Spore zainteresowanie mobilnymi płatnościami - 33% posiadaczy kont bankowych

Newsy
Żródło: PWPW
Opinie: 29

W kwietniu br. na zlecenie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych firma IQS Quant Group przeprowadziła badanie rynkowe wśród posiadaczy kont bankowych, którym celem było m.in. poznanie zainteresowania płatnościami mobilnymi w Polsce. Uzyskane wyniki wykazały, że korzystaniem z usługi zainteresowanych jest 33% wszystkich posiadaczy kont bankowych. Są to głównie ludzie młodzi – do 30 roku życia (67%), z wykształceniem średnim lub wyższym, aktywni zawodowo oraz ceniący swój czas (31%). Zdecydowanie większe zainteresowanie występuje wśród mieszkańców dużych miast niż mieszkańców małych miasteczek i wsi. Największą zaletą płatności mobilnych dla potencjalnych odbiorców jest możliwość płacenia rachunków za pomocą telefonu komórkowego, szybkość i bezpieczeństwo.

W grupie ludzi określanych jako „aktywni” (mieszkańcy większych miast, wiek 20-39 lat, wykształcenie średnie lub wyższe, korzystający z Internetu, otwarci na nowości, aktywnie korzystający z kart płatniczych, poszukujący rozwiązań pozwalających na oszczędność czasu), osób zainteresowanych korzystaniem z płatności mobilnych jest zdecydowanie więcej. Chęć taką wyraziło 56% ankietowanych.
Co trzecia osoba niezdecydowana (12%), co do chęci korzystania z usługi uzależnia swoją ostateczną decyzję od wysokości opłat, a 26% od tego, czy rozwiązanie „sprawdzi się w praktyce”.
Najczęściej wymienianą przyczyną niechęci korzystania z usług mobilnych płatności jest brak telefonu komórkowego (30%). Na kolejnych miejscach znalazły się takie odpowiedzi jak: „bo nie” (27%), niebezpieczeństwo (13%), preferencja gotówki (12%). Jedynie 9% niezainteresowanych ankietowanych uznało, że główną przyczyną ich stanowiska jest obawa przed zbyt skomplikowaną procedurą.
„Wyniki raportu utwierdziły nas w przekonaniu, że w Polsce istnieje zapotrzebowanie na usługi płatności mobilnych – mówi Artur Derwiszyński, Dyrektor Pionu Sprzedaży i Marketingu PWPW – Technologie Informatyczne - Liczymy, że oferowany przez nas SIM Easy Pay będzie pierwszym tego typu rozwiązaniem dostępnym dla szerokiego grona odbiorców na rynku polskim.”

SIM Easy Pay jest elementem platformy Easy Pay służącym do obsługi płatności mobilnych. Umożliwia zarządzanie środkami pieniężnymi przy użyciu telefonu komórkowego w dowolnym miejscu i czasie. Obecnie PWPW – Technologie Informatyczne prowadzi rozmowy w sprawie wdrożenia SIM Easy Pay z trzema polskimi operatorami telefonii komórkowej. System jest obecnie testowany przez jednego z nich. „Na tym etapie nie możemy jeszcze określić, kiedy SIM Easy Pay stanie się dostępny na polskim rynku. Testy wypadają pomyślnie.” – dodaje Artur Derwiszyński.

SIM Easy Pay

SIM Easy Pay jest wielofunkcyjnym narzędziem płatniczym, łączącym w sobie funkcjonalność karty płatniczej połączonej z możliwością korzystania z niej przy użyciu telefonu komórkowego. Planowanym rozwojem projektu SIM Easy Pay jest stworzenie ogólnopolskiej sieci akceptacji zrzeszającej w sobie dużą ilość wydawców i akceptantów. Efektem końcowym byłaby masowość i powszechna dostępność do płatności mobilnych dla każdego mieszkańca naszego kraju.

Przebieg transakcji

System zbudowany został w taki sposób, aby transakcje płatnicze dokonywane były szybko i w przyjazny dla użytkownika sposób. W przypadku chęci dokonania płatności za pomocą telefonu komórkowego, jego posiadacz powinien podać swój numer telefonu sprzedawcy. Rachunek będzie dostarczony na podany numer w postaci tekstowej wiadomości SMS. W trakcie jej przeglądania istnieje możliwość akceptacji płatności poprzez wprowadzenie płatniczego kodu PIN (niezależnego od kodu PIN telefonu) lub odrzucenia transakcji. Po wprowadzaniu prawidłowego PIN-u rachunek jest podpisywany elektronicznie (analogicznie do własnoręcznego podpisu klienta) i jest przekazywany do Centrum Autoryzacji i Rozliczeń. Jeżeli na koncie bankowym, które jest obsługiwane przy pomocy SIM Easy Pay znajduje się odpowiednia ilość środków pieniężnych to transakcja jest autoryzowana przez Centrum. Klient i Sprzedawca zostają zawiadomieni o pomyślnym dokonaniu transakcji lub jej odrzuceniu.

Schemat transakcji płatniczej w systemie SIM Easy Pay

<

Metody wystawiania rachunku za towary i usługi nabywane za pomocą SIM Easy Pay

Rachunki za towary i usługi mogą być wysłane do odbiorcy na trzy sposoby:

1. Przez dostawcę towaru/usługi za pomocą:
a) terminala płatniczego. Sprzedawca wprowadza do terminala, który jest połączony z systemem płatności, numer telefonu klienta i parametry płatności. Terminal (EFTPOS) zainstalowany jest w punktach obsługi przez bank lub innego Operatora pracującego ze zwykłymi kartami plastikowymi.
b) rolę terminala może pełnić komputer połączony z systemem przez Internet.
c) za pomocą telefonu komórkowego sprzedawcy. Sprzedawca wybiera parametry rachunku bezpośrednio w swoim telefonie, który jest zarejestrowany w systemie jako terminal płatniczy. Warto podkreślić, że jest to zwykły telefon GSM, który można nabyć już za 1 zł, co powoduje, że jest to najtańsze na rynku urządzenie do akceptacji transakcji bezgotówkowych. W dowolnym innym czasie jest to zwykły środek łączności.

2. Automatycznie za pomocą systemu bilingowego dostawcy (operator łączności komórkowej, dostawcy Internetu, służby komunalne i inne.). Rachunek automatycznie jest wystawiany dla klienta z kwotą zadłużenia.

3. Samodzielnie:
a) wykorzystując stronę internetową dostawcy (albo systemu). Na specjalnie utworzonej stronie internetowej klient wprowadza numer swojego telefonu i parametry rachunku;
b) wykorzystując menu telefonu komórkowego. Klient wybiera w menu usługę, za którą on chciałby zapłacić i ustala wysokość płatności.

Aktywacja usługi SIM Easy Pay przez klienta

Aplikacja SIM Easy Pay jest umieszczana fabrycznie u producenta kart SIM, który dostarcza je operatowi GSM. Takie rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji płatniczych. Następnie nowe karty zostają rejestrowane w sieci GSM. W ten sposób powstaje karta, która pozwala na korzystanie z usług operatora telefonii komórkowej, ale nie umożliwia jeszcze realizowania płatności mobilnych.

W chwili, gdy właściciel telefonu komórkowego zdecyduje się na korzystanie z płatności mobilnych powinien udać się ze swoją kartą SIM do banku, który oferuje taką usługę. Wizyta ta ma na celu uaktywnienie aplikacji, która została zapisana na karcie SIM podczas cyklu produkcyjnego.
Pracownik banku pobiera od posiadacza telefonu jego kartę SIM i wkłada ją do czytnika kart w celu przypisania jej do wskazanego rachunku bankowego. Pieniądze zgromadzone na tym rachunku będą umożliwiały dokonywanie płatności mobilnych. Na tym etapie właściciel telefonu musi ustanowić własny kod PIN służący do potwierdzania dokonywanych transakcji płatniczych. W tym samym czasie są również generowane i umieszczane na karcie klucze szyfrujące (3 DES symetryczne). Po wykonaniu tych czynności, które trwają kilkanaście minut, karta wraca z powrotem do jej właściciela. Od tej pory możliwe jest dokonywanie transakcji płatniczych w systemie SIM Easy Pay.

Użytkownik telefonu komórkowego w ramach korzystania z płatności mobilnych będzie mógł:

  • zasilić osobiste konto pre-paid telefonu komórkowego, z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie;

  • dokonać zapłaty rachunków za usługi komunalne (prąd, woda, ciepło, czynsz itp.)

  • dokonać zapłaty za usługi dostawców Internetu;

  • dokonywać płatności w szybki i bezpieczny za zakupy w sklepach internetowych;

  • dokonywać opłat za usługi transportowe, zamawianie biletów, rezerwację miejsc;

  • regulować rachunki w restauracjach i barach;

  • płacić za zakupy w punktach handlowych;

  • uzyskać informację o saldzie na rachunku bankowego.

Korzyści dla banków (wydawców kart):

  • wejście we współpracy z operatorami łączności na zupełnie nowy rynek usług, który w najbliższych latach będzie się gwałtownie rozwijał,

  • możliwość zaoferowania nowego, innowacyjnego produktu konsumentom, wpływającego pozytywnie na wizerunek banku i zwiększającego lojalność klientów,

  • możliwość dostarczania swoich usług dla wielu kategorii klientów, przy praktycznie całkowitym braku konkurencji w pierwszej fazie wdrożenia ze strony innych banków, co pozwoli, przy minimalnych kosztach, na szybkie pozyskanie nowych klientów i nowych źródeł przychodów,

  • pozyskanie nowych klientów nie posiadających rachunku bankowego lub potrzebujących alternatywnego instrumentu dokonywania płatności o niskiej wartości,

  • możliwość przejęcia klientów innych banków. Na przykład: przy podłączeniu klienta do SIM Easy Pay, bank od razu oferuje swoje karty bankowe, niezależnie od tego czy klient posiada karty innego banku,

  • zwiększenie zadowolenia klientów, poprzez usprawnienie pracy punktów obsługi klienta i oferowanie nowoczesnych i prestiżowych usług,

  • krótki czas wydania nowej karty dla klienta (nawet do 10 minut),

  • zwiększenie bezpieczeństwa poprzez eliminację gotówki z obiegu kasowego,

  • zapobieganie transakcjom oszukańczym (trudne do sfałszowania karty mikroprocesorowe),

  • zmniejszenie kosztów związanych z obsługą transakcji,

  • ułatwienie przetwarzania danych,

  • koszty wdrożenia są dostosowane do skali projektu.

Opinie:

Opinie archiwalne (29):

Komentuj

Komentarze / 29

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Szymon pisze: 2005-06-10 10:50
    Kiepskie, może parę lat temu by się sprawdziło, ale dziś pełno już kart bankowych, coraz popularniejsze są kredytowe (ponad 2 mln w PL), a z opisu wynika, że o wiele szybciej jest jednak płacić kartą niż czekać na sms, potwierdzać, odsyłać itp.
    0
  • Users Avatars Mini
    Eryk pisze: 2005-06-10 11:00
    w Erze jest cos takiego jak BankiEra. Wystarczy ze ta usluge porzadnie rozbuduja wraz zbankami i rzadne EASY PAY nie bedzie potrzebne. Po co jeszcze jakis posrednik w systemie platnosci. Wystarczy ze place podatki, nie mam zamiaru jeszcze placic posrednikom
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 11:06
    Szymon - zwróć uwagę, że w bardzo wielu miejscach jeszcze długo nie zapłącisz kartą - to za drogie dla sprzedawców jest. A być może dzięki SIM Easy Pay będzie to możliwe? Karty kredytowe za bardzo nie są popularne - raczej płatnicze - ale to tylko dzięki zmuszaniu przez banki do korzystania z kart przez klientów posiadających konta, z których tylko dwie operacje miesięcznie czasem są dokonywane - wpływ wypłaty i jej wypłata w bankomacie - bo to i tańsze i mniej obciąża bank. Tak więc bym w euforię nie popadał za bardzo. Poza tym niechęc jest ciągle wśród ludzi - nie raz się spotkałem z nieprzyjemnymi uwagami, że wsytzrymuję kolejkę przy kasie, bo zachciewa mi się płacić kartą... A już niech bym spróbował poprosić o zapłacenie rachunków w kasie marketu kiedy za mną jest z 5 osób!! No to nasz kraj niestety ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 11:07
    Eryk - jakie banki? co to jest?
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2005-06-10 11:16
    świetna sprawa, jak to wdrożą to ja wchodzę, chociaz już dawno się przyzwyczaiłem do korzystania z kart, a ten nowy system faktycznie tańszy i bardziej prosty dla sprzedających
    0
  • Users Avatars Mini
    Wizzz pisze: 2005-06-10 11:20
    Trochę niewygodna metoda. Wyobraźcie sobie taką sytuację: stoicie sobie w ogonku do kasy w hipermarkecie. Każda osoba podaje kasjerce numer komórki (a może nie chce, żeby inni słyszeli?) po czym czeka na SMSa. Musi to trochę potrwać, bo przecież SMSy muszą "lecieć" te kilkanaście sekund, nie?. Potem trzeba tego SMSa odebrać, wklepać PIN, odesłać odpowiedź i czekać aż kasjerka dostanie odpowiedź i wydrukuje paragon. Trochę to trwa - i to ma być wygodne?
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2005-06-10 11:21
    Wizzz - płatności kartą też nie zawsze sprawnie idą...
    0
  • Users Avatars Mini
    Wizzz pisze: 2005-06-10 11:30
    mardall: Ale i tak jest lepiej niż kilka lat temu, gdy np. chciało się zapłacić kartą w okresie świątecznym. Teraz już wszystko idzie sprawniej.
    0
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2005-06-10 11:33
    ale autoryzacja karty też trwa chwilkę
    0
  • Users Avatars Mini
    sebastiank pisze: 2005-06-10 11:34
    w każdym razie visy electrion
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2005-06-10 11:43
    oj tak Visy Electron szczególnie:) ale to jest dobry pomysł:) a ci co sie wściekaja na ***wlo to niech sie udadzą do swojego banku po karte i kłopot z głowy - zazdrośnicy ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 11:44
    Sebastian - ja używam kart VISA (w tym także Electronów) i nie zauważam jekiejś różnicy w porównaniu z innymi kartami. Owszem - są różnice, ale to zależy po ierwsze od jakości łącza sprzedawcy oraz banku - wydawcy karty. Cienki bank to i cienka usługa. Jeśłi bank nie gwarantuje porządnego szybkiego systemu autoryzacji to zmień go - nie zwalaj winy na kartę.
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2005-06-10 12:19
    Wizzz - no tak teraz bez porównania lepiej i dostepność punktów obsługujacych karty znacznie sie zwiekszyła...
    0
  • Users Avatars Mini
    Grzechotnik pisze: 2005-06-10 13:28
    vErze jest cos takiego jak BankiEra
    0
  • Users Avatars Mini
    Grzechotnik pisze: 2005-06-10 13:51
    .....???????
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 13:53
    no też mnie te bankiera interesują... Eryk!!??
    0
  • Users Avatars Mini
    hell pisze: 2005-06-10 14:21
    Ja wolałbym "elektorniczne portfonetki" , które można doładować na określoną kwotę. W wawie bezstykowa karta miejska jest do tego przygotowana. Ale jakoś nie może to wystartować .
    0
  • Users Avatars Mini
    daw pisze: 2005-06-10 14:23
    no to wydaje sie byc dobrym pomyslem, placac karta tez czekamy a tu moze bedzie szybciej wszytko zalezy od dostawcy uslugi, zreszta ja uwazam ze wszytko powinno byc w jednym dowod, prawo jazdy, karta platnicza... tylko co jak sie zgubi ta jedna rzecz hmm wiec moze wszczepiac :D wiem ze to SF ale zwrocmy uwage ze czesto te filmy zmieniaja sie w rzeczywistowsc - zobaczymy co przyszlosc pokaze
    0
  • Users Avatars Mini
    Eryk pisze: 2005-06-10 14:37
    Polska Telefonia Cyfrowa sp. z o.o. przy współpracy z Raiffeisen Bank Polska S.A. uruchomiła dla użytkowników sieci Era oraz dla klientów banku nową usługę "RAIFFEISENiERA". Oferowane rozwiązanie z grupy produktów "BANKiERA" pozwala na bezpieczne przeprowadzanie transakcji bankowych bezpośrednio z menu telefonu komórkowego.... Teraz jest tez mBank.
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2005-06-10 15:06
    Eryk - to porozumienia operatorów z poszczególnymi bankami, plus co jakiś czas ogłasza promocje dla klientów banków w połączeniu z kontem bankowym, a w tym newsie jest mowa o np. zakupach w sklepie z wykorzystaniem komórki...
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 15:16
    Eryk - to jakaś supernowość? Te usługi są dostępne dla klientów wszystkich operatorów przecież... Od dawna na dodatek. Inteligo i Raiffeisen mają specjalny system z dedykowaną kartą SIM tylko... Reszta działa na ogólnie dostępnym numerze (zganij w której sieci ten numer zwykle jest?)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 15:18
    mardall - nawet nie musi być porozumienia - jak mówię dwa banki tylko mają specjalne porozumienia i karty z oprogramowaniem. Reszta to usługi bankowe udostępniane przez bank KAŻDEMU kto tylko będzie chciał skorzystać, niezależnie od sieci - nawet z budki te[psy możez zarządzać esemesami kontem w tych bankach ;)
    0
  • Users Avatars Mini
    Eryk pisze: 2005-06-10 15:24
    *wlo: az boje sie zgadnac ;) *mardall: wiem, ale wystarczy ze ta usluge nieco robuduja i zamiast robic przelewy w banku za pomoca komorki bedzie mozna nia placic z konta bankowego w trybie natychmiastowym. I to bez rzadnej trzeciej firmy ktora bedzie rzadala sobie naliczenie prowizji czy to od kupujacego czy od sprzedajacego
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 15:31
    oprócz Inteligo i raiffeisen numery mają WBK, mBank i Pekao chyba - o ile dobrze pamiętam. Zresztą gdzieś w pliku mam zapisane te numerki... Tak - np. 6913 62265 (6913 mBank) - to inaczej 691 362265 ;-) Pozostałych nie mam czasu szukać... Ale to oczywiście do znalezienia jest - na stronach banków. Lista komed też do znalezienia na stronach banków. Tak więc Era Ameryki nie odkrywa Eryku ;-))) Zresztą z tego co pamiętam, ale to było dawno, bo tego terminu BankiEra jeszcze nie było, Era nie informowała klientów, że w kilku bankach można z tych usług korzystać. Podawali te, z którymi może rzeczywiście jakieś oficjalne umowy popodpisywali.
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 15:34
    Eryk - już teraz przecież można płącić - właśnie w wymienionych bankach. Tylko zwróć uwagę, że to nigdy nie będzie to samo, bo to inny charakter płatności jest - tu przelew z rachunku (musi yć zaksięgowany, te sesjae itd. - to trwa) i płatność natychmiastowa.To są różne rzeczy stąd wdrażają usługę. Nie pchaliby się przecież na rynek z czymś c funkcjonuje, bo jaki w tym interes?
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2005-06-10 15:40
    Poprawka mała - do zarządzania kontem esemesami jest numer: +486013mBANK ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    luber pisze: 2005-06-10 20:36
    no to sie zacznie dziac !!!!! i bardzo dobrze toche informacji mozna znalesc na www.wyciagi.sokaris.com.pl . Firma cos kombinuje z mikroplatnosciami, i najwyzsza pora
    0
  • Users Avatars Mini
    Prezydent pisze: 2005-06-12 16:42
    sposob ten nie wydaje mi sie duzo lepszy od zwyklej karty platniczej. czekanie na smsa potwierdzajacego, gdy dluga kolejka czeka
    0
  • Users Avatars Mini
    payPal pisze: 2005-06-13 23:16
    Zauważcie, że użytkownik nie dostaje nic nowego w porównaniu z kartą płatniczą. Telefon służy tylko i wyłącznie jako pinpad, a dodatkowo muszę podawać sprzedawcy swój numer telefonu! Ciekaw jestem jak np. zapłacić telefonem za parkowanie? Komu mam podać swój numer? Dodatkowo jeżeli ma to chodzić tak szybko, jak aplikacje na kartach SIM u operatorów, to z góry dziękuję. Pozostanę jednak przy karcie. A tak nawiasem, to słyszałem że ponoć PWPW wtopiła w ten projekt duuuużą kasę, więc się nie dziwię, że próbują nam taki szajs wcisnąć.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: