Wyniki za 2009 rok w segmencie telefonii stacjonarnej Grupy TP:
Spadek przychodów (-5,3%), spowodowany:
Wpływ decyzji regulacyjnych (-3,1%)
Wzrost o >9% w segmencie usług dostępu szerokopasmowego nie wystarczył do zrównoważenia skutków wypierania telefonii stacjonarnej przez telefonię komórkową (-2,1%)
Wzrost całkowitej liczby łączy szerokopasmowych +8,4% i ARPU8 z usług detalicznych +1%
Koncentracja na wartości – w strukturze sprzedaży najpopularniejsza jest opcja 1 Mb/s, a szybko rośnie udział opcji 2 Mb/s
16% klientów detalicznych szerokopasmowego dostępu do internetu Grupy TP korzysta z łączonej oferty 2P (broadband + TV)
Marża EBITDA na prawie niezmienionym poziomie, dzięki Programowi Optymalizacji Kosztów 2009
Wzrost kosztów międzynarodowego ruchu tranzytowego oraz kosztów dotyczących sieci i systemów informatycznych wskutek osłabienia złotego
Wzrost kosztów dotyczących nieruchomości, głownie w związku z najmem budynków w Warszawie (od H2 2008)
Kluczowe wskaźniki
Telefonia stacjonarna | 2009 | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 9 863 | -5,3% |
Przychody z usług dostępu szerokopasmowego | 1 578 | +9,1% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) | 8 288 | -6,9% |
Liczba łączy szerokopasmowych (w tys.) | 2 652 | +8,4% |
Liczba klientów usług TV (w tys.) | 372 | ×3,3 |
Marża EBITDA | 41,2% | -0,1 pp |
Usługi telefonii stacjonarnej Grupy TP znajdują się nadal pod silną presją regulacyjną oraz ze strony konkurencji. Przy spadku wartości całego rynku usług telefonii stacjonarnej o 5,6% w 20099 roku, Grupa TP zdołała ograniczyć negatywny wpływ tej tendencji na swoje przychody, które zmniejszyły się w skali roku o -5,3%. Spadek przychodów wynikał przede wszystkim z obniżenia cen połączeń do sieci komórkowych po obniżce stawek MTR na rynku telefonii komórkowej. Szacuje się, że decyzje regulacyjne przyczyniły się w skali roku do zmniejszenia przychodów o 3,1%. Wyłączając wpływ decyzji regulacyjnych, przychody z usług telefonii stacjonarnej zmniejszyły się o ok. 2,2% (rok do roku), a postępujący spadek przychodów z usług głosowych został po części zrównoważony przez wzrost przychodów z szerokopasmowego dostępu do internetu, transmisji danych i usług hurtowych. Warto podkreślić, że liczba abonentów usług telewizyjnych wzrosła w porównaniu z 2008 +300%, a ponad 16% klientów szerokopasmowego dostępu do internetu korzysta także z usług telewizyjnych TP; jest to kluczowe narzędzie wykorzystywane do utrzymania klientów.
Marża EBITDA w telefonii stacjonarnej zmniejszyła się -0,1 punktu procentowego, do czego przyczynił się spadek przychodów, wzrost kosztów dotyczących sieci i systemów informatycznych (wskutek zmian kursów walutowych) oraz wzrost kosztów najmu nieruchomości (wynikający z umowy leasingu zwrotnego budynków w Warszawie). Powyższe czynniki zostały częściowo zrównoważone poprzez Program Optymalizacji Kosztów 2009.