UKE chroni interesy klientów TP i PTC

Newsy
Żródło: UKE
Opinie: 22

W ramach ochrony praw abonentów Urząd Komunikacji Elektronicznej sprawdza połączenia na numery 0-400 oraz zasady uzupełniania stanu konta telefonów pre-paid. Pełniąca obowiązki Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska, podejmując interwencję w zakresie ochrony prawa abonentów usług telekomunikacyjnych, wezwała:

  • Prezesa Telekomunikacji Polskiej S.A. Pana Marka Józefiaka do złożenia wyjaśnień, w jaki sposób TP S.A. chroni abonentów przed wyłudzeniami za pomocą numerów 0-400 (numery o podwyższonej płatności stosowane w teległosowaniach i telekonkursach);

  • Prezesa Zarządu PTC Sp. z o.o. Pana Tadeusza Kubiaka do poinformowania, jak operator chroni klientów sieci Era przed nadużywaniem możliwości uzupełnienia stanu konta telefonicznego w systemie Era Tak-Tak poprzez wysyłanie wiadomości SMS przez osobę trzecią.

Do Urzędu zgłaszają się ze skargami abonenci TP S.A., którzy na rachunkach telefonicznych mają wykazane wiele krótkotrwałych połączeń z numerami 0-400. Ich czas trwania nie przekracza zwykle 4-6 sekund, a po upływie kolejnych ok. 5 sekund połączenie nawiązywane jest ponownie. Biorąc pod uwagę czas niezbędny do wpisania numeru na klawiaturze telefonu, jak również obowiązek przekazania przed nawiązaniem połączenia zapowiedzi słownej o cenie jednostki rozliczeniowej danej usługi, tak krótki czas połączeń na numery 0-400 wskazuje, iż nie mogą być realizowane samodzielnie przez abonenta. Pomimo tego, abonenci TP S.A. są obciążani w rachunkach telefonicznych za każde kilkusekundowe połączenie, jak za pełną minutę rozmowy.

Z kolei użytkownicy sieci telefonii komórkowej Era otrzymują wiadomości tekstowe zachęcające do wysłania SMS pod numer 1120, pod pozorem rzekomej wygranej w konkursie lub awarii karty SIM. Wysłanie takiego SMS o wskazanej przed nadawcę treści oznacza doładowanie działającej w systemie Era Tak-Tak karty pre-paid oszusta.

Przykładowe treści takich SMS-ów brzmią:

  • "Era Omnix. Wygrałeś w naszym konkursie zestaw kina domowego, aby potwierdzić odbiór nagrody wyślij SMS o treści 668xxxxxx na numer 1120".

  • "/ERA/:System zanotował brak twojej karty SIM w sieci. Wyślij SMS o treści 660xxxxxx pod numer 1120, a skorygujemy błąd. W przeciwnym razie blokujemy Twoją kartę SIM".

  • "Z okazji urodzin ERA otrzymałeś 20 darmowych minut! Aby potwierdzić wyślij 9 cyfrowy pod 696xxxxxx na numer 1120. Koszt SMS-a 20 gr z VAT. www.era.pl".

Biorąc pod uwagę skalę problemu oraz ustawowy obowiązek operatora do podjęcia środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony abonentów, Prezes UKE wezwał TP S.A. oraz PTC Sp. z o.o. do przekazania w terminie 7 dni informacji o podjętych działaniach, mających na celu zapobieżenie podobnym sytuacjom.

Opinie:

Opinie archiwalne (22):

Komentuj

Komentarze / 22

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Rokko-1 pisze: 2006-03-16 16:20
    ostanio czytałem artykuł jak bardzo łatwo mozna podobno wysłać takiego sms na konkretny numer z jakiego się tylko chce numeru, nawet wysyłane były takie sms do premiera i ministrów a osoba która ma akurat własnie taki numer z ktorego były wysyłane wogóle nie wiedziała o co chodzi i twierdziła że nigdy nie wysyłala zadnych sms, wystarczy podobno jakis program ktorego można ściągnąc z sieci i już można się bawić, nawet z tego powodu dochodziło do rozwodów..:))
    0
  • Users Avatars Mini
    harry pisze: 2006-03-16 17:02
    jak zwykle najbardziej popularna usluga najbardziej narażona. Szkoda, że sie akurat na taktaka uwzięli. Ale teraz wszyscy chcą taktaka, przestepcy też :)
    0
  • Users Avatars Mini
    hord pisze: 2006-03-16 17:44
    Co do naciagaczy w Tak Tak-u to myślę że sprawa jest o wiele poważniejsza. otóż znajomy był uzytkownikiem TT przez kilka lat i od grudnia ubiegłego roku postanowił przejśc z własnym nr na abonament. dwa dni po tym jak to sie stało dostał takiego sms-a od naciągacza, no i dał się nabrac, ponieważ nie miał nawet pojęcia że takie usługi są możliwe. co dziwne, nigdy na ten numer nie dostawał żadnych smsów reklamowych. numer funkcjonował w sieci kilka lat, to skąd taki naciągacz mógł wiedzieć, że prz
    0
  • Users Avatars Mini
    hord pisze: 2006-03-16 17:46
    eszedł na abonament. ano odpowiedz jest prosta. naciagacze muszą mieć swoich ludzi wśród pracowników Ery, o czym może swiadczyć postawa konsultantki , która potraktowała znajomego jak intruza, żeby nie powiedzieć jak frajera, dodając - kiedy ten zażądał zablokowania numeru naciągacza - że tamten klient jest dla nich tak samo ważny jak on. nic dodać nic ująć. złodziej dla operatora jest tak samo ważny jak uczciwy uzytkownik. poza tym gdyby te manewry miały być uczciwe, wystarczyłoby do tej usługi
    0
  • Users Avatars Mini
    hord pisze: 2006-03-16 17:47
    dodać smsa zwrotnego który w treści zawierałby prośbę o potwierdzenie doładowania konkretnego numeru, bądż w jakikolwiek inny sposób informowałby o tym ,że właśnie w tej chwili doładowujesz jakieś konto TT. myślę, że taki sposób jaki wybrał operator Ery był przemyslany i miał swój cel.
    0
  • Users Avatars Mini
    wwwspaniewpolscepl pisze: 2006-03-16 22:02
    oczywiście, że można tak zaprogramować przesyłanie sms, aby klient nie był poszkodowany - ale po co, lepiej zarobić
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2006-03-16 23:41
    Dobre, ciekawe tylko jak Era zamierza sobie poradzić z tymi przypadkami - jakbym dostał SMSa o tej treści,to najpierw kupiłbym karte np heyah i pod ten numer który podano jako treśc SMSa odesłanego bym po prostu zadzwonil i zbluzgał posiadacza - przynajmniej wiedziałby,że nie wszyscy sie dają nabierać na takie prymitywne sztuczki. Albo nękać go głuchymi telefonami z zastrzeżonego numeru czy cuś:)
    0
  • Users Avatars Mini
    dw pisze: 2006-03-17 00:23
    Odnośnie doładowań. Od jakiegoś czasu w Orange kiedy wymieniam punkty Profit na doładowanie dostaje sms w stylu: Zlecono doładowanie telefonu 5xxxxxx kwotą, zlecenie można anulować w ciągu 10 minut przez wysłanie słowa ANULUJ na numer 7130. Fakt, że w razie czego straci się dodatkową złotówkę, ale można świadomie zablokować... A doładowania prepaid trzeba aktywować przed korzystaniem z nich.
    0
  • Users Avatars Mini
    bcs pisze: 2006-03-17 05:45
    no niezle... na pewno duzo nieswiadomych klientow sie nabralo. Powinni jakos to zabezpieczyc. Jednak ludzie potrafia kombinowac i znalesc kazda luke w systemie.
    0
  • Users Avatars Mini
    czarny pisze: 2006-03-17 10:21
    hord*** po prostu udalo sie temu skurw*** trafic na numer Twojego znajomego na chybil trafil. ps Ja mam 2 nry w erze i na zaden nie przyszedl taki sms.
    0
  • Users Avatars Mini
    wodny pisze: 2006-03-17 11:06
    i bardzo dobrze - zlodziejska tepsa powinna miec wprowadzona domuslna blokade na tego typu numery - tak jest np w dialogu....
    0
  • Users Avatars Mini
    nofate pisze: 2006-03-17 11:41
    Powinni do minimum zlikwidować tego typu spam smsowy. Przecież to zaśmiecanie skrzynki jest podobne do maili internetowych. Toi dopiero problem.
    0
  • Users Avatars Mini
    nierozumiem pisze: 2006-03-17 12:55
    Słuchajcie, ja do końca nie rozumiem tego mechanizmu (nie mam prepaida) - czyli jak wyslę takiego smsa, to ściąga mi całą kasę z konta?
    0
  • Users Avatars Mini
    lucas__ pisze: 2006-03-17 13:45
    hord* chyba nie zdajesz sobie sprawy z tego co piszesz: "o czym może swiadczyć postawa konsultantki , która potraktowała znajomego jak intruza" konsultant nie moze od tak sobie blokowac numerow, bez uzasadnienia. co bys powiedzial jakbym zaraz zadzwonil do twojego BOKu podal twoj numer i powiedzial ze wyludzasz doladowania. chyba niezle bys sie zdziwil jakby cie zablokowali.
    0
  • Users Avatars Mini
    mardall pisze: 2006-03-17 14:00
    wcześniej wałki tego typu były dosyć liczne w plusie
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-03-17 14:38
    7968 - na ten numer należy wysłać esemesa o treści AT.PLUS w ciągu godziny od otrzymania powiadomienia... Dzisiaj mój znajomy w Simplusie dostał takiego esemesa "zachęcającego" z numeru... 119999 ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-03-17 14:44
    olek_01 - z tydzień temu w radiowej trójce było na ten temat... Dziennikarz zadzwonił do rzekomego operatora upewnić się, że dostanie nagrodę... Puścili na antenie rozmowę... Głosik chłopaczka przed mutacją jeszcze, na dodatek o ile przygotował świetnie ezemesa zachęcającego to zupełnie nie przygotował się na wypadek kiedy ktoś zadzwoni upeanić się, że nagroda jest gwarantowana ;-) I należy tępić takich idiotów i cwaniaków. Policja powinna ścigać tych złodziei a sądy powinny karać surowo.
    0
  • Users Avatars Mini
    k pisze: 2006-03-17 18:11
    ale takie rzeczy nie dzieja sie tylko w erze. Ostatnio do mojej kolezanki (simplus) zadzwonila ,,automatyczna sekretarka" z informacja ze zaraz rozpocznie sie polaczenie na jej koszt. wiec ona sie rozlaczyla. Rozmowa trwala 6 sec(sam sprawdzalem) a z konta zniknelo 12 zeta. Spotkaliscie sie z czyms takim? co trzeba robic w takich sytuacjach? poza oczywiscie zgloszeniem tego operatorowi
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-03-17 21:14
    k - no jest taka usługa w Plusie... jednak 12 złotych za 6 sekund? a co na to BOK po reklamacji?
    0
  • Users Avatars Mini
    chacik pisze: 2006-03-18 14:12
    Dostałem kiedyś takiego sms-a, odpisałem gościowi, żeby się bujał i szukał naiwnego gdzie indziej. Sprawę zgłosiłem w BOA Ery. Konsultantka była bardzo uprzejma, wypytała o szczegóły i podziękowała za zgłoszenie. Wg niej, jeśli nie był to pierwszy przypadek, to numer zostanie zablokowany. Gość, który chciał mnie naciągnąć odpisał "Szkoda"!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    telepolis pisze: 2006-03-19 00:00
    *** ** ****** * ***** ** ****** *** *** ****!
    0
  • Users Avatars Mini
    wlo pisze: 2006-03-20 14:08
    ********* - a z Tobą wszystko jest w porządku? Odkrycia nie dokonałeś... Daj sobie więc spokój.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: