T-Mobile Polska - wyniki w 2017 r.

Najważniejsze | Newsy
Opinie: 23

T-Mobile podał swoje wyniki za 2017 r.

W czwartym kwartale 2017 roku liczba abonentów T-Mobile Polska wzrosła o 124 tysiące, a w ciągu całego 2017 roku zwiększyła się o 309 tysięcy.

T-Mobile Polska na koniec grudnia 2017 roku obsługiwał 10,454 miliona klientów. W czwartym kwartale baza klientów usług abonamentowych zwiększyła się o 124 tysięcy do 6,921 miliona. W całym 2017 roku baza abonentów spółki wzrosła o 309 tysięcy. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 3,533 miliona i zwiększyła się o 33 tysięcy numerów w porównaniu z trzecim kwartałem 2017 roku. 

Rok 2017 z wielu powodów był bardzo ważny dla dalszego rozwoju T-Mobile. To rok mocnych inwestycji w rozbudowę sieci sprzedaży oraz w zwiększenie zatrudnienia w obszarach bezpośrednio związanych z obsługą klientów. Dzięki temu jesteśmy bliżej potrzeb naszych klientów, a oni szybciej mogą się z nami skontaktować. Połączenie najlepszej i najszybszej sieci mobilnej z większym naciskiem na jakość obsługi, jak również uproszczenie produktów i rozszerzenie sieci sprzedaży procentuje ciągłym wzrostem satysfakcji klientów. Ma to również kluczowy wpływ na widoczny trend powrotu klientów do T Mobile. - powiedział cytowany w komunikacie Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska.

W 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite spółki wyniosły 6,422 miliarda złotych, co oznacza nieznaczny spadek o 1,1% w porównaniu do 2016 roku. Przychody z usług mobilnych wyniosły 5,972 miliarda złotych i były niższe o 1,4% w porównaniu z wynikami z ubiegłego roku. Pozostałe przychody Spółki, uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 451 milionów złotych i były wyższe o 3,4% w porównaniu z 2016 rokiem. W czwartym kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,657 miliarda złotych.

Po kilku latach spadków, w 2017 roku całkowite przychody T-Mobile w zasadzie ustabilizowały się, co podkreślają dobre wyniki operacyjne. Na efektywność działalności operacyjnej mierzoną EBITDA miały silny wpływ utracone przychody z usług i wyższe koszty związane z wprowadzeniem regulacji Roam Like At Home, zwiększeniem zatrudnienia odzwierciadlającym rozbudowę sieci sprzedaży, a także wyższe nakłady marketingowe w porównaniu do przeszłości. W przyszłości spodziewamy się stabilizacji marży EBITDA, ponieważ zniknie wpływ większości zdarzeń jednorazowych. - powiedział Juraj Andras, członek zarządu ds. finansowych.

W 2017 roku T-Mobile Polska zwiększył zatrudnienie w obsłudze klienta i sprzedaży, co jest odzwierciedlone w wyższych kosztach pośrednich spółki w porównaniu do 2016 roku. Istotnymi czynnikami wpływającymi na wynik EBITDA w 2017 roku są również trendy rynkowe związane z dominacją nielimitowanych usług zarówno w segmencie abonamentowym jak i przedpłaconym, a także silna presja cenowa.

 

Skutkują one obniżeniem przychodów z usług telekomunikacyjnych oraz wyższymi kosztami obsługi połączeń międzyoperatorskich.

Wynik skonsolidowany EBITDA za 12 miesięcy 2017 roku jest równy 1,782 miliarda złotych i jest niższy o 15,1 procent w porównaniu do 2016 roku.

Po wyłączeniu negatywnego wpływu regulacji roamingowych EBITDA byłaby niższa o 9,8% w 2017 roku. W czwartym kwartale 2017 roku EBITDA T Mobile Polska wyniosła 450 milionów złotych z widocznym wpływem regulacji roamingowych w wysokości 44 milionów złotych. Bez tego efektu EBITDA obniżyłaby się o 17,6% w porównaniu do czwartego kwartału 2016 r.

W 2017 roku liczba stacji bazowych obsługujących klientów w technologii LTE wzrosła o 1 827 do 10 217, a liczba stacji oferujących klientom LTE 800 MHz wzrosła o 3 621 i na koniec roku wynosiła 5 593.

Oznacza to, że 99,8 % populacji kraju znajduje się w zasięgu technologii LTE T-Mobile. Oprócz zwiększenia zasięgu, T Mobile Polska wdraża nowe rozwiązania i technologie, które zapewniają klientom lepsze parametry korzystania z sieci. Technologia Carrier Aggregation LTE była dostępna na koniec roku na ponad 3,9 tysiącu stacji bazowych docierając do 43,3% populacji Polski.

W 2017 roku T-Mobile Polska otworzył 103 nowe sklepy zwiększając ich liczbę do 665 punktów sprzedaży w całym kraju. Równocześnie ze zwiększaniem sieci sprzedaży T-Mobile zatrudnił setki pracowników, w zespołach odpowiedzialnych za sprzedaż i bezpośrednią obsługę klientów. Spółka ułatwiła klientom kontakt z telefonicznym biurem obsługi wdrażając nowy IVR, który przyczynił się do blisko czterokrotnego skrócenia czasu oczekiwania na połączenie z konsultantem. T Mobile systematycznie rozwija także aplikację Mój T‑Mobile, która wzbogaciła się w ostatnich miesiącach o całą listę nowych funkcjonalności, m.in., płatności on-line, listę faktur z 12 miesięcy wstecz czy mapę salonów. W ciągu ostatniego roku liczba klientów korzystających z aplikacji wzrosła dwukrotnie.

W czwartym kwartale 2017 roku T-Mobile Polska zanotował wzrost bazy klientów usług przedpłaconych o 33 tysiące w porównaniu do poprzedniego kwartału. W całym 2017 roku spółka zwiększyła średni przychód miesięczny na klienta usług przedpłaconych do 12 złotych z 10 złotych w 2016 roku. 

Wprowadzona w połowie września nowa oferta Nielimitowanego Internetu Domowego przyciąga do T-Mobile nowych klientów szczególnie z obszarów wiejskich i z małych miast, którzy stanowią 70% wszystkich aktywacji.

Wyniki finansowe

    Note Q4
2016
millions of €
Q1
2017
millions of €
Q2
2017
millions of €
Q3
2017
millions of €
Q4
2017
millions of €
Change

%
FY
2016
millions of €
FY
2017
millions of €
Change

%
                       
TOTAL REVENUE     394 364 378 376 392 (0,5) 1 488 1 509 1,4
PRODUCT VIEW     394 364 378 376 392 (0,5) 1 488 1 509 1,4
 - Fixed network     25 25 25 27 29 16,0 99 105 6,1
 - Mobile communications     368 339 352 349 363 (1,4) 1 388 1 403 1,1
SEGMENT VIEW     394 364 378 376 392 (0,5) 1 488 1 509 1,4
 - of which Consumer     217 206 207 208 213 (1,8) 812 834 2,7
 - of which Business     138 122 129 124 133 (3,6) 516 508 (1,6)
EBITDA   2 136 100 125 88 106 (22,1) 482 419 (13,1)
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) %   34,5 27,5 33,1 23,4 27,0 (7,5p) 32,4 27,8 (4,6p)
CASH CAPEX (AS REPORTED)     70 76 34 45 48 (31,4) 1 143 203 (82,2)
CASH CONTRIBUTION     66 24 91 43 58 (12,1) (661) 216 n.a.

Wyniki operacyjne

    Note Q4
2016
Q1
2017
Q2
2017
Q3
2017
Q4
2017
Change
%
FY
2016
FY
2017
Change
%
                       
FIXED NETWORK (END OF PERIOD)                      
Fixed network Access Lines ('000)   20 33 31 29 32 60,0 20 32 60,0
 - IP ('000)   2 2 1 1 2 0,0 2 2 0,0
Broadband Access Lines Retail ('000)   10 20 18 17 15 50,0 10 15 50,0
TV (IPTV, SAT, Cable) ('000)   0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Bundled Access Lines ('000)   0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
ULLs/Wholesale PSTN ('000)   0 0 0 0 0 n.a. 0 0 n.a.
Wholesale Unbundled Access Lines ('000)   5 0 0 0 0 n.a. 5 0 n.a.
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)                    
Service revenue (€)   246 217 227 224 230 (6,5) 945 899 (4,9)
CUSTOMERS ('000)   10 634 10 229 10 251 10 297 10 454 (1,7) 10 634 10 454 (1,7)
 - contract ('000)   6 612 6 696 6 741 6 797 6 921 4,7 6 612 6 921 4,7
 - prepaid ('000)   4 022 3 533 3 510 3 500 3 533 (12,2) 4 022 3 533 (12,2)
NET ADDS ('000)   (587) (405) 21 46 156 n.a. (1 422) (180) 87,3
 - contract ('000)   70 84 45 56 124 77,1 43 309 n.a.
 - prepaid ('000)   (657) (489) (24) (10) 33 n.a. (1 465) (490) 66,6
AVERAGE MONTHLY CHURN (%)   3,4 3,2 2,0 1,8 1,5 (1,9p) 3,3 2,1 (1,2p)
 - contract (%)   1,4 1,3 1,1 1,0 1,0 (0,4p) 1,2 1,1 (0,1p)
SAC PER GROSS ADD   10 7 2 5 3 (70,0) 7 4 (42,9)
 - contract   15 12 3 9 3 (80,0) 21 7 (66,7)
 - prepaid   4 2 2 3 3 (25,0) 2 3 50,0
SRC PER RETAINED CUSTOMER   13 (3) (5) (6) (12) n.a. 4 (6) n.a.
ARPU   8 7 7 7 7 (12,5) 7 7 0,0
 - contract   11 10 10 9 10 (9,1) 10 10 0,0
 - prepaid   2 2 3 3 3 50,0 2 3 50,0
NON-VOICE % OF ARPU (%)   42 47 48 48 50 8p 42 48 6p
MOU PER CUSTOMER (min)   232 246 248 258 269 15,9 216 255 18,1
 - contract (min)   338 340 330 340 356 5,3 331 342 3,3

Opinie:

Opinie archiwalne (23):

Komentuj

Komentarze / 23

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Avocado pisze: 2018-02-22 08:35
    Virgin siedzi im na piętach. Jeszcze ze 2 lata i Virgin wyprzedzi T-Mobile - jeżeli będzie jeszcze istnieć- pod względem ilości kart SIM. T-Mobile jest jak Titanic po zderzeniu z górą lodową, idzie na dno i tylko cud albo zupełna zmiana podejścia do klienta i ofert jest w stanie to zmienić
    34
  • Users Avatars Mini
    krz pisze: 2018-02-22 08:52
    @Avocado, nie, niestety nie masz racji - T-mobile juz nic nie pomoze. A to dlatego, ze to jest niemiecka firma, a swiadomosc i patriotyzm gospodarczy jest u nas coraz wiekszy. Jedynie sprzedaz firmy moglaby tutaj cos pomoc.
    33
  • Users Avatars Mini
    hahaha pisze: 2018-02-22 09:50
    Patriotyzm gospodarczy - haha dlatego większośc polaków kupuje w portugalskiej Biedronce i niemieckim Lidlu, a paliwa tankują na brytyjskim BP i Shell. Cóż za cudowna news wyciągnąłeś z rękawa. Ludzie patrzą na cenę, jakość obsługi i ta świadomość wzrasta. A, że to firma polska, chińska czy niemiecka to 95 % ma w *upie :)
    10
  • Users Avatars Mini
    troip pisze: 2018-02-22 10:03
    Tu nie chodzi o żaden patriotyzm, tylko T-Mobile to po prostu "Najlepszy operator." Kto nie wierzy, dowód znajdzie na screenie. http://prntscr.com/ii6mt0
    8
  • Users Avatars Mini
    POLAND pisze: 2018-02-22 10:16
    Gdyby była marka ERA, a nie T-mobile to gwarantuje lepszy wynik. Świadomość marki regionalnej jest dziś na wyższym poziomie niż kilkanaście lat temu. Oczywiście nie jesteśmy Amerykanami dla których liczą się zwłaszcza produkty regionalne typu Apple, AT&T i inne, ale coraz bardziej się od nich uczymy. T-mobile już większego skoku nie zrobi. Zawsze będzie to czwarty operator choćby nie wiadomo co. A tak prywatnie... to mogę się dziś pochwalić, że jestem u największego polskiego operatora, czyli Play.
    -8
  • Users Avatars Mini
    Gość 345 pisze: 2018-02-22 10:19
    @hahaha A jaki sprzęt kupiją ci którzy wielbią "patriotyzm gospodarczy" np. jakie samochody, telewizory, komputery, laptopy, itd.
    3
  • Users Avatars Mini
    Gość 345 pisze: 2018-02-22 10:22
    poprawka Komentarz powyżej był dla osoby @kz.
    0
  • Users Avatars Mini
    Japa pisze: 2018-02-22 11:39
    Baza prepaid zjechała im od 1Q2015 do 4Q2017 z 9mln do 3,5mln klientów. Tylko klienci abonamentowi są na +/- stałym poziomie 6,5 - 6,9 mln w ciągu tego okresu. To pokazuje że klient prepaid ma gdzieś ich super jakość, i nie daje sie nabrać na piękne oczy, natomiast klient abonamentowy woli tą ich jakość i jest uwązany jak pies do budy.
    -3
  • Users Avatars Mini
    ehh pisze: 2018-02-22 11:49
    polaki cebulaki... Jeszcze jak czytam, ze play jest polski to ja nie mam pytan. Masakra
    3
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2018-02-22 16:59
    Czy tylko ja mam wrażenie że oni kompletnie nie umią sprzedawać produktu? Strategii też raczej nie mają . Zwalniali i zamykali salony a teraz od początku? A może to sprytny plan ukrycia strat i pokazania : rozrastamy sie , zatrudniamy , rośniemy.
    -1
  • Users Avatars Mini
    ramoki pisze: 2018-02-22 17:16
    @pabloki nie mysl za duzo za nich, napewno maja swoja ekipe i widza co robia, co chyba wyzej w miare sioe przejawia
    -1
  • Users Avatars Mini
    POLAND pisze: 2018-02-22 19:49
    U największej porażki sieciowej Play.
    10
  • Users Avatars Mini
    POLAND pisze: 2018-02-22 21:59
    Największa polska sieć i najbardziej innowacyjna to Play.
    -14
  • Users Avatars Mini
    Flej pisze: 2018-02-22 23:02
    Największe dno to Play
    9
  • Users Avatars Mini
    Play pisze: 2018-02-22 23:26
    Największa polska sieć i najbardziej innowacyjna to Play.
    -6
  • Users Avatars Mini
    Olo pisze: 2018-02-23 10:48
    a ja przeszedłem z 5 numerami do Mju i olewam tbombę....
    -6
  • Users Avatars Mini
    POLAND pisze: 2018-02-24 13:05
    Play największe dno, roamingowa wydmuszka, najgorsza jakość ze wszystkich operatorów.
    11
  • Users Avatars Mini
    to jest prawda pisze: 2018-02-24 22:42
    T-Mobile = DNO
    12
  • Users Avatars Mini
    to jest prawda pisze: 2018-02-25 14:13
    Play klientem T-mobile i Orange z powodu braku własnej sieci. Play = DNO
    -11
  • Users Avatars Mini
    O.T.D. pisze: 2018-02-25 14:33
    T-Mobile Polska stale inwestuje w infrastrukturę oraz rozbudowuje swoją sieć. W 2017 roku liczba stacji bazowych obsługujących klientów w technologii LTE wzrosła o 1 827 do 10 217, a liczba stacji oferujących klientom LTE 800 MHz wzrosła o 3 621 i na koniec roku wynosiła 5 593. Oznacza to, że 99,8 % populacji kraju znajduje się w zasięgu technologii LTE T-Mobile. Oprócz zwiększenia zasięgu, T-Mobile Polska wdraża nowe rozwiązania i technologie, które zapewniają klientom lepsze parametry korzystania z sieci. Technologia Carrier Aggregation LTE była dostępna na koniec roku na ponad 3,9 tysiącu stacji bazowych docierając do 43,3% populacji Polski. Plus baaaardzo daleko w tyle za najlepszą siecią której używam - T mobile.
    -21
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2018-02-25 15:01
    tmobile czyli niemiecki operator działający w Polsce notuje drastyczny spadek klientów, co jest najlepszym potwierdzeniem niskiej jakości. Drugi obcy operator czyli Orange podobnie zanotował największy spadek abonentów w 2017 roku. Klienci ocenili już tych obcych operatorów. Play i PLus jako polskie marki są najwyżej oceniane wśród telekomów. Pozdrawiam wszystkich serdecznie i namawiam do opuszczania t-mobile i orange jako zagranicznych operatorów. Cieszę się niezmiernie, że w końcu niemiecki i francuski operator dołuje.
    9
  • Users Avatars Mini
    gość pisze: 2018-02-25 19:40
    Niestety podszywaczu, zaklinaj dalej rzeczywistość, plus dno i skansen lider transferu podatków na Cypr, plej grecko islandzki gniot bez sieci - najlepszy klient Orange 200mln za roaming krajowy rocznie, wybrali najlepszą sieć:-) T-mobile wywaliło pasożyta plej a pasożyt nie wybrał skansenu plusa zębatego Zygmusia tylko Orange na głównego partnera roamingowego. Cieszę się niezmiernie że T-mobile i Orange się rozwija a daremny zacofany plus stoi w miejscu.
    6
  • Users Avatars Mini
    Brian Boru pisze: 2018-02-26 09:00
    TV i światłowód od Orange im nie pomoże. Za późno weszli w uslugi konwergentne (a jest szansa ze Orange na nich sie wypnie)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: