Siemens Communications prezentuje swoją platformę dla operatorów komórkowych IMS (IP Multimedia Subsystem). Według Siemensa, w najbliższym czasie standardowe usługi głosowe będą coraz częściej zastępowane przez rozwiązania bazujące na sieci pakietowej, czyli w oparciu o protokół IP (Internet Protocol). W przyszłości spodziewane jest nawet całkowite zniknięcie standardowej części komutacyjnej sieci i zastąpienie jej wydajną siecią IP na bazie, której będą świadczone wszystkie rodzaje usług.
IMS został zaprojektowany jako platforma kontrolna dla serwisów i aplikacji zlokalizowanych właśnie w sieci pakietowej operatorów komórkowych. Produkt Siemensa IMS @vantage daje użytkownikom możliwość dostępu do wielu nowych serwisów w sposób równoległy z dowolnego miejsca w dowolnym czasie. Usługi oferowane przez IMS @vantage mogą być interesujące dla odbiorców indywidualnych, jak i mogą znaleźć zastosowanie w świecie komunikacji biznesowej. Przykładem nowego serwisu bazującego na IMS’ie jest Push-to-Talk.
Charakterystyka systemu
Dzięki temu, że dostęp do systemu IMS nie jest uzależniony od rodzaju sieci pakietowej, usługi bazujące na nim mogą zostać zaoferowane użytkownikom korzystającym z dowolnej technologii dostępowej (UMTS, GPRS/EDGE, WLAN). Operatorzy, którzy decydują się na wprowadzenie tego sytemu mają możliwość oferowania jednolitego zbioru nowych multimedialnych usług wszystkim swoim klientom.
Kolejną bardzo istotną kwestia jest wybór protokołu odpowiedzialnego za zarządzanie i sterowanie połączeniami obsługiwanymi przez system IMS. Zadania te są wykonywane za pośrednictwem protokołu SIP (Session Initiation Protocol). Jest to główny protokół sygnalizacyjny systemu IMS, umożliwia on w prosty sposób na zestawianie sesji multimedialnych, negocjowanie i zapewnianie parametrów jakości usług QoS (Quality of Service). Dzięki temu, że protokół ten jest prosty, można łatwo go implementować zarówno po stronie sieciowej jak i w terminalach użytkowników końcowych. Natomiast standaryzacja protokołu SIP (RFC 3261) pozwoli w przyszłości na realizowanie połączeń między systemami różnych dostawców zaimplementowanymi u różnych operatorów.
W systemie IMS można wyodrębnić następujące elementy:
1. HSS (Home Subscriber Server) – centralna baza danych użytkowników, zawiera informacje o profilach, dane identyfikacyjne i inne o wszystkich subskrybentach systemu.
2. CSCF (Call Session Control Function) – rdzeń systemu, zarządza i steruje wszystkimi sesjami SIP użytkowników.
3. MGCF (Media Gateway Control Function) – element umożliwiający zestawianie połączeń do klasycznych sieci głosowych PLMN/PSTN, odpowiedzialny za konwersję sygnalizacji między protokołami SIP i ISUP oraz zarządzanie bramami dostępowymi.
4. MGW (Media Gateway) – brama dostępowa między pakietową siecią IMS, a standardowymi sieciami komutacji kanałów głosowych, wykonuje transkodowanie sesji użytkowników korzystających z różnego rodzaju medium transmisyjnego.
5. MRF (Multimedia Resource Function) – element zarządzający zasobami sieciowymi w celu realizacji multimedialnych połączeń konferencyjnych.
Lista przykładowych usług, które mogą być oferowane na bazie IMS
serwisy obecności – listy, książki kontaktowe z informacją o aktualnym statusie i możliwościach kontaktu z danym użytkownikiem, np. standardowa rozmowa, rozmowa wideo, poczta elektroniczna inne rodzaje wiadomość tekstowych
usługa kalendarza osobistego – dostęp do niej mogą otrzymywać wskazani przez nas użytkownicy, np. nasi znajomi, przyjaciele
wymiana informacji multimedialnych – wymiana dowolnego rodzaju wiadomości głosowych, graficznych, video, tekstowych lub ich dowolnych kombinacji w czasie rzeczywistym, bezpośrednio między użytkownikami lub za pośrednictwem dedykowanych serwerów
wspomniany wcześniej Push-to-Talk
wszelkiego rodzaju gry pozwalające na zabawę wielu użytkownikom na raz w tym samym czasie
strumieniowe przesyłanie głosu i wideo (voice/video streaming)
konferencje głosowe, wideo lub ich kombinacje, czyli na przykład w danym połączeniu mogą uczestniczyć zarówno użytkownicy z dostępem wideo jak i ci, którzy w danej chwili mają możliwość używania tylko głosu.