T-Mobile podał swoje wyniki finansowe i operacyjne za I kw. 2016 r.
Wyniki finansowe:
Note | Q1 2015 millions of € |
Q2 2015 millions of € |
Q3 2015 millions of € |
Q4 2015 millions of € |
FY 2015 millions of € |
Q1 2016 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 1 | 382 | 385 | 391 | 386 | 1 544 | 378 | (1,0) | |
PRODUCT VIEW | 382 | 385 | 391 | 386 | 1 544 | 378 | (1,0) | ||
- Fixed network | 23 | 29 | 26 | 23 | 101 | 24 | 4,3 | ||
- Mobile communications | 358 | 358 | 365 | 362 | 1 443 | 354 | (1,1) | ||
SEGMENT VIEW | 382 | 385 | 391 | 386 | 1 544 | 378 | (1,0) | ||
- of which Consumer | 220 | 217 | 216 | 215 | 868 | 196 | (10,9) | ||
- of which Business | 136 | 136 | 132 | 132 | 536 | 124 | (8,8) | ||
EBITDA | 1,2 | 130 | 145 | 164 | 141 | 580 | 120 | (7,7) | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 34,0 | 37,7 | 41,9 | 36,5 | 37,6 | 31,7 | (2,3p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 62 | 45 | 34 | 48 | 189 | 546 | n.a. | ||
CASH CONTRIBUTION | 68 | 100 | 130 | 93 | 391 | (426) | n.a. |
"1 From January 2015 parts of the GTS Central Europe Group were integrated into Poland.
2 Special factors affecting EBITDA: EUR 1mn in Q1/15, EUR 6mn in Q2/15, EUR 1mn in Q3/15, EUR 1mn in Q4/15 and EUR 14mn in Q1/16."
Wyniki operacyjne
Note | Q1 2015 |
Q2 2015 |
Q3 2015 |
Q4 2015 |
FY 2015 |
Q1 2016 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | 1 | ||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 12 | 18 | 17 | 18 | 18 | 18 | 50,0 | |
- IP | ('000) | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 0,0 | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 6 | 9 | 8 | 10 | 10 | 10 | 66,7 | |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 | 20,0 | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | |||||||||
Service revenue | (€ million) | 256 | 268 | 267 | 243 | 1 034 | 244 | (4,7) | |
CUSTOMERS | ('000) | 15 794 | 15 827 | 15 696 | 12 056 | 12 056 | 11 821 | (25,2) | |
- contract | ('000) | 6 784 | 6 708 | 6 640 | 6 569 | 6 569 | 6 518 | (3,9) | |
- prepaid | ('000) | 2 | 9 010 | 9 118 | 9 056 | 5 487 | 5 487 | 5 303 | (41,1) |
NET ADDS | ('000) | 93 | 32 | (130) | (3 641) | (3 646) | (235) | n.a. | |
- contract | ('000) | (39) | (76) | (68) | (71) | (254) | (50) | (28,2) | |
- prepaid | ('000) | 2 | 132 | 108 | (62) | (3 569) | (3 391) | (184) | n.a. |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 2,0 | 2,1 | 2,6 | 11,0 | 4,3 | 3,4 | 1,4p | |
- contract | (%) | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,2 | 0,1p | |
SAC PER GROSS ADD | (€) | 5 | 11 | 6 | 7 | 7 | 7 | 40,0 | |
- contract | (€) | 21 | 65 | 34 | 35 | 38 | 31 | 47,6 | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 0,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | (€) | 0 | 6 | 12 | (12) | 1 | 1 | n.a. | |
ARPU | (€) | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 40,0 | |
- contract | (€) | 11 | 11 | 11 | 10 | 11 | 10 | (9,1) | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 39 | 39 | 39 | 40 | 39 | 39 | 0p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 150 | 154 | 154 | 172 | 157 | 204 | 36,0 | |
- contract | (min) | 299 | 311 | 313 | 322 | 311 | 325 | 8,7 |
"1 From January 2015 parts of the GTS Central Europe Group were integrated into Poland.
2 In the fourth quarter of 2015, the number of mobile customers in Poland decreased by 3 838 thousand in connection with the deactivation of inactive prepaid SIM cards. "
Oficjalny komunikat T-Mobile Polska:
W pierwszym kwartale 2016 roku T-Mobile Polska zwiększyła przychody całkowite o 2,9%. W tym samym okresie działania promocyjne operatora przyczyniły się do wzrostu liczby użytkowników mobilnego Internetu, którzy znacznie chętniej niż w latach poprzednich z niego korzystali. Wskazuje to także jasno na zmianę zachowań konsumentów, którzy będąc w nieustającym ruchu, chcą swobodnie posługiwać się Internetem, gdziekolwiek są. Dlatego T-Mobile dynamicznie zwiększa zasięg LTE w swojej sieci, który obecnie obejmuje ponad 90% populacji.
Przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły w pierwszym kwartale 2016 roku 1,648 miliarda złotych. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku przychody całkowite Spółki były wyższe o 2,9%. W pierwszym kwartale br. EBITDA Spółki wyniosła 522 miliony złotych, a marża EBITDA w tym okresie osiągnęła poziom 31,7%.
„Pod wieloma względami pierwszy kwartał był dla T-Mobile jednym z lepszych. Rosły przychody całkowite oraz zasięg LTE. W pierwszym kwartale postawiliśmy na promowanie jakości naszej sieci i co za tym idzie mobilnego dostępu do Internetu. Nasi klienci usług na kartę otrzymali bezpłatnie 10 GB po doładowaniu, a abonenci promocję, jakiej jeszcze w Polsce nie było - 1 TB i to zupełnie bezpłatnie. Na nowych użytkowników w naszych sklepach czekała oferta Internetu mobilnego z 50% upustem na abonament”- mówi Adam Sawicki prezes T Mobile Polska. „Wyzwaniem dla T-Mobile pozostaje rynek tych konsumentów, którzy przenoszą numery, w tym przypadku zamierzamy poprawić nasz bilans w tym roku.”
W pierwszym kwartale 2016 roku T-Mobile Polska zwiększyła średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) dla całej bazy o 7 złotych w porównaniu do ubiegłego roku. W segmencie abonamentowym w pierwszym kwartale br. wskaźnik ARPU wynosił 46 złotych, a w segmencie usług przedpłaconych 11 złotych. Wyraźna poprawa ARPU jest związana z wybieraniem przez abonentów kontraktów o wyższej wartości, większą konsumpcją danych oraz zmniejszeniem bazy kart SIM po wprowadzeniu nowego standardu dotyczącego utrzymywania w systemach numerów prepaid po wygaśnięciu ich ważności.
T-Mobile Polska po pierwszym kwartale 2016 roku obsługiwała bazę 11,821 miliona kart SIM. Na koniec marca Spółka posiadała w segmencie usług abonamentowych 6,518 miliona kart SIM, a w segmencie usług przedpłaconych 5,303 miliona kart SIM. W stosunku do poprzedniego kwartału baza kart SIM obsługiwanych przez T-Mobile Polska zmniejszyła się o 235 tysięcy. W dużej mierze jest to spowodowane wprowadzeniem przez Spółkę na początku tego roku nowego standardu dotyczącego utrzymywania w systemach numerów prepaid po upływie terminu ich ważności.
Jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych T-Mobile Polska jest Najlepsza Sieć stale rozbudowywana i optymalizowana, aby zapewnić klientom dostęp do usług o najwyższej jakości. T-Mobile Polska dzięki pozyskaniu nowych zasobów częstotliwości z zakresu 800 MHz oraz 2600 MHz zwiększyła zasięg usług oferowanych w technologii LTE do ponad 90% populacji oraz blisko 60% powierzchni kraju.
T-Mobile Polska w pierwszym kwartale br. promowała jakość swojej sieci oraz oferty Internetu mobilnego z 50% zniżką na abonament, a klientom T-Mobile na kartę zaproponowała bezpłatnie pakiet 10 GB po każdym doładowaniu konta kwotą minimum 25 złotych. W tym czasie klienci T Mobile Polska otrzymywali również dostęp do Internetu na specjalnych warunkach. Pierwszy dzień wiosny operator postanowił świętować oferując klientom usług na kartę pakiet nielimitowanego Internetu. Abonenci T-Mobile mogli natomiast korzystać z promocji jakiej jeszcze w Polsce nie było i załadować do swojego smartfonu pakiet 1 TB danych.
Dzięki prowadzonym działaniom promocyjnym oraz zwiększeniu zasięgu LTE blisko dwukrotnie wzrosła liczba danych konsumowanych przez klientów T-Mobile Polska w porównaniu do ubiegłego roku. W samej sieci LTE ruch ten był wyższy o 430%.