Na początku października 2002 Siemens Sp z o.o. (branża Information and Communication Networks) zakończył realizację kontraktu na budowę i uruchomienie platformy sieci inteligentnej z usługą autoryzacji połączeń dla Tel-Energo S.A.
Kontrakt obejmował także dostosowanie istniejących już w sieci Tel- Energo central międzymiastowych EWSD Siemensa do współpracy z platformą sieci inteligentnej.
Usługa autoryzacji połączeń jest realizowana przez Niezależnego Operatora Międzystrefowego od 1 sierpnia 2002 roku. Została wdrożona w następstwie umowy pomiędzy NOM a Telekomunikacją Polską S.A. w sprawie zasad rozliczeń połączeń międzystrefowych. Umowa ta zakłada, że od 1 sierpnia abonenci mogą korzystać z połączeń międzystrefowych z użyciem prefiksu 1044 wyłącznie po podpisaniu umowy z NOM.
Usługa autoryzacji połączeń CLV (Calling Line Verification) polega na monitoringu wszystkich przechodzących przez sieć Tel-Energo połączeń telefonicznych pod kątem weryfikacji uprawnień abonentów do korzystania z tej sieci.
Przed zestawieniem połączenia określona centrala tranzytowa EWSD wysyła zapytanie do centralnego systemu usługi CLV, czy abonent wywołujący połączenie znajduje się na liście abonentów uprawionych do korzystania z sieci NOM (white list - 'biała lista'). Centrala EWSD przekazuje do systemu centralnej bazy danych informacje zawierającą numer telefoniczny abonenta dzwoniącego, tzw. CLV (Calling Line Verification). Weryfikacja (autoryzacja) abonenta dokonywana jest na podstawie tego numeru. W przypadku pozytywnej weryfikacji centrala otrzymuje zezwolenie na zrealizowanie zainicjowanego połączenia. Połączenia od abonentów, których nie ma na liście w bazie danych CLV, zostają przekierowane do określonej zapowiedzi słownej bądź na zdefiniowany przez operatora numer telefoniczny (np. do centrum obsługi abonentów). Oprócz 'białej listy' w systemie istnieje również możliwość definiowania 'czarnej listy' (black list), obejmującej tych abonentów, którzy mimo pozytywnej autoryzacji nie są uprawnieni do korzystania z sieci NOM. Sprawdzanie abonentów następuje w kolejności od białej do czarnej listy. Istnieje również możliwość pobierania/aktualizacji danych do list CLV z zewnętrznej Bazy Danych operatora.
Platforma IN zainstalowana w Tel-Energo stanowi podstawę sprzętową, umożliwiając łatwe wprowadzanie innych usług IN, bez potrzeby budowania kolejnego systemu.
Jest to już trzecia platforma sieci inteligentnej Siemensa w Polsce. Pierwszą uruchomiono w roku 1996 dla Telekomunikacji Polskiej S.A a drugą w roku 1998 dla Polskiej Telefonii Cyfrowej.