T-Mobile podał swoje wyniki za 2017 r.
W czwartym kwartale 2017 roku liczba abonentów T-Mobile Polska wzrosła o 124 tysiące, a w ciągu całego 2017 roku zwiększyła się o 309 tysięcy.
T-Mobile Polska na koniec grudnia 2017 roku obsługiwał 10,454 miliona klientów. W czwartym kwartale baza klientów usług abonamentowych zwiększyła się o 124 tysięcy do 6,921 miliona. W całym 2017 roku baza abonentów spółki wzrosła o 309 tysięcy. Baza klientów usług przedpłaconych wyniosła 3,533 miliona i zwiększyła się o 33 tysięcy numerów w porównaniu z trzecim kwartałem 2017 roku.
Rok 2017 z wielu powodów był bardzo ważny dla dalszego rozwoju T-Mobile. To rok mocnych inwestycji w rozbudowę sieci sprzedaży oraz w zwiększenie zatrudnienia w obszarach bezpośrednio związanych z obsługą klientów. Dzięki temu jesteśmy bliżej potrzeb naszych klientów, a oni szybciej mogą się z nami skontaktować. Połączenie najlepszej i najszybszej sieci mobilnej z większym naciskiem na jakość obsługi, jak również uproszczenie produktów i rozszerzenie sieci sprzedaży procentuje ciągłym wzrostem satysfakcji klientów. Ma to również kluczowy wpływ na widoczny trend powrotu klientów do T Mobile. - powiedział cytowany w komunikacie Andreas Maierhofer, Prezes T-Mobile Polska.
W 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite spółki wyniosły 6,422 miliarda złotych, co oznacza nieznaczny spadek o 1,1% w porównaniu do 2016 roku. Przychody z usług mobilnych wyniosły 5,972 miliarda złotych i były niższe o 1,4% w porównaniu z wynikami z ubiegłego roku. Pozostałe przychody Spółki, uwzględniające m.in. usługi stacjonarne oraz ICT wyniosły 451 milionów złotych i były wyższe o 3,4% w porównaniu z 2016 rokiem. W czwartym kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody całkowite T-Mobile Polska wyniosły 1,657 miliarda złotych.
Po kilku latach spadków, w 2017 roku całkowite przychody T-Mobile w zasadzie ustabilizowały się, co podkreślają dobre wyniki operacyjne. Na efektywność działalności operacyjnej mierzoną EBITDA miały silny wpływ utracone przychody z usług i wyższe koszty związane z wprowadzeniem regulacji Roam Like At Home, zwiększeniem zatrudnienia odzwierciadlającym rozbudowę sieci sprzedaży, a także wyższe nakłady marketingowe w porównaniu do przeszłości. W przyszłości spodziewamy się stabilizacji marży EBITDA, ponieważ zniknie wpływ większości zdarzeń jednorazowych. - powiedział Juraj Andras, członek zarządu ds. finansowych.
Skutkują one obniżeniem przychodów z usług telekomunikacyjnych oraz wyższymi kosztami obsługi połączeń międzyoperatorskich.
Po wyłączeniu negatywnego wpływu regulacji roamingowych EBITDA byłaby niższa o 9,8% w 2017 roku. W czwartym kwartale 2017 roku EBITDA T Mobile Polska wyniosła 450 milionów złotych z widocznym wpływem regulacji roamingowych w wysokości 44 milionów złotych. Bez tego efektu EBITDA obniżyłaby się o 17,6% w porównaniu do czwartego kwartału 2016 r.
Oznacza to, że 99,8 % populacji kraju znajduje się w zasięgu technologii LTE T-Mobile. Oprócz zwiększenia zasięgu, T Mobile Polska wdraża nowe rozwiązania i technologie, które zapewniają klientom lepsze parametry korzystania z sieci. Technologia Carrier Aggregation LTE była dostępna na koniec roku na ponad 3,9 tysiącu stacji bazowych docierając do 43,3% populacji Polski.
W 2017 roku T-Mobile Polska otworzył 103 nowe sklepy zwiększając ich liczbę do 665 punktów sprzedaży w całym kraju. Równocześnie ze zwiększaniem sieci sprzedaży T-Mobile zatrudnił setki pracowników, w zespołach odpowiedzialnych za sprzedaż i bezpośrednią obsługę klientów. Spółka ułatwiła klientom kontakt z telefonicznym biurem obsługi wdrażając nowy IVR, który przyczynił się do blisko czterokrotnego skrócenia czasu oczekiwania na połączenie z konsultantem. T Mobile systematycznie rozwija także aplikację Mój T‑Mobile, która wzbogaciła się w ostatnich miesiącach o całą listę nowych funkcjonalności, m.in., płatności on-line, listę faktur z 12 miesięcy wstecz czy mapę salonów. W ciągu ostatniego roku liczba klientów korzystających z aplikacji wzrosła dwukrotnie.
W czwartym kwartale 2017 roku T-Mobile Polska zanotował wzrost bazy klientów usług przedpłaconych o 33 tysiące w porównaniu do poprzedniego kwartału. W całym 2017 roku spółka zwiększyła średni przychód miesięczny na klienta usług przedpłaconych do 12 złotych z 10 złotych w 2016 roku.
Note | Q4 2016 millions of € |
Q1 2017 millions of € |
Q2 2017 millions of € |
Q3 2017 millions of € |
Q4 2017 millions of € |
Change % |
FY 2016 millions of € |
FY 2017 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 394 | 364 | 378 | 376 | 392 | (0,5) | 1 488 | 1 509 | 1,4 | ||
PRODUCT VIEW | 394 | 364 | 378 | 376 | 392 | (0,5) | 1 488 | 1 509 | 1,4 | ||
- Fixed network | 25 | 25 | 25 | 27 | 29 | 16,0 | 99 | 105 | 6,1 | ||
- Mobile communications | 368 | 339 | 352 | 349 | 363 | (1,4) | 1 388 | 1 403 | 1,1 | ||
SEGMENT VIEW | 394 | 364 | 378 | 376 | 392 | (0,5) | 1 488 | 1 509 | 1,4 | ||
- of which Consumer | 217 | 206 | 207 | 208 | 213 | (1,8) | 812 | 834 | 2,7 | ||
- of which Business | 138 | 122 | 129 | 124 | 133 | (3,6) | 516 | 508 | (1,6) | ||
EBITDA | 2 | 136 | 100 | 125 | 88 | 106 | (22,1) | 482 | 419 | (13,1) | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 34,5 | 27,5 | 33,1 | 23,4 | 27,0 | (7,5p) | 32,4 | 27,8 | (4,6p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 70 | 76 | 34 | 45 | 48 | (31,4) | 1 143 | 203 | (82,2) | ||
CASH CONTRIBUTION | 66 | 24 | 91 | 43 | 58 | (12,1) | (661) | 216 | n.a. |
Note | Q4 2016 |
Q1 2017 |
Q2 2017 |
Q3 2017 |
Q4 2017 |
Change % |
FY 2016 |
FY 2017 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | |||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 20 | 33 | 31 | 29 | 32 | 60,0 | 20 | 32 | 60,0 | |
- IP | ('000) | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 10 | 20 | 18 | 17 | 15 | 50,0 | 10 | 15 | 50,0 | |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 5 | 0 | n.a. | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | |||||||||||
Service revenue | (€) | 246 | 217 | 227 | 224 | 230 | (6,5) | 945 | 899 | (4,9) | |
CUSTOMERS | ('000) | 10 634 | 10 229 | 10 251 | 10 297 | 10 454 | (1,7) | 10 634 | 10 454 | (1,7) | |
- contract | ('000) | 6 612 | 6 696 | 6 741 | 6 797 | 6 921 | 4,7 | 6 612 | 6 921 | 4,7 | |
- prepaid | ('000) | 4 022 | 3 533 | 3 510 | 3 500 | 3 533 | (12,2) | 4 022 | 3 533 | (12,2) | |
NET ADDS | ('000) | (587) | (405) | 21 | 46 | 156 | n.a. | (1 422) | (180) | 87,3 | |
- contract | ('000) | 70 | 84 | 45 | 56 | 124 | 77,1 | 43 | 309 | n.a. | |
- prepaid | ('000) | (657) | (489) | (24) | (10) | 33 | n.a. | (1 465) | (490) | 66,6 | |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 3,4 | 3,2 | 2,0 | 1,8 | 1,5 | (1,9p) | 3,3 | 2,1 | (1,2p) | |
- contract | (%) | 1,4 | 1,3 | 1,1 | 1,0 | 1,0 | (0,4p) | 1,2 | 1,1 | (0,1p) | |
SAC PER GROSS ADD | € | 10 | 7 | 2 | 5 | 3 | (70,0) | 7 | 4 | (42,9) | |
- contract | € | 15 | 12 | 3 | 9 | 3 | (80,0) | 21 | 7 | (66,7) | |
- prepaid | € | 4 | 2 | 2 | 3 | 3 | (25,0) | 2 | 3 | 50,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | € | 13 | (3) | (5) | (6) | (12) | n.a. | 4 | (6) | n.a. | |
ARPU | € | 8 | 7 | 7 | 7 | 7 | (12,5) | 7 | 7 | 0,0 | |
- contract | € | 11 | 10 | 10 | 9 | 10 | (9,1) | 10 | 10 | 0,0 | |
- prepaid | € | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 50,0 | 2 | 3 | 50,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 42 | 47 | 48 | 48 | 50 | 8p | 42 | 48 | 6p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 232 | 246 | 248 | 258 | 269 | 15,9 | 216 | 255 | 18,1 | |
- contract | (min) | 338 | 340 | 330 | 340 | 356 | 5,3 | 331 | 342 | 3,3 |