Grupa TP przedstawiła zarysy swojej nowej strategii na najbliższe trzy lata.
Strategia na lata 2007-2010
TP planuje skutecznie odpowiedzieć w najbliższych trzech latach na następujące potrzeby klientów:
Stały dostęp do usług on-line
Pojedyncze źródło wszystkich połączeń i usług
Dostosowanie do indywidualnych potrzeb i łatwość wspólnego korzystania z usług
Usługi dostosowane do zmieniającego się modelu gospodarstwa domowego
Opłaty ryczałtowe z nieograniczoną możliwością korzystania z usług
Szeroka oferta usług multimedialnego kontentu na życzenie
Samoobsługa po niskich cenach
Niezawodność i bezpieczeństwo usług
Do 2010 roku, TP planuje uzyskać ponad 50% przychodów z produktów i usług nie podlegających regulacji. Kluczowym celem finansowym pozostaną wolne przepływy pieniężne netto, które powinny się
kształtować na poziomie 18-20% przychodów. Realizacji tego celu będą służyć:
usprawnienie działalności podstawowej,
optymalizacja wykorzystania zasobów spółki (w tym wyjątkowej bazy klientów),
inwestycje w rozwój
potencjalne przejęcia spółek z Polski lub innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej generujących wysokie przepływy środków pieniężnych.
Wzmocnienie działalności podstawowej będzie obejmować cztery zasadnicze kierunki działań:
Sprzedaż łączona. Celem jest lepsze wykorzystanie sieci sprzedaży i dystrybucji Grupy TP, zwiększenie wskaźnika penetracji dla usług zintegrowanych i pakietowych oraz wykorzystanie istniejących baz klientów spółek z Grupy TP. Do 2010 roku, liczba klientów usług triple play powinna się podwoić. TP rozważa także nawiązanie współpracy z partnerami zewnętrznymi w celu rozszerzenia działalności na nowe obszary, takie jak usługi płatnicze i finansowe.
Koszty operacyjne. Celem są oszczędności operacyjne Grupy TP na poziomie 10% do 2010 roku. Określono kluczowe działania w odniesieniu do funkcji handlowych, technicznych i wsparcia. Ważną rolę w procesie optymalizacji kosztów i dostosowywania struktury organizacyjnej do średnioterminowych celów strategicznych odgrywa zawarta pod koniec 2006 roku Umowa Społeczna.
Optymalizacja nakładów inwestycyjnych. Kontynuowane będą działania na rzecz przesunięcia inwestycji w obszary generujące wzrost przychodów, przy jednoczesnym dostosowywaniu wysokości nakładów inwestycyjnych (w odniesieniu do przychodów) do typowego europejskiego poziomu dla branży telekomunikacyjnej.
Optymalizacja bilansu. Grupa TP zamierza utrzymać dobrą strukturę finansową, zwiększając jednocześnie wskaźnik zwrotu z majątku Grupy.
Kolejnym ważnym elementem strategii TP jest tworzenie nowych strumieni przychodów. W realizacji tego celu określono cztery zasadnicze filary: innowacyjny wzrost, technologie teleinformatyczne, media i
rozrywkę oraz branże określane przez TP jako „przyległe”, które funkcjonują na styku z telekomunikacją.
Ta ograniczona dywersyfikacja działalności zostanie osiągnięta w sposób oportunistyczny poprzez wzrost organiczny lub zewnętrzny. Kryteria decyzyjne obejmować będą między innymi:
Przyrost wolnych przepływów pieniężnych (FCF) i marży operacyjnej
Wyższy zwrot z kapitału od obecnego wskaźnika dla Grupy TP (tj. 12,7% w 2006 roku)
Utrzymanie obecnej oceny ratingowej (BBB+)
Zasięg geograficzny: tylko Polska lub inne kraje Europy Środkowej i Wschodniej
TP ma jasną wizję alokowania nakładów inwestycyjnych w interesie zarówno samej Spółki jak i klientów usług telekomunikacyjnych w Polsce. Nie sposób wyobrazić sobie rozbudowanej, nowoczesnej i kompleksowej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce bez aktywnego udziału TP. Przykładem technologii, która może znacząco poszerzyć możliwości korzystania z szerokopasmowego dostępu do Internetu, szczególnie w trudnodostępnych zakątkach Polski, jest CDMA 450 – Spółka zamierza w przyszłości podejmować aktywne działania na rzecz jej rozwoju.
Filarem polityki finansowej Grupy TP pozostanie utrzymanie oceny ratingowej na poziomie BBB+.
Ponadto, Spółka zamierza pozbywać się całego zbędnego majątku oraz dalej zmniejszać koszty pozyskania kapitału. Równolegle, TP będzie podejmować działania na rzecz zwiększenia elastyczności finansowej poprzez selektywne refinansowanie oraz stałą poprawę w zakresie zarządzania płynnością.
Odnosząc się do nowej strategii, prezes Maciej Witucki stwierdził: „Grupa TP ma solidne podstawy, w oparciu o które można budować skuteczną strategię. Możemy lepiej wykorzystać olbrzymie zasoby,
jakimi dysponujemy, i wypracować większą wartość zarówno z posiadanych baz klientów jak i sieci technicznej, choć postęp w tym zakresie będzie się uwidaczniał stopniowo, aż do roku 2010. Przed nami
pełna wyzwań, a zarazem pasjonująca droga. Jestem przekonany, że dysponujemy potencjałem, który pozwoli nam wykorzystać różne możliwości wzrostu w sposób zapewniający równowagę pomiędzy
krótko-, średnio- i długoterminowymi celami biznesowymi i finansowymi.”