11 grudnia 2013 r. T-Mobile Polska i Alior Bank podpisali umowę o współpracy w zakresie przygotowania kompleksowej oferty produktów i usług bankowych oraz zapewnienia do nich wielokanałowego dostępu.
Celem współpracy jest zaoferowanie obsługi bankowej klientom T-Mobile Polska oraz zapewnienie im oraz obecnym klientom Alior Sync, najnowocześniejszych rozwiązań technologii internetowej i mobilnej, bankowości transakcyjnej oraz produktów i usług, które łączyć będą unikalne korzyści wynikające ze współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej. Będzie to pierwszy w Europie, tak kompleksowy projekt współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej.
Na podstawie zawartej umowy klientom oferowane będą m.in.: rachunki bankowe, depozyty, kredyty, pożyczki i limity kredytowe oraz karty płatnicze. Operator i bank będą świadczyli usługi dla osób fizycznych, w tym prowadzących działalność gospodarczą oraz małych i średnich firm. Stworzone i wdrożone w ramach porozumienia produkty i usługi będą dostępne w punktach sprzedaży T-Mobile, za pośrednictwem urządzeń mobilnych, serwisów internetowych, Contact Center oraz Wirtualnego Oddziału.
W celu realizacji projektu Alior Bank utworzy dedykowaną jednostkę w swojej strukturze organizacyjnej, która będzie mogła w kompleksowy sposób prowadzić operacje oraz wdrażać szereg nowoczesnych funkcjonalności i produktów powstałych na bazie rozwiązań zastosowanych w wirtualnym banku nowej generacji Alior Sync. Alior Bank w ramach Umowy będzie odpowiadał m.in. za ciągłość prowadzenia działalności operacyjnej.
Współpraca pomiędzy firmami będzie prowadzona pod marką związaną z T-Mobile, który będzie w możliwie najszerszym zakresie dopuszczalnym przez prawo, brał udział w kształtowaniu modelu biznesowego i działalności operacyjnej. W tym celu do Rady Nadzorczej Alior Banku zostanie powołany przedstawiciel T-Mobile.
„Nadrzędnym celem T-Mobile jest dostarczanie klientom rzeczywistych i istotnych dla nich korzyści. Dlatego tak kluczowe jest innowacyjne i dostosowane do indywidualnych potrzeb odbiorców podejście. Współpraca z Alior Bankiem jest tego przykładem. Jeszcze w pierwszej połowie 2014 roku klienci zapoznają się z nowymi możliwościami jakie udostępnimy im dzięki podpisanej umowie. Szczegóły jednak zaprezentujemy, gdy nasza propozycja będzie gotowa do komercyjnego wdrożenia” – powiedział Miroslav Rakowski, Prezes T-Mobile Polska SA.
„W ciągu najbliższych 5 lat usługi bankowe zmienią się całkowicie za sprawą mobilnej rewolucji. Odpowiedź na to wyzwanie stanowią alianse pomiędzy bankami i firmami telekomunikacyjnymi, to one będą tworzyć przyszłą bankowość” – tłumaczy Wojciech Sobieraj, Prezes Zarządu Alior Banku. „Wspólne przedsięwzięcie Alior Banku i największego polskiego operatora telefonii komórkowej umożliwi wprowadzenie na rynek rozwiązań, produktów i usług, których nie jest w stanie samodzielnie zaoferować żaden inny bank działający w Polsce”– dodaje.
Dodatkowe informacje z komunikatu Alior Banku:
Preambuła
Raport bieżący publikowany jest w związku z podpisaniem Umowy o współpracy z T-Mobile Polska Spółka Akcyjna w zakresie przygotowania kompleksowej oferty produktów i usług bankowych oraz zapewnienia do nich wielokanałowego dostępu pod marką związaną z T-Mobile Polska. Celem współpracy jest:
1) pozyskanie do obsługi istotnej części z 16 mln klientów T-Mobile Polska;
2) zapewnienie tym klientom oraz obecnym posiadaczom kont osobistych Alior Sync najnowocześniejszych na świecie rozwiązań technologii internetowej i mobilnej oraz bankowości transakcyjnej
3) zaoferowanie klientom produktów i usług, które łączyć będą unikalne korzyści wynikające ze współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej
Współpraca będzie obejmowała oferowanie klientom większości produktów bankowych we wszystkich możliwych kanałach, ze szczególnym wykorzystaniem synergii technologicznych oraz przewag wynikających z modelu operacyjnego banku i firmy telekomunikacyjnej. Będzie to jeden z pierwszych w Europie, tak dużych i kompleksowych projektów współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej.
T-Mobile, działając jako pośrednik Banku, będzie oferował wybrane produkty wspólnego przedsięwzięcia w swoich punktach sprzedaży, zapewniając także brand oraz marketing. Możliwość oferowania usług do jednej z największych grup klientów w Polsce w istotny sposób zapewni znaczącą dynamikę akwizycji oraz wzrost rentowności Banku.
Należy zaznaczyć, że ze względu na ochronę interesów T-Mobile, umowa zapewnia T-Mobile możliwość wskazania innego banku, który w przyszłości może nabyć od Alior Banku S.A. przedsięwzięcie w formie Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa. Aby zapewnić wykonywalność tego zobowiązania w przyszłości, Umowa już obecnie zawiera stosowne zapisy z karami umownymi, które mają zagwarantować współdziałanie Banku w tym zakresie (tzw. Opcja Nabycia opisana poniżej).
Przedmiotem Umowy w szczególności jest powierzenie T-Mobile wykonywania w imieniu i na rzecz Banku, pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych, w tym zawierania i zmiany umów rachunków bankowych, zawierania i zmiany umów o limit kredytowy w rachunku, zawierania i zmiany umów o przyjęcie wkładów pieniężnych (depozytów), zawierania i zmiany umów kredytów i pożyczek pieniężnych, zawierania i zmiany umów o karty płatnicze (debetowe, kredytowe i przedpłacone), osobom fizycznym będącym konsumentami w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego, osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej działającym w segmencie mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Działalność ta prowadzona będzie w formie prawnej Oddziału Banku.
Warunki finansowe
Wynagrodzenie T-Mobile z tytułu świadczenia usług pośrednictwa finansowego składać się będzie z trzech składników: 1) jednorazowego za każdego nowego klienta, który spełni kryteria wskazane w Umowie, 2) miesięcznego w wysokości zależnej od liczby klientów spełniających kryteria wskazane w Umowie, oraz 3) elementu odpowiadającego wartości brutto 35% (słownie: trzydzieści pięć procent) kalkulacyjnego zysku Oddziału Banku przed opodatkowaniem.
Opcja Nabycia
W okresie do dnia 30 czerwca 2038 r. wskazanemu przez T-Mobile podmiotowi ("Podmiot Nabywający") jak również T-Mobile będzie przysługiwała na podstawie i na warunkach określonych w Umowie, w szczególności pod warunkiem uzyskania stosownej zgody KNF, opcja nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Banku obejmującej Oddział Banku ("ZCP). Opcja ta będzie mogła zostać zrealizowana w oparciu o przyjęcie złożonej przez Bank nieodwołalnej oferty sprzedaży ZCP. Zbycie może nastąpić za cenę wynoszącą iloczyn liczby aktywnych klientów (spełniających kryteria określone w Umowie) oraz cenę z przedziału 400-500 zł, w zależności od realizacji odpowiednich zobowiązań Banku określonych w Umowie ). Zgodnie z Umową powyższa cena ma podlegać waloryzacji od roku 2022 r.
Opcja Nabycia może zostać zrealizowana przez T-Mobile po 5 latach od wejścia w życie Umowy albo wcześniej, w przypadkach wskazanych w Umowie, związanych z naruszeniem przez Bank zobowiązań określonych w Umowie lub wskazanymi w Umowie przypadkami rozwiązania lub wygaśnięcia Umowy, niewypełnieniem celów finansowych związanych z Umową lub uzyskania kontroli nad Bankiem przez podmiot konkurencyjny lub podmiot zależny od podmiotu konkurencyjnego w stosunku do T-Mobile.
Kary Umowne
Umowa przewiduje szereg kar umownych (na warunkach określonych w Umowie), z których największa wynosi 90.000.000 zł za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań związanych z realizacją: (i) Opcji Nabycia lub (ii) niezbędnych ze strony Banku czynności, tak aby Podmiot Nabywający nabył ZCP na zasadach analogicznych do tych, na których nabyłby ZCP w trybie przyjęcia oferty (w przypadku, gdyby wykonanie Opcji Nabycia w trybie przyjęcia oferty, okazało się niemożliwe lub nieskuteczne) oraz (iii) uniemożliwieniem przez Bank wykonania Opcji Przeniesienia w istotnej części (w przypadku, gdy nabycie ZCP nie jest możliwe). T-Mobile może żądać odszkodowania za szkody przekraczające wysokość kar umownych.
Rozwiązanie Umowy
Umowa wchodzi w życie z dniem podpisania. Umowa jest zawarta pod następującymi warunkami rozwiązującymi:
1) nieuzgodnienia i niepodpisania przez Strony załącznika do Umowy dotyczącego znaków towarowych terminie 30 dni od daty podpisania Umowy;
2) nieuzyskania w terminie 60 dni od daty wejścia w życie Umowy zgód Walnego Zgromadzenia Banku oraz Rady Nadzorczej Banku na zbycie ZCP na warunkach określonych w Umowie;
3) niepowołania w terminie 60 dni od daty wejścia w życie Umowy do Rady Nadzorczej Banku osoby ze wskazania T-Mobile.
Umowa została zawarta na czas określony 5 lat od dnia jej wejścia w życie, z opcją automatycznego przedłużenia na kolejny(e) okres(y) 5-ciu lat. T-Mobile będzie przysługiwała opcja nie przedłużenia obowiązywania Umowy, o ile T- Mobile złoży na 6 miesięcy przed upływem okresu obowiązywania Umowy oświadczenia, iż nie korzysta z opcji jej przedłużenia na kolejny okres.
Umowa została uznana za znaczącą z uwagi na fakt, iż szacowana łączna wartość świadczeń wynikająca z zawartej Umowy w okresie 5 lat jest wyższa niż 10% kapitałów własnych Banku.