Skonsolidowane sprawozdanie Grupy TP - komunikat

Newsy
Żródło: TP S.A.
Opinie: 5

Grupa TP informuje, że skonsolidowane sprawozdanie finansowe Grupy TP razem ze sprawozdaniem zarządu oraz jednostkowe sprawozdanie TP razem ze sprawozdaniem zarządu za rok 2006 zostały przekazane na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie oraz w Londynie.

Nie ma istotnych różnic między obecnie publikowanym raportem rocznym oraz wcześniej publikowanym skróconym sprawozdaniem kwartalnym, który został opublikowany 30 stycznia 2007 roku. Dzisiejsza publikacja jest 6 tygodni wcześniej niż analogiczna w zeszłym roku, co potwierdza, że Grupa TP wypełnia swoje zobowiązanie, żeby dostarczać na rynek wysokej jakości informacje finansowe w jak najkrótszym czasie.

Mimo presji ze strony regulatora oraz rosnącej konkurencji przyjęty przez Grupę TP model biznesowy skutkował w 2006 roku wynikami powyżej oczekiwań, co spowodowało odwrócenie obserwowanego w 2005 roku trendu spadkowego i wzrost całkowitych przychodów o 1,5% do poziomu 18,6 mld zł. Marża operacyjna brutto pozostała na poziomie 44,2%. Wolne przepływy pieniężne na poziomie 4,1 mld zł, generowane przez działalność operacyjną pomniejszone o wydatki inwestycyjne na środki trwałe, stanowiły 22,2% przychodów, co oznacza 3% wzrost w porównaniu do 2005. Najważniejszym czynnikiem wzrostu był nadal wzrost przychodów z usług telefonii komórkowej – o 17,3% w skali roku.

Poniższa tabela prezentuje wybrane dane finansowe Grupy TP:

 (PLN mln) MSSF

2006 

2005 

Zmiana 

Przychody netto 

 18.625

18.342 

+1,5 %

 Marża operacyjna brutto (GOM)

8.239

8.113

+1,6%

 GOM (jako % sprzedaży)

44,2%

44,2%

-

 Zysk netto przypisany akcjonariuszom TP SA

2.094

2.216

-5,5%

 Suma aktywów

32.736

35.330

-7,3%

 Kapitały własne razem

18.103

17.394

+4,1%

Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej

7.225

7.220

+0,1%

Działalność operacyjna Grupy TP w 2006


W 2006 roku Zarząd Grupy TP koncentrował swoje działania na osiągnięciu celu Grupy TP w szczególności poprzez następujące inicjatywy:

  • działania na rzecz wzrostu przychodów poprzez wprowadzanie nowoczesnych ofert (m.in. telewizja internetowa, video na życzenie, nowa poszerzona oferta UMTS),

  • wzmocnienie pozycji rynkowej w segmencie telefonii komórkowej i usług szerokopasmowych,

  • ścisła kontrola kosztów.

W 2006 roku, pomimo postępującej liberalizacji, TP utrzymała pozycję lidera na rynku telefonii stacjonarnej. Jednakże przychody z usług telefonii stacjonarnej znajdowały się pod presją zarówno ze względu na zjawisko zastępowania telefonii stacjonarnej przez komórkową jak i postępującą liberalizację rynku oraz konkurencję cenową.

Segment przesyłu danych, włączając dostęp do Internetu, zyskuje coraz większe znaczenie w obszarze telefonii stacjonarnej. W 2006 roku przychody z tego segmentu stanowiły około 12% całkowitych przychodów Grupy TP. W ubiegłym roku Grupa TP zanotowała dalszy dynamiczny rozwój w segmencie usług szerokopasmowych. Liczba klientów szerokopasmowego dostępu do Internetu wzrosła na koniec 2006 roku do 1,7 mln, tj. o prawie 47% (co było zgodne z celem rocznym). Klienci usług szerokopasmowych TP stanowią obecnie 17% wszystkich klientów telefonii stacjonarnej.

