Jak Play rozwiązał problem braku sprzętu do nauki zdalnej?

Akcje partnerskie | Newsy
Dodaj opinię
Opinie: 0
Jak Play rozwiązał problem braku sprzętu do nauki zdalnej?

Advertisement

Gdy z powodu pandemii koronawirusa szkoły zostały zamknięte i nauczyciele zaczęli organizować lekcje na odległość, szybko okazało się, że wiele rodzin nie dysponuje odpowiednim sprzętem, by wszystkim dzieciom umożliwić bezproblemową kontynuację nauki.  Sieć Play zareagowała błyskawicznie i wraz ze stowarzyszeniami Rotary oraz Rotaract postanowiła pomóc potrzebującym. Udało się - potrzebne laptopy, smartfony i tablety szybko zaczęły trafiać do rodzin, które znalazły się w edukacyjnym kłopocie.

W obecnych czasach, kiedy wiele osób nie pamięta już świata, gdy nie było internetu, może się wydawać, że dostęp do komputerów jest powszechny i jest to niemal niezbywalne prawo obywatelskie. Teoretycznie potwierdzają to dane GUS z r., z których wynika, że w 2019 r. przynajmniej jeden komputer w domu miało ponad 83 proc.  gospodarstw domowych w Polsce. Taki sprzęt jest też częściej na wyposażeniu rodzin z dziećmi - gospodarstwa domowe z dziećmi znacznie częściej posiadały w domu komputer (97,4 proc.) niż gospodarstwa bez dzieci (76 proc.). 

Jednak epidemia koronawirusa i obowiązek przejścia na zdalną naukę, uwidoczniły, że statystyka na pewno nie pokazuje prawdy w każdym wymiarze. Co bowiem z rodzinami, które mają jeden komputer, a dzieci, które mają korzystać z e-lekcji jest kilkoro. Co w przypadkach, gdy okazuje się, że w obecnej sytuacji nagle mocniej eksploatowany, wysłużony już sprzęt zaczyna szwankować?

Dlatego też wiele rodzin znalazło się w niemałym kłopocie, gdy szkoły i uczelnie przeszły na tryb zdalnej nauki. Dla rodziny, z trójką dzieci w wieku szkolnym, która ma wprawdzie komputer, ale teraz i rodzice muszą pracować zdalnie, konieczność zakupu np. dwóch nowych laptopów z dnia na dzień mogła oznaczać ruinę dla domowego budżetu. Społeczeństwo jednak nie pozostało obojętne na tego typu problemy. Przykładem może być akcja społeczna ZdolniZdalni zainicjowana przez Play wraz ze stowarzyszeniami Rotary oraz Rotaract, które w sieci uruchomiły punkt kontaktowy dla osób potrzebujących urządzeń niezbędnych do zdalnej nauki z tymi oraz tych, które są gotowe taki sprzęt przekazać.

Pomysł był prosty, ale okazał się bardzo skuteczny. Operator utworzył na Facebooku dedykowaną grupę ZdolniZdalni -  zbiórka sprzętu do nauki zdalnej. Jest to swoista tablica ogłoszeń, gdzie każdy, kto chce oddać sprzęt, może opublikować swój post, a następnie wybrać osobę, której go przekaże. Nad przebiegiem procesu przekazania urządzeń czuwają członkowie organizacji Rotaract, którzy w razie potrzeby skontaktują się z potrzebującymi oraz zorganizują wysyłkę paczki.

W ramach akcji można przekazać dowolny sprzęt elektroniczny przydatny podczas nauki zdalnej, taki jak laptop, tablet, komputer stacjonarny, monitor czy niezbędne akcesoria, m.in. myszki, słuchawki, kamerki, klawiatury. Ważne, by urządzenia były w pełni sprawne i kompletne - bez uszkodzeń mechanicznych, z odpowiednią wydajnością baterii, w zestawie z ładowarką. Sprzęt nie powinien być również starszy niż 7 lat, aby nowy właściciel mógł w pełni korzystać z możliwości urządzenia i zainstalować na nim potrzebne do pracy czy nauki narzędzia.

Celem projektu jest oczywiście pomoc najbardziej potrzebującym w pozyskaniu sprzętu niezbędnego do kontynuowania nauki w domu. Play, jako inicjator akcji, na dobry początek przekazał kilkadziesiąt laptopów Stowarzyszeniom, które trafiły do ZHR i uczniów szkoły w Swarzędzu.

Co jednak najważniejsze, akcja chwyciła i zaczęły spływać post od osób gotowych oddać zalegający w szufladach i na półkach sprzęt oraz od potrzebujących. 

Mam do oddania tablet Galaxy Note 10.1. Ma już swoje lata, ale jest sprawny, zresetowany do ustawień fabrycznych i może komuś pomoże - napisała pani Anna.

Czy jest to aktualne? Jeśli tak proszę dla któregoś urwisa - odpowiedziała pani Iwona.

W akcję włączyły się firmy, z którymi na co dzień Play współpracuje. Zespół Rotaract Polska informował np. o przekazaniu 20 smartfonów od Oppo Mobile Polska do Szkoły Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Siemiatyczach na Podlasiu. Następnego dnia na Facebooku grupy pojawiło się zdjęcie ze szkoły Siemiatycz  z informacją, że jej uczniowie już pracują na smartfonach i bardzo dziękują za pomoc. 

Rola Play w przedsięwzięciu nie ogranicza się jednak tylko do uruchomienia grupy na Facebooku i przekazania partii laptopów. Osoba przekazująca sprzęt może to zrobić osobiście wysyłając go na adres rodziny, która zgłosiła na niego zapotrzebowanie. Może także jednak zrobić to za pośrednictwem organizatorów akcji. W takim przypadku zanim urządzenia znajdą się w rękach potrzebujących, przechodzą przez kontrolę techniczną specjalistów z Centrum Napraw Play, którzy przywracają je do ustawień fabrycznych, usuwają wszelkie dane pozostałe po poprzednim właścicielu i poddają je dezynfekcji.

Oczywiście, najlepiej jest, gdy osoba przekazująca sprzęt sama go odpowiednio przygotuje: operator zaleca takie wcześniejsze przejrzenie dysków i aplikacji, usunięcie z nich prywatnych plików i informacji, a przed oddaniem - dezynfekcję. A jak ważne jest zachowanie wszelkich środków ostrożności oraz zasad higieny w obecnej sytuacji, tego nie trzeba tłumaczyć. Co jednak najważniejsze, dzięki temu sprzęt przekazywany w ramach akcji ZdolniZdalni szybko trafi do tych, którzy na ten sprzęt czekają.

 

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: