Subskrybcje zaczynają spadać - Polacy zaczynają oszczędzać

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 0
Subskrybcje zaczynają spadać - Polacy zaczynają oszczędzać

Z usług subskrypcyjnych opłacanych w formie abonamentu korzysta 55 proc. Polek i Polaków, z tendencją spadkową w ciągu ostatnich dwóch lat.

Maksimum popularności, tego typu usługi, odnotowały w szczycie pandemii w 2021 r. Korzystało z nich wtedy 59 proc. respondentów i była to kulminacja fali pięcioletniego wzrostu, który wyniósł aż 21 p.p. – wynika z badania Finanse w czasach inflacji zrealizowanego w 2023 r. przez Autopay.

Maksimum popularności, tego typu usługi, odnotowały w szczycie pandemii w 2021 r. Korzystało z nich wtedy 59 proc. respondentów i była to kulminacja fali pięcioletniego wzrostu, który wyniósł aż 21 p.p. – wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego w 2023 r. przez Autopay.

Najpopularniejszą usługą subskrypcyjną jest dostęp do filmowych platform streamingowych, z których korzysta czterech na dziesięciu respondentów.

Jeszcze w 2018 r. korzystał z nich zaledwie co dziesiąty ankietowany, jednak wraz z pandemią popularność wzrosła skokowo w ciągu dwóch lat, aż 25 p.p. W szybkim tempie wzrosło również zainteresowanie usługami dostępu do muzyki – od 2018 roku wskaźnik wzrósł z poziomu 4 proc. do 17 proc. w 2023 r. .

Kolejne, jednak znacznie mniej popularne usługi subskrypcyjne online dotyczą korzystania z oprogramowania, w tym programów antywirusowych, (po maksimum w 2018 r. obserwujemy tendencję spadkową), prasy, gier, zdalnych konsultacji medycznych, e-booków czy platform językowych.

Nie tylko usługi lub produkty online sprzedawane są w miesięcznym lub rocznym abonamencie. Dotyczy to także usług nieinternetowych. Z takich subskrypcji korzysta w Polsce co czwarta badana osoba. Najpopularniejsze są te związane z opieką medyczną (14 proc.), następnie wstęp do klubu fitness (7 proc.), posiłki dostarczane do domu (6 proc.), prenumerata prasy (5 proc.), pudełka z kosmetykami czy odzieżą (4 proc.).

Co drugi użytkownik wskazuje na wygodę, czterech na dziesięciu na łatwość korzystania, a co trzeci na korzystną cenę. Na znaczeniu zyskuje również łatwość płacenia za usługi, a także dostęp do unikatowych produktów i usług oferowanych tą drogą.

Wygodę usług subskrypcyjnych kobiety cenią wyżej niż mężczyźni, ważna jest także dla osób starszych oraz mieszkańców wsi. Łatwość korzystania z takich usług oraz ich cena są najważniejsza dla najstarszych klientów oraz mieszkańców dużych miast – ci także, znacznie częściej niż inni, wskazują, że na wybór miała wpływ rekomendacja znajomej osoby.

W tym roku respondenci po raz pierwszy wskazali na BLIKa jako najpopularniejszą formę opłacania subskrypcji. Korzysta z niego 43 proc. użytkowników i to wzrost aż o 17 p.p. w ciągu roku. Przelewy wykonywane samodzielnie kontynuują tendencję spadkową, używa ich trzech na dziesięciu badanych. W tegorocznych wynikach widać wzrost wskaźników dla operatorów płatności automatycznych jak Paypal, PayU czy Blue Media, a także usługi Apple Pay.

Z BLIKa najczęściej korzystają mężczyźni, osoby najmłodsze i mieszkańcy wsi. Kobiety chętniej opłacają usługi subskrypcyjne wykonując przelewy samodzielnie. Płatności realizowane przy pomocy operatorów płatności automatycznych preferowane są przez osoby starsze, mieszkańców największych miast i mężczyzn. Ci ostatni znacznie częściej niż kobiety korzystają z płatności przez PayPal czy doliczając kwoty do rachunku telefonicznego.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.

Opinie:

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: