Wyniki T-Mobile Polska za III kw. 2013 r.
Wyniki finansowe
Note | Q3 2012 mln euro |
Q4 2012 mln euro |
FY 2012 mln euro |
Q1 2013 mln euro |
Q2 2013 mln euro |
Q3 2013 mln euro |
Zmiana % |
Q1-Q3 2012 mln euro |
Q1-Q3 2013 mln euro |
Zmiana % |
||
TOTAL REVENUE | 422 | 425 | 1 678 | 385 | 407 | 392 | (7,1) | 1 253 | 1 184 | (5,5) | ||
- of which Consumer | 259 | 257 | 1 021 | 234 | 257 | 242 | (6,6) | 764 | 733 | (4,1) | ||
- of which Business | 146 | 151 | 587 | 137 | 140 | 130 | (11,0) | 436 | 407 | (6,7) | ||
EBITDA | 1 | 160 | 160 | 586 | 140 | 147 | 145 | (9,4) | 426 | 432 | 1,4 | |
EBITDA margin (EBITDA / total revenue) | % | 37,9 | 37,6 | 34,9 | 36,4 | 36,1 | 37,0 | (0,9p) | 34,0 | 36,5 | 2,5p | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 51 | 67 | 225 | 85 | 57 | 142 | n.a. | 158 | 284 | 79,7 | ||
CASH CONTRIBUTION | 109 | 93 | 361 | 55 | 90 | 3 | (97,2) | 268 | 148 | (44,8) |
1 EBITDA: EUR -12mn in Q4/12, EUR -6 in Q2/13 and EUR -7mn in Q3/13.
Wyniki operacyjne
Note | Q3 2012 |
Q4 2012 |
FY 2012 |
Q1 2013 |
Q2 2013 |
Q3 2013 |
Zmiana % |
Q1-Q3 2012 |
Q1-Q3 2013 |
Zmiana % |
||
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | ||||||||||||
Service revenue | (mln euro) | 364 | 351 | 1 441 | 315 | 314 | 292 | (19,8) | 1 090 | 921 | (15,5) | |
CUSTOMERS | ('000) | 15 575 | 16 040 | 16 040 | 15 919 | 15 969 | 15 667 | 0,6 | 15 575 | 15 667 | 0,6 | |
- contract | ('000) | 6 950 | 6 996 | 6 996 | 7 014 | 7 038 | 7 062 | 1,6 | 6 950 | 7 062 | 1,6 | |
- prepaid | ('000) | 8 625 | 9 044 | 9 044 | 8 905 | 8 931 | 8 605 | (0,2) | 8 625 | 8 605 | (0,2) | |
NET ADDS | ('000) | 526 | 465 | 1 879 | (121) | 50 | (302) | n.a. | 1 414 | (373) | n.a. | |
- contract | ('000) | 66 | 46 | 231 | 18 | 23 | 24 | (63,6) | 185 | 66 | (64,3) | |
- prepaid | ('000) | 460 | 419 | 1 648 | (139) | 27 | (326) | n.a. | 1 229 | (438) | n.a. | |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 1,4 | 1,5 | 1,4 | 2,4 | 2,1 | 2,6 | 1,2p | 1,4 | 2,4 | 1,0p | |
- contract | (%) | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 1,1 | 1,1 | 0,2p | 0,9 | 1,1 | 0,2p | |
SAC PER GROSS ADD | (€) | 21 | 20 | 24 | 20 | 19 | 20 | (4,8) | 25 | 19 | (24,0) | |
- contract | (€) | 94 | 89 | 107 | 82 | 68 | 67 | (28,7) | 113 | 72 | (36,3) | |
- prepaid | (€) | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | (€) | 53 | 32 | 47 | 31 | 34 | 21 | (60,4) | 52 | 28 | (46,2) | |
ARPU | (€) | 8 | 7 | 8 | 7 | 7 | 6 | (25,0) | 8 | 6 | (25,0) | |
- contract | (€) | 15 | 14 | 15 | 13 | 12 | 11 | (26,7) | 15 | 12 | (20,0) | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | 3 | 2 | (33,3) | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 30 | 32 | 31 | 33 | 33 | 35 | 5p | 30 | 34 | 4p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 126 | 124 | 127 | 122 | 126 | 128 | 1,6 | 128 | 125 | (2,3) | |
- contract | (min) | 227 | 232 | 227 | 233 | 240 | 239 | 5,3 | 225 | 237 | 5,3 |
Oficjalny komunikat prasowy:
T-Mobile Polska rośnie najmocniej w segmencie mobilnego dostępu do Internetu utrzymując się na pozycji lidera po trzecim kwartale. Również pod względem pozostałych parametrów finansowych i operacyjnych utrzymuje swoją dobrą pozycję na trudnym rynku telekomunikacyjnym w Polsce.
T-Mobile Polska po trzech kwartałach 2013 roku obsługiwała bazę 15,667 miliona klientów. Na koniec września Spółka posiadała w segmencie usług przedpłaconych 8,605 miliona klientów, a w segmencie usług abonamentowych było to 7,062 miliona klientów. W odniesieniu do drugiego kwartału 2013 roku T-Mobile Polska zwiększyła bazę klientów abonamentowych w trzecim kwartale o 24 tysiące utrzymując tym samym stabilny wzrost w tym segmencie w przeciągu ostatnich dwóch lat.
„T-Mobile Polska konsekwentnie realizuje swoje założenia na ten rok co potwierdzają wyniki trzeciego kwartału. W ciągu tego roku pozyskaliśmy więcej nowych klientów mobilnego Internetu oraz wypracowaliśmy wyższą EBITDA niż w tym samym czasie w ubiegłym roku. Osiągane przez T-Mobile rezultaty są potwierdzeniem solidnej pozycji Spółki na trudnym rynku telekomunikacyjnym w Polsce”, powiedział Miroslav Rakowski, Prezes T-Mobile Polska S.A.
W trzecim kwartale 2013 roku przychody T-Mobile Polska wyniosły 1,665 miliarda złotych. Niższe o 4,6% przychody Spółki w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego są wynikiem regulacji dotyczących obniżenia stawek rozliczeń międzyoperatorskich oraz roamingowych. W okresie od 1 stycznia do 30 września 2013 roku EBITDA T-Mobile Polska wyniosła 1,816 miliarda złotych i była wyższa o 1,3% w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku. W samym trzecim kwartale 2013 roku EBITDA Spółki wyniosła 618 milionów złotych, a marża EBITDA 37,1%.
W trzecim kwartale T-Mobile Polska zwiększyła bazę klientów szerokopasmowego mobilnego dostępu do Internetu o 43 tysiące w porównaniu do poprzedniego kwartału. Na koniec września br. Spółka obsługiwała ponad 1,143 miliona klientów mobilnego Internetu posiadając największą bazę klientów tych usług w Polsce. W trzecim kwartale baza klientów usług mobilnego dostępu do Internetu wzrosła o 27% w porównaniu do trzeciego kwartału 2012 roku. Liczba nowych klientów mobilnego szerokopasmowego dostępu do Internetu pozyskanych przez T-Mobile do 30 września 2013 roku jest o około 18% wyższa niż w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
T-Mobile Polska, aby zaspokoić rosnące potrzeby klientów mobilnego dostępu do Internetu prowadzi jeden z największych projektów modernizacji sieci w Europie. Obecnie klienci T Mobile Polska mogą już korzystać z ponad 7 tys. zmodernizowanych stacji bazowych. Nowa sieć gwarantuje klientom dużo większy zasięg i lepsze parametry, zwłaszcza w zakresie dostępu do Internetu, którego szybkość jest wyższa nawet kilkukrotnie. Dzięki temu już ponad 92% populacji Polski jest w zasięgu technologii UMTS, która pozwala na korzystanie z Internetu z prędkością nawet do 42 Mbps.