wobec 32,9% w roku ubiegłym.
EBITDA segmentu Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej wyniosła w 2020 roku 18 979 tys. PLN, co stanowi spadek o 3,8% w porównaniu do 2019 roku. Po znacznym spadku wyniku w pierwszym kwartale 2020 r., spowodowanym sytuacją epidemiczną, spółki segmentu odbudowały go częściowo w drugim kwartale 2020 r. dzięki satysfakcjonującym przychodom w maju i czerwcu, dokonaniu redukcji kosztów, w tym czynszów w sklepach zlokalizowanych poza galeriami handlowymi, ale także dzięki pomocy publicznej w ramach programu tzw. „Tarczy 1.0”. Pomoc ta miała formę dotacji do wynagrodzeń za kwiecień, maj i czerwiec ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, wypadkowe, chorobowe oraz ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto spółki segmentu skorzystały także z możliwości wygaszenia zobowiązań wynikających z umów najmu w okresie obowiązywania zakazu handlu w galeriach handlowych, co przełożyło się na brak konieczności ponoszenia świadczeń przewidzianych w tych umowach w okresie obowiązywania zakazu. Wpływ uzyskanej pomocy publicznej na wynik segmentu i jednocześnie wynik Grupy w 2020 roku wyniósł 3 347 tys. PLN. W trzecim i czwartym kwartale 2020 roku spółki segmentu nie korzystały z pomocy publicznej. Najwyższy wynik kwartalny w 2020 roku segment osiągnął w trzecim kwartale i wyniósł on 5 985 tys. PLN. W czwartym kwartale 2020 roku segment osiągnął 5 107 tys. PLN zysku EBITDA, co było wynikiem gorszym o 17,% w porównaniu z czwartym kwartałem roku 2019. W okresie czwartego kwartału 2020r. sklepy należące do spółek segmentu pozostały otwarte. Nakaz czasowego zamknięcia wielu rodzajów placówek w galeriach handlowych, wprowadzony w związku z sytuacją epidemiczną, nie objął tego rodzaju punktów. EBITDA segmentu stanowi 50,1% sumy EBITDA wszystkich trzech segmentów operacyjnych Grupy, wobec 90,1% w roku ubiegłym.
Wpływ epidemii:
Szczególnie istotny dla wyników Grupy był spadek wyników segmentu Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej w pierwszym kwartale 2020 roku. Jest to segment, który w największym stopniu kontrybuuje do wyników Grupy. W przypadku spółek tego segmentu, pomimo realizacji zgodnie z założeniami wyników za pierwsze dwa miesiące roku 2020, zamknięcie sklepów w centrach handlowych, a częściowo również w innych lokalizacjach w połowie marca 2020 r. (łącznie około 30% sieci sprzedaży), spowodowało drastyczne pogorszenie wyników z uwagi na znaczące bezpośrednie ograniczenie części sprzedaży jako takiej oraz brak możliwości realizacji osobno wynagradzanych celów kwartalnych, przy praktycznie niezmienionej bazie kosztowej. Ponowne otwarcie sklepów w maju pozwoliło na stopniowe odbudowywanie przychodów, szczególnie, że w drugiej połowie roku sklepy pozostały otwarte.
Obecnie Grupa OEX prowadzi salony dla Orange, T-Mobile i Plus. Sprzedaż usług sieci Orange jest realizowana przez Tell Sp. z o.o, sieci T-Mobile przez spółkę Europhone Sp. z o. o., a sprzedaż usług sieci PLUS realizowana jest przez spółkę PTI Sp. z o. o.
W listopadzie 2020r. spółka Europhone Sp. zo.o. z Grupy OEX powiększyła swoją sieć o kolejnych 27 punktów w wyniku sfinalizowania transakcji za kwotę 4,5 mln zł. Europhone Sp. z o.o. zarządza obecnie 119 salonami i jest to największa sieć wśród partnerów T-Mobile.
LICZBA SKLEPÓW WG STANU NA DZIEN BILANSOWY | ||||
stan na 31.12.2020 | stan na 31.12.2019 | zmiana r/r w szt. | zmiana r/r w szt. | |
sklepy sieci Orange | 176 | 180 | -4 | -2,2% |
sklepy sieci T-Mobile | 119 | 93 | +26 | +28,0% |
sklepy sieci Plus | 64 | 66 | -2 | -3,0% |
Razem sklepy | 359 | 339 | +20 | +5,9% |
ŚREDNIA LICZBA SKLEPÓW W ROKU OBROTOWYM | ||||
średnia w okresie 01.01-31.12.2020 |
średnia w okresie 01.01-31.12.2019 |
zmiana r/r w szt. | zmiana r/r w % | |
sklepy sieci Orange | 177,0 | 183,0 | -6,0 | -3,3% |
sklepy sieci T-Mobile | 94,4 | 96,0 | -1,6 | -1,7% |
sklepy sieci Plus | 64,0 | 66,0 | -2,0 | -3,0% |
Razem sklepy | 335,4 | 345,0 | -9,6 | -2,8% |
ROZBICIE PRZYCHODÓW | |||
01.01-31.12.2020 | 01.01-31.12.2019 | zmiana r/r w % | |
Przychody z prowizji za sprzedaż usług telekomunikacyjnych | 127 036 | 132 898 | -4,4% |
Zestawy i doładowania pre-paid | 4 340 | 5 780 | -24,9% |
Telefony abonamentowe | 39 594 | 41 725 | -5,1% |
Pozostałe przychody | 5 449 | 10 158 | -41,2% |
Razem | 176 419 | 190 561 | -7,1% |
WOLUMENY SPRZEDANYCH USŁUG | |||
01.01-31.12.2020 | 01.01-31.12.2019 | zmiana r/r w % | |
Aktywacje post-paid | 861 311 | 910 885 | -5,4% |
Aktywacje pre-paid | 123 714 | 151 541 | -18,4% |
Razem | 985 025 | 1 062 426 | -7,3% |