Telekomunikacja Polska, Cisco Systems oraz NextiraOne Polska rozpoczęły wdrażanie sieci telefonii IP, która zastąpi dotychczasowy analogowy system łączności Straży Granicznej.
Projekt ten, o wartości kilkudziesięciu mln zł, jest wdrażany na zasadzie outsourcingu, co umożliwiło jego realizację bez ponoszenia przez Straż Graniczną nakładów inwestycyjnych. TP dostarcza Straży Granicznej kompleksowe rozwiązanie, obejmujące dostawę i utrzymanie zarówno ogólnopolskiej sieci transmisji danych jak i urządzeń CISCO, konfigurowanych i wdrażanych z wykorzystaniem autorskich aplikacji przez NextiraOne.
Sieć telefonii IP zapewni komunikację między 12 oddziałami regionalnymi i ponad 300 placówkami SG. Umożliwia transmisję głosu i danych oraz bezpieczny dostęp całej formacji do Intranetu i Internetu poprzez 6,5 tys. stanowisk. Wraz z dodatkowymi usługami - takimi, jak rozsyłanie wiadomości tekstowych - pozwoli on na obniżenie kosztów administracji i szkoleń umożliwiając skierowanie większej liczby etatów na ochronę przyszłego najdłuższego lądowego odcinka granicy Unii Europejskiej.
Zastosowane rozwiązania wyprzedzają pod względem technologii nie tylko systemy łączności stosowane przez inne instytucje państwowe w Polsce, ale także przez służby graniczne państw Unii Europejskiej. To największe wdrożenie telefonii IP w Europie a zarazem największe przedsięwzięcie outsourcingowe w sektorze publicznym w Polsce.
"Przedsięwzięcie to ma kluczowe znaczenie, ponieważ Polska przygotowuje się do wstąpienia do Unii Europejskiej oraz przejęcia odpowiedzialności za ochronę jej wschodniej granicy" - powiedział płk Cezary Zalewski, dyrektor Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej.