Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podjął 5 maja 2006 r. decyzję o wyznaczeniu Telekomunikacji Polskiej do świadczenia usługi powszechnej na obszarze wszystkich 49 stref numeracyjnych w Polsce.
Jednocześnie w drugiej decyzji Prezesa UKE z 5 maja 2006 r. zostały określone szczegółowe warunki świadczenia usługi powszechnej:
termin rozpoczęcia świadczenia usługi powszechnej od dnia doręczenia decyzji (co nastąpiło 8 maja 2006 r.),
okres świadczenia usługi powszechnej przez 6 miesięcy od dnia doręczenia,
wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej jakie powinny być dotrzymane przez TP S.A.,
obowiązek świadczenia osobom o udokumentowanych niskich dochodach oraz osobom niepełnosprawnym pakietu socjalnego uwzględniającego ich możliwości ekonomiczne.
Obu decyzjom Prezes UKE nadał rygor natychmiastowej wykonalności.
Okres świadczenia usługi powszechnej został wyjątkowo określony na 6 miesięcy z uwagi na korzystne dla użytkowników jak najszybsze rozpoczęcie świadczenia usługi powszechnej przez wyznaczonego operatora. Wydanie kolejnej decyzji w tej sprawie obowiązkowo poprzedzi postępowanie konsultacyjne. Dlatego przed upływem 6 miesięcy Prezes UKE przeprowadzi wymagane ustawą konsultacje projektu decyzji określającej szczegółowe warunki świadczenia przez TP S.A. usługi powszechnej na wnioskowany przez Spółkę okres 5 lat.
Usługa powszechna to zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne wszystkim użytkownikom końcowym stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Polski, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie. W jej skład wchodzą następujące usługi:
przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta (z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług ISDN);
utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
W związku z wyznaczeniem TP S.A. do świadczenia usługi powszechnej użytkownicy będą mogli korzystać także z innych usług wymienionych w Prawie telekomunikacyjnym, tj.:
bezpłatnego szczegółowego wykazu wykonanych usług telekomunikacyjnych (billing) dostarczanego na żądanie abonenta;
nieodpłatnego zablokowania połączeń wychodzących do określonych kategorii numeracji lub usług;
możliwości zablokowania połączeń wychodzących powyżej określonej przez abonenta górnej kwoty faktury.
Przedsiębiorcy wyznaczonemu przysługuje dopłata do kosztów świadczenia usługi powszechnej w przypadku ich nierentowności. Dopłatę ustala Prezes UKE w wysokości kosztu netto świadczenia usługi powszechnej.
Zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego Prezes UKE wyznacza, w drodze decyzji, przedsiębiorcę telekomunikacyjnego do świadczenia usługi powszechnej albo poszczególnych usług wchodzących w jej skład, na podstawie najniższego kosztu świadczenia publicznie dostępnych usług telefonicznych oraz danych o jakości świadczenia tych usług zawartych w ofercie przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, biorąc pod uwagę jego zdolność do świadczenia usługi powszechnej albo poszczególnych usług wchodzących w jej skład.
Pierwsze postępowanie konkursowe na wyznaczenie podmiotu zobowiązanego do świadczenia usługi powszechnej, rozpoczęte 2 września 2005 r., zostało nierozstrzygnięte z powodu uchybień formalnych jedynej oferty złożonej przez TP S.A.
W drugim konkursie ogłoszonym 22 grudnia 2005 r. również wystartowała tylko TP S.A. Prezes UKE stwierdził, iż jedyna oferta złożona przez TP S.A. przeszła pozytywnie dwu-etapowe postępowanie konkursowe i w drodze decyzji z 5 maja 2006 r. wyznaczył Spółkę do świadczenia usługi powszechnej.