Deutsche Telekom podał dziś wyniki polskiego oddziału.
Przychody kwartalne w porównaniu rok do roku prawie się nie zmieniły i są na poziomie 390 mln euro. EBITDA spadła do 96 mln euro ze 106 rok wcześniej. Marża EBITDA spadła do 24.6% z 27% rok wcześniej.
Liczba klientów przez rok urosła do 10.8 mln z 10.5 mln w IV kw. 2017 r.
Liczba klientów kontraktowych urosła do 7.2 mln z 6.9 mln rok wcześniej.
W IV kw. liczba aktywacji netto była na poziomie 94 tys. (90 tys. to postpaid).
Na koniec roku 2018 T‑Mobile Polska:
Na koniec 2018 roku T‑Mobile Polska obsługiwał 10,787 miliona klientów, co oznacza, że w ciągu roku baza klientów wzrosła o 333 tysiące (3,2% r/r). Z tego najwięcej – 322 tys. netto (wzrost o 4,6% r/r) – klientów zostało pozyskanych w kluczowym dla operatora segmencie postpaid. W tym samym czasie współczynnik odejść (churn) zmniejszył się o jedną trzecią. W całym roku 2018 średni miesięczny współczynnik rezygnacji w segmencie abonamentowym spadł do rekordowo niskiego poziomu 0,9%.
– Na początku 2018 roku ogłosiliśmy, że będzie to czas powrotów i obietnicy tej dotrzymaliśmy. Nie tylko przekonaliśmy klientów do pozostania z nami, osiągając najniższy współczynnik odejść w segmencie abonamentowym od 2012 roku, ale także pozyskaliśmy nowych klientów. W wielu przypadkach także takich, którzy w ostatnich latach przeszli do konkurencji, ale postanowili powrócić do T‑Mobile, doceniając naszą orientację na klienta i doskonałość technologiczną naszej sieci – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.
– To bez wątpienia efekt naszej konsekwentnej koncentracji na doświadczeniach klientów, a także zmian, jakie wprowadziliśmy w ofercie T‑Mobile oraz podejściu do obsługi klienta. Dzięki 120 nowym punktom sprzedaży, zrewitalizowanej sieci sprzedaży i drastycznemu skróceniu czasu oczekiwania na połączenie z konsultantami call center jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek dostępni dla naszych klientów. Widzimy efekty tych zmian w wynikach badań satysfakcji. Wchodzimy w 2019 rok jako silniejszy gracz, z nowym podejściem, gotowy na rynkową rywalizację o klienta – dodał Andreas Maierhofer.
W ciągu roku 2018 T‑Mobile Polska wypracował przychody w wysokości 6,5 mld złotych, co oznacza wzrost o 1,2% w stosunku do 2017 roku. W samym czwartym kwartale 2018 r. T‑Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów do poziomu 1,68 mld złotych, a więc o 1,3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku 2017. Na wynik EBITDA w wysokości 1,66 mld złotych silnie wpłynęły negatywnie dwa kluczowe czynniki: efekt regulacji roam-like-at-home, który obciążył cały polski rynek usług telekomunikacyjnych w pierwszych 6 miesiącach 2018 r. oraz zmiana standardów rachunkowości. Co ważne, w czwartym kwartale 2018 r. T‑Mobile odnotował wzrost przychodów z usług o 3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego.
– Wzrost liczby klientów znalazł odzwierciedlenie we wzroście przychodów - zarówno w ujęciu ogólnym, jak i we wszystkich segmentach, ale nadal, wpływ RLAH w pierwszym półroczu w połączeniu z efektami zmian metodologii rachunkowości nie pozwoliły nam osiągnąć pełnej stabilizacji EBITDA. Możemy wyraźnie zaobserwować, że pozytywne wyniki operacyjne zaczynają przekładać się na wyniki finansowe i chcemy utrzymać ten trend w nadchodzącym roku – powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.
W 2018 roku T‑Mobile konsekwentnie wzmacniał swoje portfolio produktowe w każdym segmencie konsumenckim. Od czerwca klienci usług przedpłaconych mogą korzystać z nowych ofert obejmujących Supernet Video. Na koniec roku z usługi korzystało niemal 90 tysięcy klientów usług prepaid. Na koniec sierpnia operator wprowadził nową ofertę rodzinną, którą spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem rynku i została określona jako najbardziej elastyczna oferta tego typu. W 2018 roku na swoim koncie T‑Mobile zanotował także pierwszy tysiąc klientów uruchomionej w grudniu usługi Smart Car.
Przez cały rok T‑Mobile poprawiał także systemy i procesy obsługowe w wyniku czego istotnie, bo ponad dwukrotnie skrócił się czas potrzebny na połączenie z konsultantem call center. Liczba połączeń z call center spadła o 25% (grudzień r/r), a o 8% poprawiła się ogólna satysfakcja klientów z obsługi w call center rok do roku. T‑Mobile zanotował także widoczny wzrost we wszystkich wskaźnikach satysfakcji klienta.
Na skutek systematycznych działań komunikacyjnych, podkreślających doskonałość technologiczną i najlepszą jakość usług T‑Mobile, w 2018 roku poprawiła się percepcja marki tak wśród jej własnych klientów, jak i klientów operatorów konkurencyjnych. Marka zyskała w aspektach dotyczących jakości oferowanych usług i oceniających umiejętność reagowania na potrzeby klientów. Dziś T‑Mobile jest niezaprzeczalnie postrzegany jako najlepsza sieć w Polsce, tak z perspektywy prędkości jak i zasięgu sieci.
Oferta MagentaBIZNES zaprezentowana w drugim kwartale 2018 dynamicznie zdobyła segment SOHO, szybko osiągając poziom ponad 80% sprzedaży w tym sektorze. Oferuje ona firmom nie tylko w pełni nieograniczone, elastyczne rozwiązanie telekomunikacyjne, ale także szereg dodatkowych produktów, takich jak oprogramowanie biurowe, usługi księgowe lub zdalna pomoc IT.
W wyższych segmentach T‑Mobile stawia na synergie wynikające ze współpracy z T-Systems, dzięki którym może zapewnić klientom korporacyjnym i publicznym pełną gamę usług: od komunikacji mobilnej i stałego dostępu do sieci po integrację systemów, cyberbezpieczeństwo i pełne spektrum rozwiązań ICT.
T‑Mobile kontynuował strategię dostarczania klientom usług w oparciu o najlepszą sieć. Pomimo, że niezależnie od technologii operator dociera z usługami do blisko 100% populacji, w ostatnim roku infrastruktura, z której korzystają klienci operatora, została uzupełniona o blisko 500 nowych stacji. Ich głównym zadaniem jest uzupełnianie zasięgu, a przede wszystkim zwiększenie pojemności sieci.
W 2018 roku zakończył się proces harmonizacji sieci w 11 największych miastach w Polsce oraz na terenach turystycznych, w Karpaczu i Zakopanem. Oznacza to wzrost pojemności i prędkości przesyłania danych, dzięki, m.in., wykorzystaniu większej ilości pasma na usługi w technologii LTE, w której realizowana jest zdecydowana większość całkowitego wolumenu przesyłanych danych. W 2019 roku projekt harmonizacji zostanie zakończony w ostatniej z największych polskich aglomeracji oraz obejmie kolejne obszary. Na koniec roku proces obejmie już ponad 50% powierzchni kraju.
Najwyższą jakość świadczonych usług głosowych i transmisji danych potwierdzają testy konsumenckie wykonane przez portal Speedtest.pl. W rankingu za rok 2018 T‑Mobile zajął pierwsze miejsce nie w jednej, ale obu kategoriach: wśród dostawców internetu mobilnego oraz dostawców mobilnych usług sieciowych w technologii LTE. Ponadto od kilku lat firma uzyskuje najwyższą ocenę w badaniach jakości sieci realizowanych przez niezależną firmę P3 Communications.
Ukoronowaniem roku 2018 było uruchomienie w Warszawie pierwszej w Polsce w sieci 5G. W pierwszej fazie T‑Mobile uruchomił 5 stacji bazowych (4 w centrum Warszawy i jedną w siedzibie firmy). W kolejnych krokach, planowanych na 2019 rok, T‑Mobile zamierza stopniowo rozszerzać testy o kolejne lokalizacje.
|
|
Q4 |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q4 |
Change |
FY |
FY |
Change |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FIXED NETWORK (END OF PERIOD) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fixed network Access Lines |
('000) |
32 |
27 |
26 |
19 |
18 |
(43,8) |
32 |
18 |
(43,8) |
- IP Accesslines |
('000) |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
(50,0) |
2 |
1 |
(50,0) |
Broadband Customers Retail |
('000) |
25 |
23 |
23 |
20 |
18 |
(28,0) |
25 |
18 |
(28,0) |
MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Service revenue |
(€) |
230 |
223 |
220 |
234 |
233 |
1,3 |
899 |
910 |
1,2 |
Service revenue EXCL. IFRS 15 |
(€) |
|
219 |
215 |
219 |
222 |
n.a. |
|
875 |
n.a. |
CUSTOMERS |
('000) |
10 454 |
10 509 |
10 609 |
10 693 |
10 787 |
3,2 |
10 454 |
10 787 |
3,2 |
- contract |
('000) |
6 921 |
6 990 |
7 068 |
7 152 |
7 243 |
4,7 |
6 921 |
7 243 |
4,7 |
- prepaid |
('000) |
3 533 |
3 519 |
3 541 |
3 541 |
3 544 |
0,3 |
3 533 |
3 544 |
0,3 |
NET ADDS |
('000) |
156 |
56 |
100 |
84 |
94 |
(39,7) |
(180) |
333 |
n.a. |
- contract |
('000) |
124 |
69 |
78 |
84 |
90 |
(27,4) |
309 |
322 |
4,2 |
- prepaid |
('000) |
33 |
(14) |
22 |
0 |
3 |
(90,9) |
(490) |
12 |
n.a. |
AVERAGE MONTHLY CHURN |
(%) |
1,5 |
1,4 |
1,3 |
1,4 |
1,3 |
(0,2p) |
2,1 |
1,4 |
(0,7p) |
- contract |
(%) |
1,0 |
1,0 |
0,9 |
0,8 |
0,9 |
(0,1p) |
1,1 |
0,9 |
(0,2p) |
ARPU |
€ |
7 |
7 |
7 |
8 |
7 |
0,0 |
7 |
7 |
0,0 |
- contract |
€ |
10 |
9 |
9 |
10 |
10 |
0,0 |
10 |
10 |
0,0 |
- prepaid |
€ |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
0,0 |
3 |
3 |
0,0 |
MOU PER CUSTOMER |
(min) |
269 |
260 |
253 |
248 |
245 |
(8,9) |
255 |
252 |
(1,2) |
- contract |
(min) |
356 |
344 |
333 |
327 |
323 |
(9,3) |
342 |
332 |
(2,9) |
|
|
Q4 |
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q4 |
Change |
FY |
FY |
Change |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL REVENUE |
|
392 |
375 |
368 |
392 |
390 |
(0,5) |
1 509 |
1 526 |
1,1 |
PRODUCT VIEW |
|
392 |
375 |
368 |
392 |
390 |
(0,5) |
1 509 |
1 526 |
1,1 |
- Fixed network |
|
29 |
27 |
27 |
28 |
38 |
31,0 |
105 |
122 |
16,2 |
- Mobile communications |
|
363 |
348 |
340 |
364 |
352 |
(3,0) |
1 403 |
1 403 |
0,0 |
SEGMENT VIEW |
|
392 |
375 |
368 |
392 |
390 |
(0,5) |
1 509 |
1 526 |
1,1 |
- of which Consumer |
|
213 |
211 |
204 |
214 |
212 |
(0,5) |
834 |
841 |
0,8 |
- of which Business |
|
133 |
127 |
122 |
125 |
145 |
9,0 |
508 |
520 |
2,4 |
EBITDA |
|
106 |
96 |
101 |
97 |
96 |
(9,4) |
419 |
390 |
(6,9) |
EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE) |
% |
27,0 |
25,6 |
27,4 |
24,8 |
24,6 |
(2,4p) |
27,8 |
25,6 |
(2,2p) |
CASH CAPEX (AS REPORTED) |
|
48 |
59 |
50 |
50 |
60 |
25,0 |
203 |
219 |
7,9 |
#dziendobry jak co roku o tej porze powered by #financialresults za 2018. Sporo o #konwergencja #fiber #ftth i strategii #ownthehome. Działo się dużo ale będzie jeszcze więcej #teammagenta #becoming1 pic.twitter.com/3GdXd96R7l
— T-Mobile Polska (@TMobilePolska) February 21, 2019