2 grudnia 2009 r. prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał decyzję nakładającą na Polkomtel karę pieniężną w wysokości 800 000 złotych w związku z naruszeniem obowiązków informacyjnych w stosunku do użytkowników końcowych przy zmianie Regulaminu Świadczenia Usług Telekomunikacyjnych przez Polkomtel SA dla abonentów, który wszedł w życie w dniu 1 lipca 2009 r.
Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) karze podlega ten, kto narusza obowiązki informacyjne w stosunku do użytkowników końcowych. Prawo telekomunikacyjne przewiduje w takich sytuacjach wydanie przez Prezesa UKE decyzji nakładającej karę pieniężną w maksymalnej wysokości do 3% przychodów ukaranego podmiotu.
W trakcie przeprowadzonego postępowania administracyjnego, w oparciu o załączone do akt dowody, stwierdzono naruszenie przez Polkomtel obowiązków określonych w art. 59 ust. 2 Pt - w brzmieniu obowiązującym do dnia 6 lipca 2009 r. Ustalono, iż Polkomtel SA dokonał zmiany treści wskazanego wyżej Regulaminu i:
•nie poinformował o tym fakcie abonentów zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 59 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego,
•nie poinformował o tym fakcie abonentów w terminie określonym w art. 59 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego.
UKE napisało w komunikacie:
Podkreślić należy, że dokonane przez spółkę naruszenie przepisów Prawa telekomunikacyjnego dotyczy praw konsumentów, które pozostają pod szczególnym nadzorem Prezesa UKE, z uwagi na funkcję ochronną Prawa telekomunikacyjnego w relacji konsument - przedsiębiorca telekomunikacyjny. Pomimo teoretycznie równoprawnej pozycji obu stron umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych pozycja konsumenta jest częstokroć faktycznie nierównoprawna - tak jak w przypadku zmiany regulaminu przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego. Wobec powyższego Prezes UKE, jako organ administracji publicznej, mający narzędzia służące dyscyplinowaniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych i skłanianiu ich do przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego, podjął przedmiotową decyzją działania celem doprowadzenia do stanu, w którym spółka w przyszłości nie będzie naruszała powszechnie obowiązujących przepisów prawa.