Deutsche Telekom podał wyniki finansowe i operacyjne T-Mobile Polska w IV kw. i całym 2015 r.
T-Mobile podał, że w IV kw. wyłączył 3,838 mln nieaktywnych kart SIM w prepaid.
Wyniki operacyjne
Note | Q4 2014 |
Q1 2015 |
Q2 2015 |
Q3 2015 |
Q4 2015 |
Change % |
FY 2014 |
FY 2015 |
Change % |
||
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) | 1 | ||||||||||
Fixed network Access Lines | ('000) | 0 | 12 | 18 | 17 | 18 | n.a. | 0 | 18 | n.a. | |
- IP | ('000) | 0 | 2 | 3 | 3 | 3 | n.a. | 0 | 3 | n.a. | |
Broadband Access Lines Retail | ('000) | 0 | 6 | 9 | 8 | 10 | n.a. | 0 | 10 | n.a. | |
TV (IPTV, SAT, Cable) | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Bundled Access Lines | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
ULLs/Wholesale PSTN | ('000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | n.a. | 0 | 0 | n.a. | |
Wholesale Unbundled Access Lines | ('000) | 0 | 5 | 4 | 4 | 5 | n.a. | 0 | 5 | n.a. | |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) | |||||||||||
Service revenue | (€ million) | 266 | 256 | 268 | 267 | 243 | (8,6) | 1 094 | 1 034 | (5,5) | |
CUSTOMERS | ('000) | 15 702 | 15 794 | 15 827 | 15 696 | 12 056 | (23,2) | 15 702 | 12 056 | (23,2) | |
- contract | ('000) | 6 823 | 6 784 | 6 708 | 6 640 | 6 569 | (3,7) | 6 823 | 6 569 | (3,7) | |
- prepaid | ('000) | 2 | 8 878 | 9 010 | 9 118 | 9 056 | 5 487 | (38,2) | 8 878 | 5 487 | (38,2) |
NET ADDS | ('000) | (27) | 93 | 32 | (130) | (3 641) | n.a. | 138 | (3 646) | n.a. | |
- contract | ('000) | (68) | (39) | (76) | (68) | (71) | (4,4) | (226) | (254) | (12,4) | |
- prepaid | ('000) | 2 | 41 | 132 | 108 | (62) | (3 569) | n.a. | 364 | (3 391) | n.a. |
AVERAGE MONTHLY CHURN | (%) | 2,3 | 2,0 | 2,1 | 2,6 | 11,0 | 8,7p | 2,0 | 4,3 | 2,3p | |
- contract | (%) | 1,2 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,2 | 0,0p | 1,0 | 1,1 | 0,1p | |
SAC PER GROSS ADD | (€) | 5 | 5 | 11 | 6 | 7 | 40,0 | 9 | 7 | (22,2) | |
- contract | (€) | 22 | 21 | 65 | 34 | 35 | 59,1 | 44 | 38 | (13,6) | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | (50,0) | 2 | 2 | 0,0 | |
SRC PER RETAINED CUSTOMER | (€) | 2 | 0 | 6 | 12 | (12) | n.a. | 18 | 1 | (94,4) | |
ARPU | (€) | 6 | 5 | 6 | 6 | 6 | 0,0 | 6 | 6 | 0,0 | |
- contract | (€) | 11 | 11 | 11 | 11 | 10 | (9,1) | 11 | 11 | 0,0 | |
- prepaid | (€) | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0,0 | 2 | 2 | 0,0 | |
NON-VOICE % OF ARPU | (%) | 38 | 39 | 39 | 39 | 40 | 2p | 37 | 39 | 2p | |
MOU PER CUSTOMER | (min) | 148 | 150 | 154 | 154 | 172 | 16,2 | 140 | 157 | 12,1 | |
- contract | (min) | 289 | 299 | 311 | 313 | 322 | 11,4 | 269 | 311 | 15,6 |
1 From January 2015 parts of the GTS Central Europe Group were integrated into Poland.
2 In the fourth quarter of 2015, the number of mobile customers in Poland decreased by 3 838 thousand in connection with the deactivation of inactive prepaid SIM cards.
Wyniki finansowe
Note | Q4 2014 millions of € |
Q1 2015 millions of € |
Q2 2015 millions of € |
Q3 2015 millions of € |
Q4 2015 millions of € |
Change % |
FY 2014 millions of € |
FY 2015 millions of € |
Change % |
||
TOTAL REVENUE | 1 | 389 | 382 | 385 | 391 | 386 | (0,8) | 1 492 | 1 544 | 3,5 | |
PRODUCT VIEW | 389 | 382 | 385 | 391 | 386 | (0,8) | 1 492 | 1 544 | 3,5 | ||
- Fixed network | 3 | 23 | 29 | 26 | 23 | n.a. | 12 | 101 | n.a. | ||
- Mobile communications | 387 | 358 | 358 | 365 | 362 | (6,5) | 1 481 | 1 443 | (2,6) | ||
SEGMENT VIEW | 389 | 382 | 385 | 391 | 386 | (0,8) | 1 492 | 1 544 | 3,5 | ||
- of which Consumer | 220 | 220 | 217 | 216 | 215 | (2,3) | 882 | 868 | (1,6) | ||
- of which Business | 124 | 136 | 136 | 132 | 132 | 6,5 | 499 | 536 | 7,4 | ||
EBITDA | 1,2 | 155 | 130 | 145 | 164 | 141 | (9,0) | 579 | 580 | 0,2 | |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) | % | 39,8 | 34,0 | 37,7 | 41,9 | 36,5 | (3,3p) | 38,8 | 37,6 | (1,2p) | |
CASH CAPEX (AS REPORTED) | 42 | 62 | 45 | 34 | 48 | 14,3 | 285 | 189 | (33,7) | ||
CASH CONTRIBUTION | 113 | 68 | 100 | 130 | 93 | (17,7) | 294 | 391 | 33,0 |
1 From January 2015 parts of the GTS Central Europe Group were integrated into Poland.
2 Special factors affecting EBITDA: EUR 5mn in Q4/14, EUR 1mn in Q1/15, EUR 6mn in Q2/15, EUR 1mn in Q3/15 and EUR 1mn in Q4/15.
Oficjalny komunikat T-Mobile Polska:
W 2015 roku przychody całkowite T-Mobile Polska wzrosły o 3,4% w wyniku integracji z GTS Poland, a skonsolidowany zysk EBITDA utrzymał się na stabilnym poziomie w porównaniu do 2014 roku. Dzięki stałym inwestycjom w infrastrukturę Spółka w czwartym kwartale 2015 zwiększyła zasięg LTE do 83% populacji kraju, a na początku 2016 roku udostępniła komercyjnie LTE z agregacją pasma z prędkością maksymalną nawet 250 Mpbs. W 2016 roku T-Mobile Polska rozpoczęła realizację nowej strategii, która zakłada dalsze inwestycje w infrastrukturę oraz rozbudowę zasięgu LTE na częstotliwościach 800 MHz, wdrażanie nowych technologii oraz ułatwianie klientom dostępu do cyfrowych usług.
T-Mobile Polska opublikowała dziś swoje wyniki finansowe i operacyjne uzyskane w 2015 roku. Przychody Spółki osiągnęły w czwartym kwartale 2015 roku 1,645 miliarda złotych. Dzięki pozytywnemu wpływowi integracji z GTS Poland w całym 2015 roku przychody T-Mobile Polska wyniosły 6,459 miliarda złotych i były wyższe o 3,4% w porównaniu do 2014 roku.
W czwartym kwartale 2015 roku skonsolidowany zysk EBITDA Spółki wyniósł 601 milionów złotych. Marża EBITDA w tym okresie osiągnęła poziom 36,5 % zmniejszając się o 3,1 punktu procentowego w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku. Wypracowany przez Spółkę skonsolidowany zysk EBIDTA w 2015 roku wyniósł 2,425 miliarda złotych i był wyższy o 0,2% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
„W 2015 roku na rynek telekomunikacyjny w Polsce największy wpływ wywierały spadające przychody z usług głosowych oraz wiadomości tekstowych, których nie rekompensował wzrost przychodów z usług mobilnej transmisji danych. T-Mobile Polska, pomimo tych niekorzystnych trendów, utrzymała skonsolidowany zysk EBITDA na stałym poziomie, a integracja z GTS Poland pozwoliła Spółce na zwiększenie przychodów całkowitych w 2015 roku.” - mówi Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska S.A. i dodaje „W 2016 roku T-Mobile Polska rozpoczyna wdrażanie nowej strategii rozwoju Spółki do 2020 roku, która zakłada wprowadzenie nowego modelu operacyjnego zwiększającego efektywność działania całej organizacji. Jej podstawą są inwestycje w rozbudowę infrastruktury, wdrażanie nowych technologii oraz skupienie się na digitalizacji. Dla klientów nowa strategia oznacza łatwiejszy i szybszy dostęp do cyfrowych usług m.in. dzięki sieci LTE zbudowanej na częstotliwościach 800 MHz.”
W drugiej połowie 2015 roku T-Mobile Polska rozpoczął wprowadzanie zmian dotyczących komunikacji z klientami. W czwartym kwartale ubiegłego roku operator zniósł opłatę za sprawdzanie salda konta dla usług prepaid, zmienił sposób aktywacji usług premium oraz istotnie uprościł proces obsługi gwarancyjnej. Spółka zaproponowała także, w październiku 2015 roku, nowe podejście do obsługi firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które zaowocowało w okresie niespełna dwóch miesięcy od wprowadzenia zmian w październiku ubiegłego roku wzrostem liczby przedsiębiorców odwiedzających sklepy operatora o 18% oraz zwiększonym o 10% ruchem na stronie www. Również współczynnik polecenia, czyli chęci aktywnej rekomendacji produktów operatora, wzrósł o 11 punktów procentowych w tym czasie. Uzyskanie tych pozytywnych wyników nie byłoby możliwe bez odświeżenia komunikacji marketingowej dla marki T-Mobile. Nowe spoty reklamowe operatora spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno przez rynek jak i klientów.
T-Mobile Polska na koniec grudnia 2015 roku obsługiwała bazę 12,056 miliona klientów i posiadała w segmencie usług przedpłaconych 5,487 miliona klientów, a w segmencie usług abonamentowych było to 6,569 miliona klientów. Niższa o ponad 3,6 miliona kart SIM baza klientów obsługiwanych przez T-Mobile Polska wynika w głównej mierze z wprowadzenia przez Spółkę nowego standardu dotyczącego terminu utrzymywania w systemach numerów prepaid po wygaśnięciu ich ważności.
Jedną z kluczowych przewag konkurencyjnych T-Mobile Polska jest Najlepsza Sieć stale rozbudowywana i optymalizowana, aby zapewnić klientom dostęp do usług o najwyższej jakości. Najważniejszym testem weryfikującym jakość sieci są zadowolenie klientów oraz przeprowadzone na zlecenie UKE w czwartym kwartale 2015 roku badania porównawcze sieci wszystkich czterech operatorów infrastrukturalnych. Wyniki uzyskane przez Spółkę potwierdzają najwyższą jakość świadczonych klientom przez T-Mobile Polska usług głosowych i transmisji danych.
W czwartym kwartale 2015 roku T-Mobile Polska skupił się na zwiększaniu zasięgu LTE, przygotowaniu infrastruktury pod wprowadzanie nowych technologii oraz uruchomienie usług na nowo pozyskanych częstotliwościach. Dzięki stale prowadzonym inwestycjom w tym czasie zasięg sieci T-Mobile w technologii LTE wzrósł z 76% do 83% populacji kraju. W grudniu ubiegłego roku Spółka zaprezentowała testy i zapowiedziała sukcesywne wdrażanie w 2016 roku trzech nowych technologii: VoLTE, VoWiFi a także carrier aggregation.
Już na początku lutego 2016 roku T-Mobile Polska, jako pierwszy operator w Polsce, udostępnił komercyjnie LTE oparte na agregacji pasma częstotliwości 800 MHz, 1800 MHz oraz 2600 MHz. W zależności od konfiguracji LTE z agregacją pasma pozwala na uzyskanie maksymalnej technologicznej prędkości na poziomie od 220 Mbps do ponad 250 Mbps. Wprowadzenie do Polski nowych technologii było możliwe dzięki pozyskaniu przez T-Mobile Polska częstotliwości z zakresów 800 MHz i 2600 MHz i rozpoczęciu wykorzystywania ich komercyjnie.