Deutsche Telekom podał dziś wyniki polskiego oddziału.
Przychody kwartalne w porównaniu rok do roku prawie się nie zmieniły i są na poziomie 390 mln euro. EBITDA spadła do 96 mln euro ze 106 rok wcześniej. Marża EBITDA spadła do 24.6% z 27% rok wcześniej.
Liczba klientów przez rok urosła do 10.8 mln z 10.5 mln w IV kw. 2017 r.
Liczba klientów kontraktowych urosła do 7.2 mln z 6.9 mln rok wcześniej.
W IV kw. liczba aktywacji netto była na poziomie 94 tys. (90 tys. to postpaid).
Na koniec roku 2018 T‑Mobile Polska:
Na koniec 2018 roku T‑Mobile Polska obsługiwał 10,787 miliona klientów, co oznacza, że w ciągu roku baza klientów wzrosła o 333 tysiące (3,2% r/r). Z tego najwięcej – 322 tys. netto (wzrost o 4,6% r/r) – klientów zostało pozyskanych w kluczowym dla operatora segmencie postpaid. W tym samym czasie współczynnik odejść (churn) zmniejszył się o jedną trzecią. W całym roku 2018 średni miesięczny współczynnik rezygnacji w segmencie abonamentowym spadł do rekordowo niskiego poziomu 0,9%.

– Na początku 2018 roku ogłosiliśmy, że będzie to czas powrotów i obietnicy tej dotrzymaliśmy. Nie tylko przekonaliśmy klientów do pozostania z nami, osiągając najniższy współczynnik odejść w segmencie abonamentowym od 2012 roku, ale także pozyskaliśmy nowych klientów. W wielu przypadkach także takich, którzy w ostatnich latach przeszli do konkurencji, ale postanowili powrócić do T‑Mobile, doceniając naszą orientację na klienta i doskonałość technologiczną naszej sieci – powiedział Andreas Maierhofer, Prezes Zarządu T‑Mobile Polska.
– To bez wątpienia efekt naszej konsekwentnej koncentracji na doświadczeniach klientów, a także zmian, jakie wprowadziliśmy w ofercie T‑Mobile oraz podejściu do obsługi klienta. Dzięki 120 nowym punktom sprzedaży, zrewitalizowanej sieci sprzedaży i drastycznemu skróceniu czasu oczekiwania na połączenie z konsultantami call center jesteśmy bardziej niż kiedykolwiek dostępni dla naszych klientów. Widzimy efekty tych zmian w wynikach badań satysfakcji. Wchodzimy w 2019 rok jako silniejszy gracz, z nowym podejściem, gotowy na rynkową rywalizację o klienta – dodał Andreas Maierhofer.
W ciągu roku 2018 T‑Mobile Polska wypracował przychody w wysokości 6,5 mld złotych, co oznacza wzrost o 1,2% w stosunku do 2017 roku. W samym czwartym kwartale 2018 r. T‑Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów do poziomu 1,68 mld złotych, a więc o 1,3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku 2017. Na wynik EBITDA w wysokości 1,66 mld złotych silnie wpłynęły negatywnie dwa kluczowe czynniki: efekt regulacji roam-like-at-home, który obciążył cały polski rynek usług telekomunikacyjnych w pierwszych 6 miesiącach 2018 r. oraz zmiana standardów rachunkowości. Co ważne, w czwartym kwartale 2018 r. T‑Mobile odnotował wzrost przychodów z usług o 3% w porównaniu do analogicznego kwartału roku ubiegłego.

– Wzrost liczby klientów znalazł odzwierciedlenie we wzroście przychodów - zarówno w ujęciu ogólnym, jak i we wszystkich segmentach, ale nadal, wpływ RLAH w pierwszym półroczu w połączeniu z efektami zmian metodologii rachunkowości nie pozwoliły nam osiągnąć pełnej stabilizacji EBITDA. Możemy wyraźnie zaobserwować, że pozytywne wyniki operacyjne zaczynają przekładać się na wyniki finansowe i chcemy utrzymać ten trend w nadchodzącym roku – powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Finansowych T‑Mobile Polska.

W 2018 roku T‑Mobile konsekwentnie wzmacniał swoje portfolio produktowe w każdym segmencie konsumenckim. Od czerwca klienci usług przedpłaconych mogą korzystać z nowych ofert obejmujących Supernet Video. Na koniec roku z usługi korzystało niemal 90 tysięcy klientów usług prepaid. Na koniec sierpnia operator wprowadził nową ofertę rodzinną, którą spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem rynku i została określona jako najbardziej elastyczna oferta tego typu. W 2018 roku na swoim koncie T‑Mobile zanotował także pierwszy tysiąc klientów uruchomionej w grudniu usługi Smart Car.
Przez cały rok T‑Mobile poprawiał także systemy i procesy obsługowe w wyniku czego istotnie, bo ponad dwukrotnie skrócił się czas potrzebny na połączenie z konsultantem call center. Liczba połączeń z call center spadła o 25% (grudzień r/r), a o 8% poprawiła się ogólna satysfakcja klientów z obsługi w call center rok do roku. T‑Mobile zanotował także widoczny wzrost we wszystkich wskaźnikach satysfakcji klienta.
Na skutek systematycznych działań komunikacyjnych, podkreślających doskonałość technologiczną i najlepszą jakość usług T‑Mobile, w 2018 roku poprawiła się percepcja marki tak wśród jej własnych klientów, jak i klientów operatorów konkurencyjnych. Marka zyskała w aspektach dotyczących jakości oferowanych usług i oceniających umiejętność reagowania na potrzeby klientów. Dziś T‑Mobile jest niezaprzeczalnie postrzegany jako najlepsza sieć w Polsce, tak z perspektywy prędkości jak i zasięgu sieci.
Oferta MagentaBIZNES zaprezentowana w drugim kwartale 2018 dynamicznie zdobyła segment SOHO, szybko osiągając poziom ponad 80% sprzedaży w tym sektorze. Oferuje ona firmom nie tylko w pełni nieograniczone, elastyczne rozwiązanie telekomunikacyjne, ale także szereg dodatkowych produktów, takich jak oprogramowanie biurowe, usługi księgowe lub zdalna pomoc IT.
W wyższych segmentach T‑Mobile stawia na synergie wynikające ze współpracy z T-Systems, dzięki którym może zapewnić klientom korporacyjnym i publicznym pełną gamę usług: od komunikacji mobilnej i stałego dostępu do sieci po integrację systemów, cyberbezpieczeństwo i pełne spektrum rozwiązań ICT.
T‑Mobile kontynuował strategię dostarczania klientom usług w oparciu o najlepszą sieć. Pomimo, że niezależnie od technologii operator dociera z usługami do blisko 100% populacji, w ostatnim roku infrastruktura, z której korzystają klienci operatora, została uzupełniona o blisko 500 nowych stacji. Ich głównym zadaniem jest uzupełnianie zasięgu, a przede wszystkim zwiększenie pojemności sieci.
W 2018 roku zakończył się proces harmonizacji sieci w 11 największych miastach w Polsce oraz na terenach turystycznych, w Karpaczu i Zakopanem. Oznacza to wzrost pojemności i prędkości przesyłania danych, dzięki, m.in., wykorzystaniu większej ilości pasma na usługi w technologii LTE, w której realizowana jest zdecydowana większość całkowitego wolumenu przesyłanych danych. W 2019 roku projekt harmonizacji zostanie zakończony w ostatniej z największych polskich aglomeracji oraz obejmie kolejne obszary. Na koniec roku proces obejmie już ponad 50% powierzchni kraju.
Najwyższą jakość świadczonych usług głosowych i transmisji danych potwierdzają testy konsumenckie wykonane przez portal Speedtest.pl. W rankingu za rok 2018 T‑Mobile zajął pierwsze miejsce nie w jednej, ale obu kategoriach: wśród dostawców internetu mobilnego oraz dostawców mobilnych usług sieciowych w technologii LTE. Ponadto od kilku lat firma uzyskuje najwyższą ocenę w badaniach jakości sieci realizowanych przez niezależną firmę P3 Communications.
Ukoronowaniem roku 2018 było uruchomienie w Warszawie pierwszej w Polsce w sieci 5G. W pierwszej fazie T‑Mobile uruchomił 5 stacji bazowych (4 w centrum Warszawy i jedną w siedzibie firmy). W kolejnych krokach, planowanych na 2019 rok, T‑Mobile zamierza stopniowo rozszerzać testy o kolejne lokalizacje.
| 
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 Q4  | 
			
			 Q1  | 
			
			 Q2  | 
			
			 Q3  | 
			
			 Q4  | 
			
			 Change  | 
			
			 FY  | 
			
			 FY  | 
			
			 Change  | 
		
| 
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
		
| 
			 FIXED NETWORK (END OF PERIOD)  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
		
| 
			 Fixed network Access Lines  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 32  | 
			
			 27  | 
			
			 26  | 
			
			 19  | 
			
			 18  | 
			
			 (43,8)  | 
			
			 32  | 
			
			 18  | 
			
			 (43,8)  | 
		
| 
			 - IP Accesslines  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 2  | 
			
			 2  | 
			
			 1  | 
			
			 1  | 
			
			 1  | 
			
			 (50,0)  | 
			
			 2  | 
			
			 1  | 
			
			 (50,0)  | 
		
| 
			 Broadband Customers Retail  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 25  | 
			
			 23  | 
			
			 23  | 
			
			 20  | 
			
			 18  | 
			
			 (28,0)  | 
			
			 25  | 
			
			 18  | 
			
			 (28,0)  | 
		
| 
			 MOBILE COMMUNICATIONS (END OF PERIOD)  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
		
| 
			 Service revenue  | 
			
			 (€)  | 
			
			 230  | 
			
			 223  | 
			
			 220  | 
			
			 234  | 
			
			 233  | 
			
			 1,3  | 
			
			 899  | 
			
			 910  | 
			
			 1,2  | 
		
| 
			 Service revenue EXCL. IFRS 15  | 
			
			 (€)  | 
			
			 
  | 
			
			 219  | 
			
			 215  | 
			
			 219  | 
			
			 222  | 
			
			 n.a.  | 
			
			 
  | 
			
			 875  | 
			
			 n.a.  | 
		
| 
			 CUSTOMERS  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 10 454  | 
			
			 10 509  | 
			
			 10 609  | 
			
			 10 693  | 
			
			 10 787  | 
			
			 3,2  | 
			
			 10 454  | 
			
			 10 787  | 
			
			 3,2  | 
		
| 
			 - contract  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 6 921  | 
			
			 6 990  | 
			
			 7 068  | 
			
			 7 152  | 
			
			 7 243  | 
			
			 4,7  | 
			
			 6 921  | 
			
			 7 243  | 
			
			 4,7  | 
		
| 
			 - prepaid  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 3 533  | 
			
			 3 519  | 
			
			 3 541  | 
			
			 3 541  | 
			
			 3 544  | 
			
			 0,3  | 
			
			 3 533  | 
			
			 3 544  | 
			
			 0,3  | 
		
| 
			 NET ADDS  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 156  | 
			
			 56  | 
			
			 100  | 
			
			 84  | 
			
			 94  | 
			
			 (39,7)  | 
			
			 (180)  | 
			
			 333  | 
			
			 n.a.  | 
		
| 
			 - contract  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 124  | 
			
			 69  | 
			
			 78  | 
			
			 84  | 
			
			 90  | 
			
			 (27,4)  | 
			
			 309  | 
			
			 322  | 
			
			 4,2  | 
		
| 
			 - prepaid  | 
			
			 ('000)  | 
			
			 33  | 
			
			 (14)  | 
			
			 22  | 
			
			 0  | 
			
			 3  | 
			
			 (90,9)  | 
			
			 (490)  | 
			
			 12  | 
			
			 n.a.  | 
		
| 
			 AVERAGE MONTHLY CHURN  | 
			
			 (%)  | 
			
			 1,5  | 
			
			 1,4  | 
			
			 1,3  | 
			
			 1,4  | 
			
			 1,3  | 
			
			 (0,2p)  | 
			
			 2,1  | 
			
			 1,4  | 
			
			 (0,7p)  | 
		
| 
			 - contract  | 
			
			 (%)  | 
			
			 1,0  | 
			
			 1,0  | 
			
			 0,9  | 
			
			 0,8  | 
			
			 0,9  | 
			
			 (0,1p)  | 
			
			 1,1  | 
			
			 0,9  | 
			
			 (0,2p)  | 
		
| 
			 ARPU  | 
			
			 €  | 
			
			 7  | 
			
			 7  | 
			
			 7  | 
			
			 8  | 
			
			 7  | 
			
			 0,0  | 
			
			 7  | 
			
			 7  | 
			
			 0,0  | 
		
| 
			 - contract  | 
			
			 €  | 
			
			 10  | 
			
			 9  | 
			
			 9  | 
			
			 10  | 
			
			 10  | 
			
			 0,0  | 
			
			 10  | 
			
			 10  | 
			
			 0,0  | 
		
| 
			 - prepaid  | 
			
			 €  | 
			
			 3  | 
			
			 3  | 
			
			 3  | 
			
			 3  | 
			
			 3  | 
			
			 0,0  | 
			
			 3  | 
			
			 3  | 
			
			 0,0  | 
		
| 
			 MOU PER CUSTOMER  | 
			
			 (min)  | 
			
			 269  | 
			
			 260  | 
			
			 253  | 
			
			 248  | 
			
			 245  | 
			
			 (8,9)  | 
			
			 255  | 
			
			 252  | 
			
			 (1,2)  | 
		
| 
			 - contract  | 
			
			 (min)  | 
			
			 356  | 
			
			 344  | 
			
			 333  | 
			
			 327  | 
			
			 323  | 
			
			 (9,3)  | 
			
			 342  | 
			
			 332  | 
			
			 (2,9)  | 
		
| 
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 Q4  | 
			
			 Q1  | 
			
			 Q2  | 
			
			 Q3  | 
			
			 Q4  | 
			
			 Change  | 
			
			 FY  | 
			
			 FY  | 
			
			 Change  | 
		
| 
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
			
			 
  | 
		
| 
			 TOTAL REVENUE  | 
			
			 
  | 
			
			 392  | 
			
			 375  | 
			
			 368  | 
			
			 392  | 
			
			 390  | 
			
			 (0,5)  | 
			
			 1 509  | 
			
			 1 526  | 
			
			 1,1  | 
		
| 
			 PRODUCT VIEW  | 
			
			 
  | 
			
			 392  | 
			
			 375  | 
			
			 368  | 
			
			 392  | 
			
			 390  | 
			
			 (0,5)  | 
			
			 1 509  | 
			
			 1 526  | 
			
			 1,1  | 
		
| 
			 - Fixed network  | 
			
			 
  | 
			
			 29  | 
			
			 27  | 
			
			 27  | 
			
			 28  | 
			
			 38  | 
			
			 31,0  | 
			
			 105  | 
			
			 122  | 
			
			 16,2  | 
		
| 
			 - Mobile communications  | 
			
			 
  | 
			
			 363  | 
			
			 348  | 
			
			 340  | 
			
			 364  | 
			
			 352  | 
			
			 (3,0)  | 
			
			 1 403  | 
			
			 1 403  | 
			
			 0,0  | 
		
| 
			 SEGMENT VIEW  | 
			
			 
  | 
			
			 392  | 
			
			 375  | 
			
			 368  | 
			
			 392  | 
			
			 390  | 
			
			 (0,5)  | 
			
			 1 509  | 
			
			 1 526  | 
			
			 1,1  | 
		
| 
			 - of which Consumer  | 
			
			 
  | 
			
			 213  | 
			
			 211  | 
			
			 204  | 
			
			 214  | 
			
			 212  | 
			
			 (0,5)  | 
			
			 834  | 
			
			 841  | 
			
			 0,8  | 
		
| 
			 - of which Business  | 
			
			 
  | 
			
			 133  | 
			
			 127  | 
			
			 122  | 
			
			 125  | 
			
			 145  | 
			
			 9,0  | 
			
			 508  | 
			
			 520  | 
			
			 2,4  | 
		
| 
			 EBITDA  | 
			
			 
  | 
			
			 106  | 
			
			 96  | 
			
			 101  | 
			
			 97  | 
			
			 96  | 
			
			 (9,4)  | 
			
			 419  | 
			
			 390  | 
			
			 (6,9)  | 
		
| 
			 EBITDA MARGIN (EBITDA / TOTAL REVENUE)  | 
			
			 %  | 
			
			 27,0  | 
			
			 25,6  | 
			
			 27,4  | 
			
			 24,8  | 
			
			 24,6  | 
			
			 (2,4p)  | 
			
			 27,8  | 
			
			 25,6  | 
			
			 (2,2p)  | 
		
| 
			 CASH CAPEX (AS REPORTED)  | 
			
			 
  | 
			
			 48  | 
			
			 59  | 
			
			 50  | 
			
			 50  | 
			
			 60  | 
			
			 25,0  | 
			
			 203  | 
			
			 219  | 
			
			 7,9  | 
		
#dziendobry jak co roku o tej porze powered by #financialresults za 2018. Sporo o #konwergencja #fiber #ftth i strategii #ownthehome. Działo się dużo ale będzie jeszcze więcej #teammagenta #becoming1 pic.twitter.com/3GdXd96R7l
— T-Mobile Polska (@TMobilePolska) February 21, 2019





