Orange po raz kolejny zlecił TNS Global  badanie Orange Mobile Exposure 2010.  Tegoroczna edycja objęła  Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię oraz Polskę, gdzie badanie zostało  przeprowadzone na przełomie marca i kwietnia. Analizuje ono sposób wykorzystania  mobilnych mediów oraz przyzwyczajenia ich użytkowników. Szczegółowe wyniki badań  zasilają Orange Mobile Targeting Monitor (OMTM) – nowe narzędzie dla  reklamodawców pozwalające na efektywniejsze planowanie kampanii reklamowych.  OMTM stworzono specjalnie dla Orange Advertising Network, której częścią jest  m.in. sieć reklamowa AdTotal Wirtualnej Polski.
 
 Orange Mobile Exposure 2010 - najważniejsze wyniki: Polska 
 
 • 14% penetracja mobilnych mediów wśród właścicieli telefonów komórkowych (3,7  mln osób w wieku powyżej 15 lat)
 • 62% mężczyzn, 74% jest w wieku 16-34 lat, 56% pracuje 
 • 63% polskich użytkowników mediów rozlicza się co miesiąc (korzysta z  abonamentu), ale tylko 23% ma nielimitowany pakiet na transmisję danych 
 • 29% ma smartfona, 4% posiada iPhone-a
 • 45% użytkowników mobilnych mediów szuka informacji i kontentu poprzez  aplikacje (w porównaniu do 39% wykorzystujących przeglądarkę) 
 • 59% będąc w domu używa telefonu mobilnego aby uzyskać dostęp do internetu  przez aplikacje
 • 53% będąc w pracy używa telefonu mobilnego aby uzyskać dostęp do internetu  przez aplikacje
 • W domu narzędzia te są głównie wykorzystywane do ściągania muzyki (76%) i gier  wideo (75%) oraz oglądania wideo / filmów / klipów muzycznych na żądanie (66%)
 • Geolokalizacja (mapy, GPS…) jest najpopularniejszą aktywnością wykorzystującą  mobilne media, rośnie też popularność e-maili i sieci społecznościowych 
 • 75% użytkowników uważa za istotne, aby strony, które odwiedza za pomocą  urządzenia mobilnego były związane ze znanymi im markami, do których mają  zaufanie 
Metodologia badania:
 
 Badanie ankietowe przeprowadzone przez TNS na zlecenie Orange. Badanie zostało  przeprowadzone w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Polsce. Faza kalibracji  obejmowała 2000 bezpośrednich wywiadów, w każdym z krajów. Badanie zostało  przeprowadzone główne on-line z udziałem:
• Wielka Brytania: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450  użytkowników iPhone’ów
 • Francja: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
 • Hiszpania: 1000 użytkowników mediów mobilnych i 450 użytkowników iPhone’ów
 • Polska: 1000 użytkowników smartfonów
Inne wnioski z badania
Użytkownicy telefonów mobilnych w Polsce wolą uzyskiwać dostęp do mobilnego internetu raczej przez aplikację, niż przez przeglądarkę (odpowiednio 45% i 39%). W Hiszpanii proporcje są wyrównane: z przeglądarki i z aplikacji korzysta po 42% użytkowników. W innych krajach występuje niechęć do aplikacji. Widać to zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, gdzie użytkownicy zdecydowanie wolą przeglądarkę (70%) niż aplikacje mobilne (55%). We Francji przeglądarkę preferuje 68% użytkowników, a aplikacje 60%.
Polscy mężczyźni są bardziej skłonni uzyskiwać dostęp do informacji przez aplikacje niż kobiety (odpowiednio 50% i 37%).
40% Europejczyków szybko sprawdza informacje na swoich urządzeniach mobilnych, a następnie czyta je dokładniej za pomocą komputera PC.
72% polskich użytkowników chętnie wyszukuje te same informacje na telefonie i na komputerze. Sugeruje to, że popularność aplikacji wiąże się z możliwością oferowania rozszerzenia mobilnego, chociaż sposób dostępu jest inny, niż przez przeglądarkę internetową na komputerze. Podobnie jak bezpłatne treści w internecie wpłynęły na tradycyjne media, łatwość obsługi i niskie koszty w największym stopniu decydują o rosnącej popularności mediów mobilnych. Europejscy użytkownicy najbardziej cenią w mediach mobilnych takie zalety, jak oszczędność czasu (44%), jakość nawigacji (42%) i szybki dostęp (29%). Cena aplikacji jest mniej istotną barierą dla użytkowników w Wielkiej Brytanii i Francji (odpowiednio 13% i 20%), gdzie mobilny internet jest bardziej dojrzały, natomiast w Polsce (41%) i Hiszpanii (28%) jest ona większym problemem.
19% użytkowników mediów mobilnych w Polsce podaje, że czytają mniej magazynów, a 21% czyta mniej gazet. Ten trend będzie się prawdopodobnie utrzymywał, ponieważ coraz więcej konsumentów będzie używać smartfonów i tabletów. Jednakże wpływ na upowszechnienie internetu jest pozytywny — korzysta z niego 36% użytkowników mediów mobilnych. Ponadto 24% więcej słucha radia, a 19% więcej ogląda telewizję. Stacje telewizyjne mogą zyskać najbardziej na obsłudze użytkowników mobilnych zwiększając liczbę programów interaktywnych. Dane pokazują także, jaką rolę odgrywają urządzenia mobilne jako rozszerzenie dostępu do mediów z komputera PC. 40% Europejczyków szybko sprawdza informacje na swoich urządzeniach mobilnych, a następnie czyta je dokładniej po powrocie do komputera PC.
Orange Mobile Exposure 2010 pokazuje aktualne nastawienie do m-handlu oraz perspektywy rozwoju płatności mobilnych. Mimo, że cena jest pewną barierą dla użytkowników w Polsce, 64% chętnie dokonuje płatności, rezerwacji lub zakupów za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Dla porównania — do tych celów wykorzystuje swoje urządzenia mobilne 48% użytkowników we Francji, 43% w Hiszpanii i 39% w Wielkiej Brytanii.
Badanie pokazuje także znaczenie zaufania, zarówno do operatorów, jaki marek próbujących wykorzystać zainteresowanie m-handlem. W Polsce zaufanie do marki jest bardziej istotne dla kobiet, niż dla mężczyzn (odpowiednio 86% i 71%). W ogólnym przekroju dla ponad trzech czwartych użytkowników mediów mobilnych w Europie ważne jest, aby odwiedzane przez nich serwisy były im znane i cieszyły się ich zaufaniem (75% w Polsce, 83% we Francji, 87% w Hiszpanii i 92% w Wielkiej Brytanii).
Badanie Mobile Exposure dostarcza też informacji o tym jak zmieniają się zachowania użytkowników mediów mobilnych zależnie od miejsca, w którym się znajdują i rodzaju aktywności (np. korzystanie z poczty elektronicznej lub sieci społecznościowej), co umożliwia Orange utworzenie przejrzystego obrazu i porównanie tych zachowań w poszczególnych krajach. W Polsce mobilny internet jest wykorzystywany przez 73% użytkowników w czasie gdy są w domu, przez 59% poza domem, przez 59% w czasie pobytu w pracy lub w szkole i przez 54% w autobusie lub pociągu. W domu najczęściej jest on używany do pobierania muzyki (76%) i oglądania wideo (66%), a poza domem do przeglądania map ulic (62%), wyszukiwania w Internecie (52%) i szybkiego wysyłania wiadomości (44%). W Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Polsce respondenci dłużej przeglądają internet poza domem niż w domu, co sugeruje, że wraz z poprawą jakości sieci przeglądanie w ruchu będzie coraz powszechniejsze.
Z badania wynika także, z jakich informacji i treści najczęściej korzystają użytkownicy w Europie. We wszystkich czterech krajach poczta elektroniczna jest używana częściej niż sieci społecznościowe. Zyskują również popularność usługi wideo i związane z lokalizacją, na przykład informacje lokalne przesyłane na telefon:
|  		 Najczęściej używane  |  		 		 Wielka Brytania  |  		 		 Francja  |  		 		 Hiszpania  |  		 		 Polska  |  	
|  		 1  |  		 		 E-mail (60%)  |  		 		 E-mail (60%)  |  		 		 Geolokacja (44%)  |  		 		 E-mail (44%)  |  	
|  		 2  |  		 		 Sieci społecznościowe (44%)  |  		 		 Geolokacja (42%)  |  		 		 E-mail (41%)  |  		 		 Geolokacja (44%)  |  	
|  		 3  |  		 		 Geolokacja (39%)  |  		 		 Sieci społecznościowe (40%)  |  		 		 Sieci społecznościowe (36%)  |  		 		 Sieci społecznościowe (39%)  |  	
|  		 4  |  		 		 Komunikator (32%)  |  		 		 Oglądanie TV (35%)  |  		 		 Komunikator (30%)  |  		 		 Oglądanie TV (35%)  |