Po rekordowym pod względem sprzedaży roku 2021 przyszedł czas na przewidywane spadki sprzedaży komputerów osobistych. Wcześniejsze dobre wyniki spowodowane były gwałtownym zwiększonym zapotrzebowaniem spowodowanym pracą z domu i nauką zdalną wywołanymi przez pandemię. Rok 2022 rynek PC zamyka z 16% spadkiem w porównaniu z rokiem ubiegłym, z czego ostatni kwartał przyniósł 29% spadek. W sumie rok 2022 zakończył się dostarczeniem 285 milionów laptopów i desktopów. Notebooki odnotowały większy spadek na poziomie 19%, desktopy spadły o 7%.
Warto podkreślić, że rynek komputerów osobistych i tak radzi sobie lepiej niż w ostatnim roku przed pandemią. W efekcie 2022 rok zaowocował wzrostem o 7% w porównaniu do roku 2019. Z tego powodu analitycy pozostają optymistyczni, pomimo spodziewanego dalszego spadku zapotrzebowania w 2023 roku.
Producentem, który zajął pierwsze miejsce pod względem dostarczonych komputerów przez cały rok 2022 jest Lenovo z wynikiem 68,1 miliona egzemplarzy, co oznacza 17% spadek w porównaniu do 2021 roku. Na drugim miejscu znajduje się HP z większym 25% spadkiem i 55,2 milionami dostarczonych egzemplarzy na koncie. Trzecią pozycję zajął Dell, który odnotował największy spadek w ostatnim kwartale sięgający 37%, ale w podsumowaniu rocznym spadek Della wyniósł 16% i przełożył się na 49,7 miliona dostarczonych komputerów. Na czwartej pozycji jest Apple, który w całym 2022 roku dostarczył 27,2 milionów komputerów, co oznacza 6% spadek. Pierwsza piątkę zamyka Asus z najmniejszym 4% spadkiem dostarczonych urządzeń.
Vendor (company) |
Q4 2022 |
Q4 2022 |
Q4 2021 |
Q4 2021 |
Annual |
Lenovo |
15,470 |
23.6% |
21,758 |
23.7% |
-28.9% |
HP |
13,200 |
20.2% |
18,595 |
20.3% |
-29.0% |
Dell |
10,807 |
16.5% |
17,195 |
18.7% |
-37.2% |
Apple |
7,229 |
11.0% |
7,812 |
8.5% |
-7.5% |
Asus |
4,866 |
7.4% |
6,076 |
6.6% |
-19.9% |
Others |
13,868 |
21.2% |
20,281 |
22.1% |
-31.6% |
Total |
65,440 |
100.0% |
91,717 |
100.0% |
-28.7% |
Vendor (company) |
2022 |
2022 |
2021 |
2021 |
Annual |
Lenovo |
68,125 |
23.9% |
82,200 |
24.1% |
-17.1% |
HP |
55,206 |
19.4% |
74,022 |
21.7% |
-25.4% |
Dell |
49,746 |
17.4% |
59,300 |
17.4% |
-16.1% |
Apple |
27,160 |
9.5% |
28,961 |
8.5% |
-6.2% |
Asus |
20,616 |
7.2% |
21,473 |
6.3% |
-4.0% |
Others |
64,237 |
22.5% |
75,081 |
22.0% |
-14.4% |
Total |
285,090 |
100.0% |
341,037 |
100.0% |
-16.4% |
Company |
4Q22 Shipments |
4Q22 Market Share (%) |
4Q21 Shipments |
4Q21 Market Share (%) |
4Q22-4Q21 Growth (%) |
Lenovo |
15,663 |
24.0 |
21,933 |
24.0 |
-28.6 |
HP Inc. |
13,216 |
20.2 |
18,646 |
20.4 |
-29.1 |
Dell |
10,884 |
16.7 |
17,280 |
18.9 |
-37.0 |
Apple |
7,011 |
10.7 |
7,807 |
8.6 |
-10.2 |
ASUS |
4,876 |
7.5 |
6,078 |
6.7 |
-19.8 |
Acer |
3,589 |
5.5 |
6,104 |
6.7 |
-41.2 |
Others |
10,051 |
15.4 |
13,447 |
14.7 |
-25.3 |
Total |
65,292 |
100.0 |
91,296 |
100.0 |
-28.5 |
Company |
4Q22 Shipments |
4Q22 Market Share (%) |
4Q21 Shipments |
4Q21 Market Share (%) |
4Q22-4Q21 Growth (%) |
HP Inc. |
4,582 |
26.8 |
5,380 |
25.0 |
-14.8 |
Dell |
4,005 |
23.4 |
5,925 |
27.5 |
-32.4 |
Apple |
2,936 |
17.2 |
3,030 |
14.1 |
-3.1 |
Lenovo |
2,387 |
14.0 |
3,147 |
14.6 |
-24.2 |
ASUS |
954 |
5.6 |
906 |
4.2 |
5.3 |
Acer |
729 |
4.3 |
1,125 |
5.2 |
-35.1 |
Others |
1,511 |
8.8 |
2,001 |
9.3 |
-24.5 |
Total |
17,104 |
100.0 |
21,513 |
100.0 |
-20.5 |