Deutsche Telekom podał wyniki T-Mobile Polska za IV kw. i cały 2016 r.
Wyniki finansowe
Note | Q4 2015 millions of € |
Q1 2016 millions of € |
Q2 2016 millions of € |
Q3 2016 millions of € |
Q4 2016 millions of € |
Change % |
FY 2015 millions of € |
FY 2016 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 386 | 378 | 343 | 373 | 394 | 2,1 | 1 544 | 1 488 | (3,6) | ||
PRODUCT VIEW | 386 | 378 | 343 | 373 | 394 | 2,1 | 1 544 | 1 488 | (3,6) | ||
- Fixed network | 23 | 24 | 24 | 26 | 26 | 13,0 | 101 | 100 | (1,0) | ||
- Mobile communications | 362 | 354 | 319 | 347 | 368 | 1,7 | 1 443 | 1 388 | (3,8) | ||
SEGMENT VIEW | 386 | 378 | 343 | 373 | 394 | 2,1 | 1 544 | 1 488 | (3,6) | ||
- of which Consumer | 215 | 196 | 198 | 201 | 217 | 0,9 | 868 | 812 | (6,5) | ||
- of which Business | 132 | 124 | 126 | 128 | 138 | 4,5 | 536 | 516 | (3,7) | ||
EBITDA | 1 | 141 | 120 | 100 | 125 | 137 | (2,8) | 580 | 482 | (16,9) | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 36,5 | 31,7 | 29,2 | 33,5 | 34,8 | (1,7p) | 37,6 | 32,4 | (5,2p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 48 | 546 | 35 | 492 | 70 | 45,8 | 189 | 1 143 | n.a. | ||
CASH CONTRIBUTION | 93 | (426) | 65 | (367) | 67 | (28,0) | 391 | (661) | n.a. |
Wyniki operacyjne
Note | Q4 2015 |
Q1 2016 |
Q2 2016 |
Q3 2016 |
Q4 2016 |
Change % |
FY 2015 |
FY 2016 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | |||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 18 | 18 | 18 | 20 | 20 | 11,1 | 18 | 20 | 11,1 | |
- IP | ('000) | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | (33,3) | 3 | 2 | (33,3) | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 0,0 | 10 | 10 | 0,0 | |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 5 | 6 | 5 | 5 | 5 | 0,0 | 5 | 5 | 0,0 | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | |||||||||||
Service revenue | (€ million) | 243 | 244 | 220 | 235 | 246 | 1,2 | 1 034 | 945 | (8,6) | |
CUSTOMERS | ('000) | 12 056 | 11 821 | 11 635 | 11 221 | 10 634 | (11,8) | 12 056 | 10 634 | (11,8) | |
- contract | ('000) | 6 569 | 6 518 | 6 516 | 6 541 | 6 612 | 0,7 | 6 569 | 6 612 | 0,7 | |
- prepaid | ('000) | 1 | 5 487 | 5 303 | 5 119 | 4 680 | 4 022 | (26,7) | 5 487 | 4 022 | (26,7) |
NET ADDS | ('000) | (3 641) | (235) | (186) | (414) | (587) | 83,9 | (3 646) | (1 422) | 61,0 | |
- contract | ('000) | (71) | (50) | (3) | 25 | 70 | n.a. | (254) | 43 | n.a. | |
- prepaid | ('000) | 1 | (3 569) | (184) | (183) | (440) | (657) | 81,6 | (3 391) | (1 465) | 56,8 |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 11,0 | 3,4 | 3,3 | 3,2 | 3,4 | (7,6p) | 4,3 | 3,3 | (1,0p) | |
- contract | (%) | 1,2 | 1,2 | 1,1 | 1,2 | 1,4 | 0,2p | 1,1 | 1,2 | 0,1p | |
SAC PER GROSS ADD | € | 7 | 7 | 6 | 6 | 10 | 42,9 | 7 | 7 | 0,0 | |
- contract | € | 35 | 31 | 27 | 16 | 15 | (57,1) | 38 | 21 | (44,7) | |
- prepaid | € | 1 | 2 | 1 | 1 | 4 | n.a. | 2 | 2 | 0,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | € | (12) | 1 | 0 | (1) | 13 | n.a. | 1 | 4 | n.a. | |
ARPU | € | 6 | 7 | 6 | 7 | 8 | 33,3 | 6 | 7 | 16,7 | |
- contract | € | 10 | 10 | 9 | 10 | 11 | 10,0 | 11 | 10 | (9,1) | |
- prepaid | € | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 40 | 39 | 46 | 42 | 42 | 2,0p | 39 | 42 | 3,0p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 172 | 204 | 213 | 215 | 232 | 34,9 | 157 | 216 | 37,6 | |
- contract | (min) | 322 | 325 | 334 | 327 | 338 | 5,0 | 311 | 331 | 6,4 |
Oficjalny komunikat:
Nowa filozofia działania oraz wprowadzone przez T-Mobile Polska zmiany przynoszą pierwsze efekty. Spółka kolejny kwartał z rzędu zakończyła ze wzrostem bazy abonentów oraz przychodów całkowitych. W 2016 roku klienci T-Mobile otrzymali większy zasięg LTE oraz nową ofertę SuperNet z nieograniczonym dostępem do Internetu w wybranych aplikacjach. Działania T-Mobile cieszą się coraz większą popularnością, co jest szczególnie dobrze widoczne w rekordowej liczbie wyświetleń spotów marki na YouTube.
T-Mobile Polska na koniec grudnia 2016 roku obsługiwała bazę 10,634 miliona klientów. W przypadku segmentu usług przedpłaconych Spółka zamknęła rok liczbą 4,022 miliona klientów, a niższa o 657 tysięcy liczba kart SIM w czwartym kwartale odzwierciedlała trendy rynkowe związane z wprowadzeniem obowiązkowej rejestracji numerów usług przedpłaconych. W czwartym kwartale 2016 roku liczba abonentów T‑Mobile Polska wzrosła o 70 tysięcy i Spółka na koniec roku obsługiwała bazę 6,612 miliona abonentów.
W przypadku segmentu usług abonamentowych liczba klientów T-Mobile Polska zwiększyła się kolejny kwartał z rzędu zgodnie z trendem widocznym w wynikach operacyjnych od początku ubiegłego roku. Dzięki temu bilans T‑Mobile Polska na koniec 2016 roku w segmencie klientów abonamentowych jest dodatni, a liczba klientów zwiększyła się o 43 tysiące w porównaniu do roku 2015.
„Z satysfakcją możemy powiedzieć, że zakończyliśmy ubiegły rok ze wzrostem bazy abonentów i przychodów. Nasze nowe podejście przynosi już pierwsze efekty, choć wiemy, że to początek drogi i wiele pracy jeszcze przed nami” - mówi Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska S.A. i dodaje „Inwestycje w rozbudowę sieci LTE oraz dbałość o najwyższą jakość oferowanych usług przyczyniły się do uzyskania przez T-Mobile certyfikatu najlepszej sieci trzeci rok z rzędu. Cieszymy się, że coraz więcej klientów docenia nasze starania, bo to potwierdza, że idziemy w dobrym kierunku”.
W 2016 roku T-Mobile Polska zwiększył swoją aktywność promocyjna oraz reklamową. Udział wydatków reklamowych Spółki na tle branży telekomunikacyjnej zwiększył się z około 18% w 2015 roku do około 24% w 2016 roku. Dużą popularnością cieszyły się spoty T-Mobile Polska, które na kanale operatora na portalu YouTube wyświetlono ponad 27 milionów razy. W porównaniu z 2015 rokiem liczba wyświetleń spotów T-Mobile zwiększyła się blisko 7 razy. Sama platforma Electronic Beats zgromadziła społeczność ponad 450 tysięcy fanów zainteresowanych nowymi trendami w muzyce i w świecie kultury miejskiej. W 2016 roku dzięki szeroko prowadzonym działaniom nastąpiła wyraźna zmiana w postrzeganiu marki T-Mobile, która zaowocowała wzrostem świadomości spontanicznej oraz Top of Mind.
W segmencie klientów biznesowych T-Mobile Polska uzyskał w 2016 roku wzrost przychodów ze sprzedaży usług ICT oraz M2M w porównaniu do 2015 roku. Stawiając na najwyższą jakość obsługi klientów Spółka w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw uzyskała wynik ponad 9 na 10 spraw załatwionych przy pierwszym kontakcie telefonicznym. Dzięki optymalizacji procesów T-Mobile Polska skróciła również o 25% czas dostarczenia usług i produktów dla klientów biznesowych. O pozycji Spółki w segmencie usług biznesowych w 2016 roku świadczy również dodatni bilans przenoszalności numerów stacjonarnych, który wyniósł blisko 95 tysięcy numerów.
W 2016 roku nakłady inwestycyjne T-Mobile Polska wraz z zakupem częstotliwości osiągnęły poziom 5,025 miliarda złotych, z czego znaczną część stanowiło pozyskanie częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz. Realizowane przez Spółkę w ciągu roku inwestycje zaowocowały zwiększeniem o 16 punktów procentowych zasięgu LTE, który obecnie jest oferowany ponad 99% populacji Polski. W tym samym czasie Spółka niemalże podwoiła powierzchnię kraju, na której oferuje dostęp do technologii LTE zwiększając ją o blisko 44 punkty procentowe do ponad 92% powierzchni kraju.
O najwyższej jakości usług oferowanych w sieci T-Mobile Polska świadczy wynik badania sieci mobilnych w Polsce przeprowadzonego przez niezależną międzynarodową firmę badawczą P3 Communications, w którym T-Mobile Polska już po raz trzeci uzyskała największą liczbę punków oraz Certyfikat: Best In Test 2016.
„W 2016 roku przychody całkowite T-Mobile Polska utrzymały się na stabilnym poziomie. Natomiast na wynik EBITDA wpłynęły m.in. większe nakłady marketingowe i wyrównanie poziomu komunikacji z naszą bezpośrednią konkurencją oraz wyższe koszty rozliczeń międzyoperatorskich związanych z rosnącą popularnością taryf z nielimitowanymi usługami wliczonymi w abonament” – powiedział Szabolcs Gaborjani, Członek Zarządu ds. Finansowych T-Mobile Polska S.A.
Przychody całkowite T-Mobile Polska osiągnęły w czwartym kwartale 2016 roku 1,723 miliarda złotych i były wyższe o 4,8% w porównaniu do ubiegłego roku. W całym 2016 roku przychody całkowite Spółki wyniosły 6,491 miliarda złotych i były wyższe o 0,5% w porównaniu do 2015 roku.
W czwartym kwartale 2016 roku skorygowany zysk EBITDA Spółki wyniósł 598 milionów złotych. Marża EBITDA w tym okresie osiągnęła poziom 34,7 % zmniejszając się o 1,8 punktu procentowego w porównaniu do czwartego kwartału 2015 roku. Wypracowany przez Spółkę skorygowany zysk EBIDTA w 2016 roku wyniósł 2,1 miliarda złotych i był niższy o 13,4% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.