2006 rok przyniósł dalszy rozwój rynku telefonii komórkowej w Polsce. Na koniec roku, wskaźnik penetracji dla kart SIM wynosił 96,5%, a liczba użytkowników telefonów komórkowych wzrosła do 36,8 mln, tj. o 26% w porównaniu ze stanem na koniec 2005 roku. Coraz więcej gospodarstw domowych i osób fizycznych decyduje się na korzystanie wyłącznie z telefonów komórkowych, rezygnując z opłacania abonamentu za telefon stacjonarny. W 2006 roku dzięki dynamicznym działaniom handlowym, liczba klientów usług telefonii komórkowej Grupy TP zwiększyła się o 2,6 mln, co stanowi rekordową liczbę aktywacji netto.

W warunkach silnej konkurencji, PTK Centertel utrzymał wiodącą pozycję na rynku telefonii komórkowej, z udziałem w rynku na poziomie 34% (pod względem liczby klientów).

W 2006 roku, Grupa TP osiągnęła imponujące wyniki pod względem aktywacji netto, a jednocześnie udało się zmniejszyć średni koszt pozyskania abonenta (SAC) do 135 zł, tj. o 15% w porównaniu z rokiem 2005.

Działalność finansowa w 2006

Przychody ze sprzedaży Grupy TP w 2006 roku wyniosły 18.625 mln zł i były o 283 mln zł wyższe w porównaniu do roku poprzedniego. Podstawowym źródłem przychodów Grupy jest sprzedaż usług telefonii stacjonarnej. W 2006 roku stanowiły one 46,8% przychodów ze sprzedaży zrealizowanych przez Grupę. W stosunku do danych porównywalnych odnotowano zmniejszenie tych przychodów przy jednoczesnym wzroście wartości przychodów z tytułu sprzedaży usług telefonii komórkowej, przychodów z tytułu rozliczeń z innymi operatorami oraz przychodów ze sprzedaży usług przesyłu danych (przede wszystkim przychody ze sprzedaży usług szerokopasmowego dostępu do Internetu).

Koszty operacyjne w 2006 roku wyniosły 15.258 mln zł i były wyższe w porównaniu do 2005 roku o 743 mln zł. Główne wzrosty zostały odnotowane w obszarze kosztów usług obcych w wysokości 467 mln zł i wynikały z wyższych wydatków na pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów w szczególności w sektorze telefonii komórkowej. Jednocześnie odnotowano oszczędności w obszarze kosztów pracy w kwocie 29 mln zł. Po uwzględnieniu wzrostu kosztów restrukturyzacji zysk operacyjny Grupy za 2006 rok był niższy o 460 mln zł w stosunku do danych porównywalnych i wyniósł 3.367 mln zł.

Koszty finansowe netto w 2006 roku były niższe o 213 mln zł w stosunku do roku poprzedniego, co wynika przede wszystkim z niższych kosztów odsetkowych będących następstwem spłaty zadłużenia oraz pozytywnego wpływu wycen instrumentów zabezpieczających dług Grupy Kapitałowej.

Po uwzględnieniu wyższych o 177 mln zł obciążeń podatkowych w porównaniu do 2005 roku Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 2.096 mln zł. W roku poprzednim Grupa wypracowała zysk netto w wysokości 2.520 mln zł. W związku ze zwiększeniem udziałów TP w PTK Centertel do 100% w drugiej połowie 2005 roku, w 2006 roku skonsolidowany wynik netto Grupy Kapitałowej przypisany akcjonariuszom TP był niższy tylko o 122 mln zł i wyniósł 2.094 mln zł, co stanowi 1,50 zł na akcję w 2006 roku w porównaniu do 1,58 na akcję w 2005 roku.

Dystrybucja środków pieniężnych

Solidna sytuacja finansowa Grupy TP umożliwiła Zarządowi sformułowanie polityki dystrybucji środków pieniężnych. Przyjęta przez TP polityka dystrybucji środków pieniężnych akcjonariuszom ma zapewnić atrakcyjny zwrot, przy uwzględnieniu następujących uwarunkowań:
- niepewność otoczenia regulacyjnego
- nasilenie konkurencji na rynkach, na których TP prowadzi działalność
- elastyczność zasobów niezbędna do utrzymania wzrostu przy zachowaniu rentowności: nakłady inwestycyjne oraz inwestycje zewnętrzne zwiększające wartość
- dyscyplina finansowa konieczna do utrzymania oceny ratingowej na obecnym poziomie BBB+/Baa1.

Wyniki Spółki na koniec 2006 roku, umożliwiają rekomendowanie Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy zatwierdzenia dystrybucji środków pieniężnych w łącznej wysokości 2.660 mln zł (tj. równowartość 1,9 zł na jedną akcję), w tym:
- dywidendy zwykłej w wysokości 1.960 mln zł (tj. 1,4 zł na jedną akcję), płatnej w gotówce w pierwszej połowie 2007 roku,
- jednorazowej dystrybucji dodatkowych środków pieniężnych w wysokości 700 mln zł (tj. równowartość 0,5 zł na jedną akcję) w drugiej połowie 2007 roku, w formie do uzgodnienia.

Perspektywy rozwoju Grupy Telekomunikacja Polska

Rok 2006 przyniósł TP sukcesy zarówno pod względem finansowym jak i operacyjnym. Z powodzeniem wprowadzono na rynek innowacyjne produkty i usługi, co w przyszłości pomoże zrównoważyć nieuchronny spadek przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej. Ponadto, kontynuowany jest proces zmian, który ma zapewnić odpowiednią elastyczność w reagowaniu na wszelkie przewidywalne i nieprzewidywalne wyzwania.

Pewne oznaki świadczą o tym, że tempo zmian w otoczeniu regulacyjnym i konkurencyjnym wprowadza element niepewności, którą w krótkiej perspektywie trudno przezwyciężyć. Niektóre decyzje, które weszły w życie pod koniec 2006 roku, będą miały bezpośredni wpływ na wysokość przychodów TP w 2007 roku. Skutki obniżenia opłat za zakończenie połączeń w sieciach komórkowych odbiły się wyraźnie na przychodach w czwartym kwartale 2006 roku – po czterech kolejnych kwartałach wzrostu przychodów, przychody w tym kwartale pozostały na niezmienionym poziomie (względem czwartego kwartału 2005 roku). Inne decyzje dotyczące stawek hurtowej odsprzedaży abonamentu (WLR) i odsprzedaży usług szerokopasmowego dostępu do Internetu (dostęp bitstream), a także oferty ramowej w zakresie połączenia sieci spowodują wzrost presji po stronie przychodów w 2007 roku. Ponadto, wejście na rynek czwartego operatora komórkowego oraz nowych operatorów wirtualnych przyczyni się do nasilenia się konkurencji w tym segmencie.

TP będzie przeciwdziałać powyższym zagrożeniom po stronie przychodów poprzez szersze wykorzystywanie rozbudowanej bazy klientów oraz rozwijanie produktów konwergentnych (zaspokajających potrzeby coraz bardziej wymagających użytkowników) w oparciu o niekwestionowaną przewagę technologiczną. W najbliższym roku podstawą sukcesu będzie w dalszym ciągu wzrost przychodów w segmentach usług szerokopasmowych i telefonii komórkowej. Wskaźnik penetracji dla usług szerokopasmowych nadal dynamiczne rośnie, co może zostać wykorzystane przez TP; w segmencie telefonii komórkowej wskaźnik penetracji dla kart SIM szybko zbliża się w Polsce do 100%, ale rynek jest wciąż daleki od nasycenia. W miarę dalszego zanikania barier pomiędzy branżą telekomunikacyjną, medialną i rozrywkową, na znaczeniu będą zyskiwać oferty zintegrowane, a TP znajduje się w dobrej sytuacji, by w pełni wykorzystać tę tendencję.

Większa elastyczność w dostosowywaniu struktury kosztów powinna zapewnić utrzymanie wskaźnika GOM na obecnym poziomie. W 2007 roku i w latach następnych jednym z kluczowych priorytetów TP będzie zwiększanie oszczędności wynikających ze stosowania systemów informatycznych. Ponadto dalszej poprawie ulegnie alokacja zasobów – zarówno w aspekcie kosztów zatrudnienia pracowników jak i pozostałych kosztów.

W 2007 roku, znaczna większość wydatków inwestycyjnych zostanie ponownie skierowana na kluczowe projekty w obszarach wzrostu. Jednocześnie Grupa TP będzie nadal starannie analizować wszelkie zewnętrzne możliwości wzrostu – spełniające rygorystyczne kryteria operacyjne i finansowe przyjęte przez TP dla tego typu inwestycji.

Cele na 2007 rok

Uwzględniając presję po stronie przychodów oraz elastyczność kosztów, TP zakłada następujące cele: spadek przychodów przy utrzymaniu wskaźnika GOM na poziomie celu z początku 2006 roku (który udało się ponownie osiągnąć). Nakłady inwestycyjne utrzymają się na poziomie, który pozwoli TP na finansowanie przekształceń oraz ambitnych projektów w obszarach wzrostu.

Cel na rok 2007

Liczba klientów usług szerokopasmowych

> 2,2mln

 Liczba klientów telefonii komórkowej

> 13,5 mln

 Przychody

ok. -1%

 Wskaźnik GOM (poprzedni marża EBITDA)

42 - 44%

 Nakłady inwestycyjne

16 - 19%

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (5):

Komentuj

Komentarze / 5

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    mirekb pisze: 2007-02-17 00:06
    jedna z lepszych komedii-dla mnie jako matematyka..skad takie cyfry???
    0
  • Users Avatars Mini
    emtec pisze: 2007-02-17 01:03
    Najważniejsze jest to że tpsa przewiduje spadek przychodów tylko o 1%. Poza tym tpsa liczy swoje obroty w bilionach złotych ! "wzrost całkowitych przychodów o 1,5% do poziomu 18,6 bln zł"
    0
  • Users Avatars Mini
    Beast pisze: 2007-02-17 13:07
    **emtec - czepiasz się ;-) Każdemu może zdarzyć się błąd. W tekście zostało napisane "wzrost całkowitych przychodów o 1,5% do poziomu 18,6 bln zł", a powinno być "wzrost całkowitych przychodów o 101500% do poziomu 18,6 bln zł". Taka sobie literówka ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    QWE pisze: 2007-02-17 13:55
    Oj tam czepiacie sie. Faktem jest, ze TP S.A. sie broni i to broni sie dobrze przed utrata rynku. Jednak zysk netto -5,5% spowodowany glownie restrukturyzacja zatrudnienia. Odplyw klientow jest na tyle duzy, ze firma musi nadal zwalniac pracownikow, oczywiscie konkurencja, ktora sie umacnia musi pracownikow zatrudniac. Zwroccie uwage, ze jeszcze kilka lat temu telefonia stacjonarna i tradycyjne polaczenia dawaly najwieksze zyski obok abonamentu. Dzisiaj jest to telefonia komorkowa i internet.
    0
  • Users Avatars Mini
    tpwl pisze: 2007-02-20 10:28
    Cielkawie wygląda zmniejszenie SAC (średni koszt pozyskania abonenta) o 15% i 2 akapity niżej: wzrosły "koszty obce" ... 467 mln zł i wynikały z wyższych wydatków na pozyskanie nowych i utrzymanie obecnych klientów w szczególności w sektorze telefonii komórkowej. Czy to jest księgowość kreatywna?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: