Wyniki Telekomunikacji Polskiej za pierwszy kwartał 2010 roku:
Spadek przychodów (-10,5% rok do roku), na który złożyły się:
-3.6% - wpływ decyzji regulacyjnych, głównie obniżki cen za połączenia do sieci komórkowych
-6,7% - wpływ na przychody tego segmentu jako spadek przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej
Umiarkowany wzrost przychodów z usług szerokopasmowego dostępu do internetu (+0,3% rok do roku)
Wzrost całkowitej liczby łączy szerokopasmowych o 6,2% i ARPU5 z usług detalicznych do 57,7 zł
TP wprowadziła nową promocję dla najwyższych przepływności, obniżając ceny do poziomu rynkowego
18,4% abonentów usług detalicznych szerokopasmowego dostępu do internetu Grupy TP korzysta z łączonej oferty 2P6, która jest kluczowym narzędziem do utrzymania klientów
Marża EBITDA na poziomie 39,8%, głównie dzięki oszczędnościom kosztowym
Kluczowe wskaźniki
Telefonia stacjonarna | Kwartał do dnia 31 marca 2010 | Kwartał do dnia 31 marca 2009 | Zmiana rok do roku |
Przychody (w mln zł) | 2 311 | 2 582 | -10,5% |
Przychody z usług dostępu szerokopasm. | 392 | 391 | +0,3% |
Liczba łączy stacjonarnych (w tys.) | 8 140 | 8 747 | -6,9% |
Liczba łączy szerokopasmowych (w tys.) | 2 680 | 2 524 | +6,2% |
Liczba klientów usług TV (w tys.) | 417 | 198 | ×2,1 |
Marża EBITDA | 39,8% | 42,4% | -2,6 pp |
Usługi telefonii stacjonarnej Grupy TP znajdują się nadal pod silną presją regulacyjną i konkurencji. Przy spadku wartości całego rynku usług telefonii stacjonarnej o 6,6% w 2010 roku, przychody Grupy TP zmniejszyły się o 10,5% rok do roku. Spadek przychodów wynikał przede wszystkim z obniżki cen połączeń z sieci stacjonarnych do sieci komórkowych (wprowadzonej przez Regulatora w listopadzie 2009 roku); szacuje się, że decyzje regulacyjne przyczyniły się w skali roku do zmniejszenia przychodów o 3,6%. Wyłączając wpływ decyzji regulacyjnych, przychody z usług telefonii stacjonarnej zmniejszyły się o ok. 6,5% (rok do roku), przy czym postępujący spadek przychodów z usług głosowych został częściowo zrównoważony przez stabilny strumień przychodów z usług szerokopasmowego dostępu do internetu, transmisji danych i usług hurtowych. W celu pobudzenia wzrostu przychodów z usług szerokopasmowego dostępu do internetu, TP znacząco obniżyła opłaty za opcje 6Mb/s, 10Mb/s i 20Mb/s, dostosowując ceny do poziomu rynkowego. W połączeniu z rozpoczętym programem inwestycji w dostęp szerokopasmowy (obejmującym 1,2 mln linii w ciągu trzech lat) powinno to przywrócić dynamiczny wzrost tego ważnego strumienia przychodów. Liczba abonentów usług telewizyjnych, która jest również ważnym wskaźnikiem atrakcyjności oferty TP szerokopasmowego dostępu do internetu, wzrosła w porównaniu z pierwszym kwartałem 2009 o ponad 100%, a ponad 18% klientów szerokopasmowego dostępu do internetu korzysta także z łączonych usług telewizyjnych TP; jest to kluczowe narzędzie wykorzystywane do utrzymania klientów.
Marża EBITDA w segmencie telefonii stacjonarnej zmniejszyła się o 2,6 punktu procentowego, ale nadal utrzymuje się na wysokim poziomie 39,8%. W skali roku, presja na rentowność wynikała przede wszystkim ze spadku przychodów, przy czym wpływ tego czynnika został częściowo zrównoważony dzięki oszczędnościom po stronie kosztów. W zakresie optymalizacji kosztów, kontynuowane są działania rozpoczęte w 2009 roku (zmniejszenie liczby samochodów i wprowadzenie tańszych modeli, efektywniejsze zarządzanie powierzchnią biurową), a jednocześnie podejmowane są nowe inicjatywy, takie jak konsolidacja dostawców systemów informatycznych (zgodnie z planem, liczba kontrahentów ma się zmniejszyć z około pięćdziesięciu do siedmiu kluczowych dostawców, przy czym w pierwszym kwartale podpisano już trzy z tych umów).