Wyniki T-Mobile Polska w II kw. 2015 r.
Dzisiejsze wyniki finansowe: cieszy 6,4% wzrost przychodów, ale widać potrzebę skupienia uwagi na klientach indywid. To nasz priorytet.
— Adam Sawicki (@SawickiAd) August 6, 2015
Wyniki finansowe:
Q2 2014 millions of € |
Q3 2014 millions of € |
Q4 2014 millions of € |
FY 2014 millions of € |
Q1 2015 millions of € |
Q2 2015 millions of € |
Change % |
H1 2014 millions of € |
H1 2015 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 365 | 388 | 389 | 1,492 | 382 | 385 | 5.5 | 715 | 767 | 7.3 | |
PRODUCT VIEW | 365 | 388 | 389 | 1,492 | 382 | 385 | 5.5 | 715 | 767 | 7.3 | |
- Fixed network | 3 | 3 | 3 | 12 | 23 | 29 | n.a. | 5 | 52 | n.a. | |
- Mobile communications | 362 | 385 | 387 | 1,481 | 358 | 358 | (1.1) | 709 | 716 | 1.0 | |
SEGMENT VIEW | 365 | 388 | 389 | 1,492 | 382 | 385 | 5.5 | 715 | 767 | 7.3 | |
- of which Consumer | 220 | 227 | 220 | 882 | 220 | 217 | (1.4) | 435 | 437 | 0.5 | |
- of which Business | 123 | 130 | 124 | 499 | 136 | 136 | 10.6 | 245 | 272 | 11.0 | |
EBITDA | 141 | 149 | 155 | 579 | 130 | 145 | 2.8 | 275 | 275 | 0.0 | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 38.6 | 38.4 | 39.8 | 38.8 | 34.0 | 37.7 | (0.9p) | 38.5 | 35.9 | (2.6p) |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 52 | 123 | 42 | 285 | 62 | 45 | (13.5) | 120 | 107 | (10.8) | |
CASH CONTRIBUTION | 89 | 26 | 113 | 294 | 68 | 100 | 12.4 | 155 | 168 | 8.4 |
Wyniki operacyjne:
Q2 2014 |
Q3 2014 |
Q4 2014 |
FY 2014 |
Q1 2015 |
Q2 2015 |
Change % |
H1 2014 |
H1 2015 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | |||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 18 | n.a. | 0 | 18 | n.a. |
- IP | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | n.a. | 0 | 3 | n.a. |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | 9 | n.a. | 0 | 9 | n.a. |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 | n.a. | 0 | 4 | n.a. |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | |||||||||||
Service revenue | (€ million) | 277 | 279 | 266 | 1,094 | 256 | 268 | (3.2) | 549 | 524 | (4.6) |
CUSTOMERS | ('000) | 15,675 | 15,728 | 15,702 | 15,702 | 15,794 | 15,827 | 1.0 | 15,675 | 15,827 | 1.0 |
- contract | ('000) | 6,930 | 6,891 | 6,823 | 6,823 | 6,784 | 6,708 | (3.2) | 6,930 | 6,708 | (3.2) |
- prepaid | ('000) | 8,745 | 8,837 | 8,878 | 8,878 | 9,010 | 9,118 | 4.3 | 8,745 | 9,118 | 4.3 |
NET ADDS | ('000) | (73) | 53 | (27) | 138 | 93 | 32 | n.a. | 112 | 125 | 11.6 |
- contract | ('000) | (60) | (38) | (68) | (226) | (39) | (76) | (26.7) | (120) | (115) | 4.2 |
- prepaid | ('000) | (13) | 92 | 41 | 364 | 132 | 108 | n.a. | 231 | 240 | 3.9 |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 2.1 | 2.2 | 2.3 | 2.0 | 2.0 | 2.1 | 0.0 | 1.7 | 2.1 | 0.4 |
- contract | (%) | 1.0 | 1.0 | 1.2 | 1.0 | 1.1 | 1.1 | 0.1 | 1.0 | 1.1 | 0.1 |
SAC PER GROSS ADD | (€) | 7 | 9 | 5 | 9 | 5 | 11 | 57.1 | 12 | 8 | (33.3) |
- contract | (€) | 33 | 47 | 22 | 44 | 21 | 65 | 97.0 | 54 | 41 | (24.1) |
- prepaid | (€) | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0.0 | 2 | 2 | 0.0 |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | (€) | 26 | 20 | 2 | 18 | 0 | 6 | (76.9) | 22 | 3 | (86.4) |
ARPU | (€) | 6 | 6 | 6 | 6 | 5 | 6 | 0.0 | 6 | 6 | 0.0 |
- contract | (€) | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 0.0 | 11 | 11 | 0.0 |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0.0 | 2 | 2 | 0.0 |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 36 | 38 | 38 | 37 | 39 | 39 | 3p | 36 | 39 | 3p |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 138 | 142 | 148 | 140 | 150 | 154 | 11.6 | 134 | 152 | 13.4 |
- contract | (min) | 264 | 275 | 289 | 269 | 299 | 311 | 17.8 | 257 | 305 | 18.7 |
From January 2015 parts of the GTS Central Europe Group were integrated into Poland.
Special factors affecting EBITDA: EUR -3mn in Q2/14, EUR -1mn in Q3/14, EUR 5mn in Q4/14, EUR 1mn in Q1/15 and EUR 6mn in Q2/15.
Oficjalny komunikat:
Pozytywny wpływ na wyniki T-Mobile Polska ma zakończona integracja z GTS Poland, dzięki której przychody operatora wzrosły o 6,4% w pierwszej połowie roku. W tym samym czasie Spółka rozpoczęła proces transformacji optymalizując koszty oraz skupiając się na wartości i jakości oferowanych usług. Efekty tych działań są widoczne we wzroście ARPU w segmencie klientów kontraktowych oraz ilości transferowanych danych przez klientów ofert na kartę.
W drugim kwartale 2015 roku przychody T-Mobile Polska wzrosły o 3,4% osiągając wartość 1,574 miliarda złotych. W całym pierwszym półroczu przychody Spółki wyniosły 3,176 miliarda złotych i były wyższe o 6,4% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wzrost całkowitych przychodów T-Mobile Polska zawdzięcza zakończonej z sukcesem integracji z GTS Poland, która przyniosła Spółce strumień dodatkowych przychodów z segmentu usług stacjonarnych dla klientów biznesowych. Dzięki realizowanym synergiom przychody uzyskiwane z tego segmentu w drugim kwartale wyniosły 110 milionów złotych i wykazywały pozytywny trend w ujęciu kwartalnym rosnąc o 8,9% w porównaniu do pierwszego kwartału tego roku. W segmencie usług mobilnych przychody w pierwszym półroczu ustabilizowały się i w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrosły o 0,1% osiągając wartość 2,965 miliarda złotych
“Kiedy w czerwcu dołączyłem do zespołu T-Mobile Polska kończył się proces optymalizacji operacyjnej i kosztowej firmy. Jego pierwsze efekty są już dziś widoczne w wynikach finansowych Spółki wypracowanych w drugim kwartale tego roku. Ponadto zakończona integracja GTS z T-Mobile wywiera pozytywny wpływ na przychody i procentuje z kwartału na kwartał w obszarze usług zintegrowanych dla biznesu. W wynikach operacyjnych Spółki widoczna jest potrzeba położenia większego nacisku na relacje z klientami i to będzie jeden z naszych priorytetów w drugiej połowie roku” - powiedział Adam Sawicki, Prezes T-Mobile Polska S.A.
W drugim kwartale EBITDA T-Mobile Polska osiągnęła wartość 591 milionów złotych i była wyższa o 0,3% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Marża EBITDA w tym czasie wyniosła 37,6% i była niższa o 1,1 punktu procentowego w odniesieniu do drugiego kwartału 2014 roku.
„Wyniki finansowe T-Mobile Polska w drugim kwartale odzwierciedlają sytuację na bardzo wymagającym rynku telekomunikacyjnym, na którą wpływają wcześniejsze regulacje oraz wprowadzenie taryf no limit. W tym samym czasie Spółka przeprowadziła proces optymalizacji kosztów pośrednich i bezpośrednich, aby w konsekwencji zwiększyć swoją efektywność finansową w dłuższej perspektywie” - powiedział Jens Becker, Członek Zarządu ds. Finansowych T-Mobile Polska S.A.
W drugim kwartale 2015 roku średni miesięczny przychód na użytkownika (ARPU) dla całej bazy klientów abonamentowych i użytkowników telefonów na kartę wyniósł 23 złote. Równocześnie wartość ARPU dla segmentu abonamentowego wzrosła w stosunku do pierwszego kwartału bieżącego roku o 2,3%. Ten pozytywny trend jest odzwierciedleniem zmian w ofertach T-Mobile, które oferują klientom znacznie więcej możliwości wraz ze wzrostem wartości abonamentu. Dodatkowo wzrosła liczba klientów wybierających oferty rodzinne - stanowią one już około 20% podstawowej sprzedaży T-Mobile.
Na koniec drugiego kwartału 2015 roku, T-Mobile Polska obsługiwała bazę 15,827 miliona klientów, co stanowi wzrost o 32 tysiące klientów w porównaniu do pierwszego kwartału bieżącego roku. Spółka zakończyła kwartał z bazą 9,118 miliona klientów w segmencie usług przedpłaconych oraz 6,708 miliona klientów w segmencie usług abonamentowych. Liczba klientów kontraktowych zmniejszyła się o 76 tysięcy, a klientów usług przedpłaconych wzrosła o 108 tysięcy w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 roku. W połowie kwietnia br. T-Mobile Polska zmienił oferty usług przedpłaconych dla marek T-Mobile Na Kartę oraz Heyah. Propozycja T-Mobile Na Kartę jest adresowana do klientów korzystających z usług telekomunikacyjnych w tradycyjny sposób, a propozycja Heyah do młodego pokolenia korzystającego głównie z Internetu. Dzięki wprowadzeniu nowych oferty użytkownicy Heyah korzystają znaczenie częściej z Internetu transferując średnio cztery razy więcej danych.
Jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych T-Mobile Polska jest Najlepsza Sieć stale rozbudowywana i optymalizowana, aby zapewnić klientom dostęp do usług o najwyższej jakości. Najpoważniejszym testem weryfikującym jakość sieci było przeprowadzone w drugim kwartale badanie porównawcze sieci wszystkich czterech operatorów infrastrukturalnych. Projekt został zrealizowany przez niezależną firmę badawczą. Wyniki potwierdziły najwyższą jakość sieci T-Mobile, która uzyskała najlepszy wynik w zakresie certyfikowanego pomiaru połączeń głosowych i transmisji danych w sieci 4G, a także w zrealizowanym dodatkowo pomiarze jakości sieci 3G.
Sieć T-Mobile Polska obejmuje swoim zasięgiem w technologiach 2G i 3G blisko 100% populacji Polski. Zasięg w najszybszej dostępnej obecnie technologii LTE 4G docierał 30 czerwca do ponad 77% populacji kraju co oznacza wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu do pierwszego kwartału 2015 roku. Wzrost zasięgu i liczby klientów korzystających z nowych technologii przekłada się na całkowitą ilości przesyłanych danych w sieci T-Mobile. Tylko w samym czerwcu klienci T-Mobile i Heyah przesłali ponad 6000TB, co oznacza wzrost o blisko 14% w porównaniu do stycznia br. W tym samym czasie w sieci T‑Mobile udział transmisji danych w technologii LTE wzrósł z 14% do blisko 21%.