TP S.A. walczy o rynek niezgodnie z prawem

Newsy
Żródło: Gazeta Wyborcza
Opinie: 39

Telekomunikacja Polska S.A. znalazła sposób na zmniejszenie liczby konkurentów na rynku dostawców Internetu. Stawia im ultimatum - albo kupicie drogie trakty cyfrowe, albo łącza, które dziś od nas dzierżawicie, staną się bezużyteczne.

W ceniku Tp S.A., w pozycji "łącza dzierżawione" widnieją dwie usługi: "łącza analogowe" i "kanały cyfrowe". Te ostatnie są wielokrotnie droższe. Łącza analogowe bardzo często są dzierżawione przez dostawców internetu i służą im do połączenia ze swoimi klientami. Według informacji URT firm, które zgłosiły chęć świadczenia usług transmisji danych, było w 2001 roku 397, z czego 241 miało sprzedawać swe usługi za pomocą łączy dzierżawionych od innych operatorów.

Część dostawców internetu usłyszała od TP SA ultimatum - albo za łącza będziecie płacić jak za kanał cyfrowy, albo postaramy się by linie, które dzierżawicie, były bezużyteczne.

Witold Rataj, rzecznik TP SA, tłumaczy to postępowanie następująco: - Chcemy rozróżnić klientów, którzy używają łączy do własnych potrzeb, od tych, którzy używają ich do celów zarobkowych, czyli do dalszego komercyjnego wykorzystania naszej sieci. Chodzi o to, że TP SA chce być dostawcą usług. Czy w takim razie jest sensowne udostępnianie naszych zasobów sieciowych? Te zasoby były budowane do świadczenia przez nas usług, w tym dostępu do internetu. Nie może nikogo dziwić, że zależy nam na sprzedawaniu naszych produktów.

Dzierżawa traktu cyfrowego o przepustowości 1 Mbit/s i długości 1 km kosztuje miesięcznie 2200 zł (bez podatku VAT), a odpowiadające mu jakością łącze analogowe - 330 zł. Ceny kanałów cyfrowych przekraczają nawet ceny usług dostępu do internetu oferowanych przez TP SA. Tym samym oferta dostawców internetu konkurujących z potentatem staje się mało atrakcyjna: -

"Gdybyśmy chcieli konkurować z Polpak-T, to już same koszty dotarcia do klienta byłyby wyższe od oferty TP SA" - tłumaczy Andrzej Gradzi, prezes Internet Partners, jednego z większych dostawców internetu. - "Zastąpienie dzierżawy łączy analogowych kilkakrotnie droższymi kanałami cyfrowymi to duże zagrożenie dla rynku. Miejmy nadzieję, że jednak działania TP SA nie idą w tym kierunku."

Na mocy decyzji prezesa URT Kazimierza Ferenca z 31 grudnia zeszłego roku TP SA jest operatorem dominującym na rynku dzierżawy łączy. Nie może więc odmówić świadczenia usługi, którą ma w cenniku.

"Jeśli TP SA nie chce świadczyć usług, które ma w cenniku, np. wydzierżawić łączy, to poszkodowane firmy mogą zgłosić się do regionalnego oddziału URT" - wyjaśnia Jacek Strzałkowski, rzecznik URT. - "Kontrolerzy sprawdzą, czy w konkretnym przypadku TP SA ma możliwości techniczne. Jeśli ma, to kontrolerzy mogą nakazać uruchomienie łącza, a jeśli TP SA tego nie zrobi, mamy prawo nałożyć karę pieniężną" - tłumaczy Strzałkowski.

Opinie:

Opinie archiwalne (39):

Komentuj

Komentarze / 39

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    hub pisze: 2002-02-25 16:04
    ta tepsa jakaś dziwna się zrobiła... takie.... takie.... hamy jedne :(((( dobrze że mam już stałe łącze to mi mogą teraz narobic
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-25 16:08
    TPSA narozrabia URT nałoży karę,a zapłacą klienci zresztą jak zawsze,a nie lepiej wcześniej zareagować tym bardziej,że FT szuka pieniędzy i bedzie ich szukać w tego rodzaju usługach.i nie interesuje mnie oświadczenie URT,ze należy zgłosić tego rodzaju Urząd powinien działać z wyprzedzeniem.
    0
  • Users Avatars Mini
    mike.buba pisze: 2002-02-25 16:10
    Tepsa zawsze ładnie i umiejętnie wychodzi z opresji. to ludzka rzecz okradać ... ehh
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-25 16:12
    Tepsa jest faktycznie zawzięta. Ciekawe, czy nie potrafią być poprostu konkurencyjni?
    0
  • Users Avatars Mini
    gawrosz pisze: 2002-02-25 16:13
    Bez komentarza - po prostu cała Tepsa... A było już tak miło... nowe strony specjalnie dla inwestorów, piękna misja firmy do wysłuchania przez telefon... i łup! - kasujemy konkurencję oferującą dostęp do internetu... :-(
    0
  • Users Avatars Mini
    amipro pisze: 2002-02-25 16:13
    TPSA coraz bardziej swoimi poczynaniami przypomnia mi firme MICROSOFT.....
    0
  • Users Avatars Mini
    dexter pisze: 2002-02-25 16:14
    To że TPSA walczy z konkurencją w nieuczciwy sposób wiadomo nie od teraz. Ciekawe tylko czy kontrole URTu będą miały jakieś realne przełożenie na decyzje monopolisty. Jednym słowem: czy TPSA wbrew orzeczeniom URT nadal będzie niszczyć konkurencję na szkodę potencjalnego klienta? Powtórzę się: zawsze uważałem że tylko podział tego molocha wypadnie na korzyść nam wszystkim. Amen. Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-25 16:21
    Dexter cały problem w tym,że kto ma podzielić tego monopolistę,jeżeli Skarb Państwa pozbył się większościowego paktu akcji,a wątpię,że FT ,który ma wiekszość zrobi to sam.POzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    mike.buba pisze: 2002-02-25 16:21
    Ami : Microsoft przynajmniej musi wymyśleć jakiś program a tepsa wystarczy że ciągnie druty :-)
    0
  • Users Avatars Mini
    telefonica pisze: 2002-02-25 16:27
    Co ta TPSA wyprawia? poza tym dla nich kara pieniężna do "pikuś" i dojdzie do tego że faktycznie "albo za łącza będziecie płacić jak za kanał cyfrowy, albo postaramy się by linie, które dzierżawicie, były bezużyteczne". Skandal
    0
  • Users Avatars Mini
    amipro pisze: 2002-02-25 16:28
    mike.buba: chodzi mi o typowe dla monopolistow dzialania...
    0
  • Users Avatars Mini
    luk23 pisze: 2002-02-25 16:32
    hub : no i co z tego ze masz stalke jak twojemu ISP podniosa stawki albo zaloza dlawiki to co myslisz ze tego nie odczujesz?
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-25 16:37
    a tak właściwie jak to się odbije na łączach typusieci kablowe,czy nie podrożeje to tej usługi?,chyba coraz bardziej czas na internet z gniazdka,bedzie to chyba faktyczny koniec dominacji TPSA w tego rodzaju usługach.
    0
  • Users Avatars Mini
    amipro pisze: 2002-02-25 16:42
    Wyglada na to ze moj dostawca (CENTRALA PTC) podniesie cene abonamentu za staly dostep do internetu z 54 zl do ....... No wlasnie ile ?
    0
  • Users Avatars Mini
    Pietia pisze: 2002-02-25 16:55
    Tylko prywatyzacja Tepsy może nas uratować, i wpuszczenie wreszcie konkurencji.
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-25 16:56
    Ampiro, ja bym nie chciał wiedzieć :)
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-25 16:57
    Pietia, przecież tepsa jest prywatna?
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-25 16:58
    No dobra, państwowa - francuska ;)))
    0
  • Users Avatars Mini
    redi pisze: 2002-02-25 18:22
    Własnie graffi masz rację to francuska firma a określana jako "narodowy" operator, to nie jest już dobrze, bo żabojady chcą wykończyć nasza gospodarkę, za bardzo się panoszą a my za to płacimy, zzyżby France Telekom miał problemy finansowe i chce załatać tę dziurę kradną w jawny sposób pieniądze..., dlaczego wszytko wyprzdajemy, nie zopędzajmy się tak, bo zapomimy i swą godnośc też sprzedamy...to smutne...
    0
  • Users Avatars Mini
    dr_login pisze: 2002-02-25 19:36
    OOOOJ!!! zabiłbym jakiegoś tepsiarza! od tygodnia nie mam telefonu,bo przyszli monterzy i powiedzieli,ze w bloku obok, w piwnicy, ktos wycial kawał kabla. łączy nas coraz mniej...
    0
  • Users Avatars Mini
    hubi pisze: 2002-02-25 19:38
    coraz bardziej ich nie lubie 2200 a 330 to zadna roznica
    0
  • Users Avatars Mini
    chris_ek pisze: 2002-02-25 21:18
    jak dla niej to takie typowe i takie MONOPOLISTYCZNE!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-25 21:30
    No i kolejne posuniecie tepsy po nizej pasa, ale do tego sie mozna juz przyzwuczaic na naszym rynku! Jezeli nie mozna kogos przebic, bo ma lepsza oferte, to najlepiej jest go uziemic i pograzyc w kosztach!
    0
  • Users Avatars Mini
    westbammm pisze: 2002-02-25 23:12
    Polak potrafi!!! ;-)))
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-02-26 00:10
    nie rozumiem za bardzo stwierdzenia "Gdybyśmy chcieli konkurować z Polpak-T, to już same koszty dotarcia do klienta byłyby wyższe od oferty TP SA" - tłumaczy Andrzej Gradzi, prezes Internet Partners, jednego z większych dostawców internetu. Przez koszt dotarcia rozumiem to ze trzeba ten kable pociagnac do abonenta i to chyba logiczne jak ma to byc konkurencja. Odnosze wrazenie ze konkurencja chciala by malo zainwestowac i po bardzo krotkim okresie czasu czerpac juz z tego zyski. Kazdy by tak chcial ale czy bycie zaleznym od kogos jest prawdziwa konkurencja???? .......... Dwie stacje benzynowe obok siebie jedna nalezy do koncrnu naftowego a druga jest stacja prywtna i w paliwo zaopatruje sie w tym koncernie. Nasuwa mi sie proste pytanie czy koncern pozwoli na to zeby ta stacja obok miala nizsza cene??? Po prostu koncern ustali cene na takim poziomie ze ta prywtna stacja po doliceniu marzy bedzie o 1-2 gr drozsza na litrze od stacji firmowej.
    0
  • Users Avatars Mini
    Error pisze: 2002-02-26 00:12
    kurfa...pierd... tepse chu.. jeb... az szkoda slow....
    0
  • Users Avatars Mini
    guclaw pisze: 2002-02-26 02:08
    Niech ta konkurencja co się tworzy się pospieszy to zgarną tylu klientów że tepsa może coś zrozumie.
    0
  • Users Avatars Mini
    mszymaniuk pisze: 2002-02-26 06:04
    TP SA jest do d... Kombinują jak "koń franka pod górkę", aby tylko utrzymać się na rynku. Cóż... Tonący brzytwy się chwyta...
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-26 09:56
    A przy tym powoduje, ze wiele firm musi sie zwijac, bo ich dzialalnosc robi sie nieoplacalna, bo kto bedzie chcal korzystac z drozszego internetu, jak jest on juz i tak najdrozszy w europie!
    0
  • Users Avatars Mini
    Kan pisze: 2002-02-26 10:43
    Giewont z częścią Twojego rozumowania można sie zgodzić jeżeli chodzi o przykład stacji benzynowej,ale to nie petrochemia,a telekomunikacja i wyobraż sobie co by się stało gdyby teraz wszyscy zaczęli budować swoje linie przesyłowe(telefonia lokalna,zamiejscowa,czy dostawcy internetu)oplotliby nas kabelkami,aż trudno to sobie wyobrazić i jeszcze,która ADM,by się na to zgodziła,a nie od dziś wiadomo,że internet może być tańszy i udowodnili to właśnie tacy dostawcy.ą zresztą im się opłaca zapłacić za dzierżawę i jeszcze czerpać zyski to dlaczego tpsa,której to są linie nie będzie dla nich konkurentem i w ten sposób z nimi rywalizuje.Pzdr.
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-02-26 13:40
    Kan nie mozna porownac doslownie paliwa do uslug telekomunikacyjnych, i nie mialem na mysli zeby kazdy sobie kladl kable. Ale kogos kto dzierzawi od tespy lacze miedziane 2Mb/s nie mozna nawzwac providerem. Owszem w przypadku gdy kilka, czy kilkanascie osob skrzyknie sie na osiedlu i zalozy sobie taka siec, to wporzadku, ale ktos dla kogo to jest zrodlo utrzymania i glowny cel niech sobie polozy kable swoj. Tu wszyscy chca byc providerami ale tylko na papierze. CZy ktos kto bedzie posrednikiem w sprzedazy chleba bedzie piekarzem?????
    0
  • Users Avatars Mini
    bob_gr pisze: 2002-02-26 15:09
    A czego po TPSA mozna sie bylo spodziewac?!
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-26 16:12
    Giewont, szczerze powiem, bardziej mnie przekonuje Kan. Według Twojego toku rozumowania np. stworzenie przywatnej sieci kolejowej wymagałoby stworzenia własnej sieci torów kolejowych!
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-02-26 17:08
    Graffi sa dziedziny takie jak drogi, kolej, gdzie nie moze kazda firma budowac wlasnych. Ale w przypadku telekomunikacji takiego ograniczenia nie ma. Dlaczego firmy ktore inwestuja w noweczesna strukture telekomunikacyjna (siec szkieletowa) robia to tylko na tym poziomie a na lokalnym nie chca klas kabli?? bo dlugo bedzie im sie ta inwestycja zwracala. Korzystja z cudzej sieci aby dotrzec do koncowego klienta i w ten sposob zabrac wlascicielowi tych kabli tego klienta, to ma byc konkurencja???? Tak konkurencja zawsze bedzie zalezna od wlasciciela kabla i jak mu tepsa ten kabel wydzierzawi to musi sie liczyc z tym ze moze mu podniesc cene. Wchodza do Polski firmy ktore sa nastawiane na zysk, i maja w dupie cala infrastukture, przez takie dzialanie jakas tam konkurencja jest ale rozwoj kiepski, bo jedyna firma ktora musi to rozwijac to tepsa. Nich ta konkurencja zainwestuje wiecej kasy i niech klada swoje kable w miescie a za kilka, moze kilkanascie lat zaczna przynosci zyski.
    0
  • Users Avatars Mini
    waldus pisze: 2002-02-27 01:57
    do Error -POPIERAM!!!!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    graffi pisze: 2002-02-27 07:45
    Giewont, troszkę przesadzasz. Dziedziny takie jak drogi, kolej i telekomunikacja wiele łączy, często wymienia się je na jednym oddechu :) Co do sieci końcowych, to ja sie nie gniewam, że są pojedyncze, rozumiem - druga Japonia ale może w technologii i dobrobycie a nie w plątaninie kabli? :) A najlepiej, kiedy mamy na końcu sieci radiowe (GSM) i problemu nie ma :) A najwięcej problemu jest przez sieci szkieletowe, które sie zapychają danymi :(
    0
  • Users Avatars Mini
    markas pisze: 2002-02-27 09:47
    jednym słowem - bandytyzm !!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Qba pisze: 2002-02-27 09:51
    Ale przeciez tepsa zawsze kierowala sie bardzo dziwna polityka, ktora mozna nazwac tak jak to napisal markas!
    0
  • Users Avatars Mini
    Giewont pisze: 2002-02-27 11:45
    Grafii wlasnie chodzi o to ze siec szkieletowa sie nie zapycha, zapycha sie na lokalnym podworku ale nie na szkielecie. Szkielet ma nie tylko tepsa a kable lokalne niestety ale ma tylko tepsa.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: