Gartner sprawdził jak pandemia COVID-19 wpłynęła na rynek smartfonów w II kw. Ta firma analityczna twierdzi, że jej dane są oparte na sprzedaży do końcowego użytkownika, a nie zatowarowania dystrybutorów.
Według Gartnera, sprzedaż smartfonów w porównaniu rok do roku spadła o 20.4% do 295 mln sztuk.
Najbardziej oberwał Samsung, któremu jednak udało się utrzymać pozycję numer 1. Huawei jest numerem 2, ale jego sprzedaż została sztucznie nakręcona przez dane z Chin. Pomimo pandemii Huawei raportuje wzrost kwartał do kwartału o 27.4% (przy spadku rok do roku o 6.8%). Tak duży wzrost w Chinach jest dziwny, bo cały rynek chiński w II kw. spadł o 7% (94 mln sprzedanych urządzeń).
W Indiach sprzedaż smartfonów spadła aż o 46%. Powodem był bardzo rygorystyczny lockdown w tym kraju.
Samsung w II kw. sprzedał 55 mln sztuk smartfonów. Huawei sprzedał tylko o 1 mln smartfonów mniej. Apple goni swoich konkurentów ze sprzedażą na poziomie 38 mln sztuk. Dobrze sprzedają się iPhony w Chinach, a hitem jest model iPhone SE, który skłania użytkowników do upgradu starszych modeli.
Sprzedaż smartfonów do końcowego klienta 2Q20 (tysiące sztuk)
Vendor |
2Q20 Units |
2Q20 Market Share (%) |
2Q19 Units |
2Q19 Market Share (%) |
2Q20-2Q19 Growth (%) |
Samsung |
54,759.4 |
18.6 |
75,111.8 |
20.3 |
-27.1 |
Huawei |
54,125.0 |
18.4 |
58,055.7 |
15.7 |
-6.8 |
Apple |
38,386.1 |
13.0 |
38,522.9 |
10.4 |
-0.4 |
Xiaomi |
26,095.2 |
8.9 |
33,250.7 |
9.0 |
-21.5 |
OPPO |
23,612.1 |
8.0 |
28,070.2 |
7.6 |
-15.9 |
Others |
97,692.1 |
33.2 |
137,282.5 |
37.1 |
-28.8 |
Total |
294,669.9 |
100.0 |
370,293.9 |
100.0 |
-20.4 |