Telekomunikacja Polska ponownie jako jedyny podmiot złożyła ofertę na świadczenie usługi powszechnej w publicznych sieciach telefonii stacjonarnej.
Postępowanie konkursowe jest prowadzone na podstawie przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 czerwca 2005 r. w sprawie konkursu na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej albo poszczególnych usług wchodzących w jej skład (Dz. U. Nr 103, poz. 867).
Pierwszy konkurs, przeprowadzony w dniach od 2 września do 15 grudnia 2005 r., nie został rozstrzygnięty z uwagi na złożenie przez jedynego oferenta Telekomunikację Polską oferty, która nie spełniała wymagań formalnych.
W drugim konkursie rozpoczętym 22 grudnia 2005 r. zainteresowane podmioty mogły składać oferty na świadczenie usługi powszechnej na obszarze jednej strefy numeracyjnej, wybranych stref numeracyjnych albo na obszarze całej Polski. Ponownie jedyną ofertę świadczenia usługi powszechnej na terenie całego kraju 19 stycznia 2006 r. złożyła Telekomunikacja Polska - operator o największym udziale w rynku telefonii stacjonarnej.
Obecnie komisja konkursowa rozpoczęła I etap sprawdzania oferty pod względem formalnym (m.in. kompletność oferty i jej zgodność ze specyfikacją warunków konkursu).
Usługa powszechna to zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne wszystkim użytkownikom końcowym stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Polski, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie.
W skład usługi powszechnej Prawo telekomunikacyjne zalicza:
przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej "ISDN";
utrzymanie ww. łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
Przedsiębiorca wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej:
dostarcza na żądanie abonenta bezpłatny szczegółowy wykaz wykonanych na jego rzecz usług telekomunikacyjnych (billing);
zapewnia abonentom możliwość nieodpłatnego zablokowania połączeń wychodzących do określonych kategorii numeracji lub usług;
zapewnia abonentom możliwość zablokowania połączeń wychodzących powyżej określonej przez abonenta górnej kwoty faktury.
Przedsiębiorcy wyznaczonemu przysługuje dopłata do kosztów świadczenia usługi powszechnej w przypadku ich nierentowności. Dopłatę ustala Prezes Urzędu Kominukacji Elektronicznej w wysokości kosztu netto świadczenia usługi powszechnej.