Telekomunikacja Polska poinformowała Urząd Komunikacji Elektronicznej, że 30-dniowy termin wykonania zalecenia dotyczącego rozdzielenia neostrady tp od usługi telefonicznej jest nierealny. Dokonanie niezbędnych zmian systemowych w tym czasie jest technicznie niemożliwe. Ewentualne wdrożenie przez TP nowej, samodzielnej usługi neostrada tp możliwe będzie w 2007 r.
Świadczenie neostrady tp jako samodzielnej usługi wymaga głębokich zmian we wszystkich systemach informatycznych TP. Wynika to między innymi z faktu, iż obecnie neostrada tp jest przypisana do numeru telefonicznego w sieci TP. Niezbędne jest opracowanie nowych wymagań technicznych i rozwiązań biznesowych. UKE otrzymała w tej sprawie pełne wyjaśnienia.
TP nie zgadza się z twierdzeniem Urzędu, że łamie prawo oferując usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu w połączeniu z abonamentem telefonicznym. To Regulator łamie prawo stosując je tylko w odniesieniu do TP z pominięciem innych uczestników rynku. Neostrada świadczona jest dotychczas na takich samych zasadach co podobne usługi innych operatorów telekomunikacyjnych w Polsce i w Europie. Z tą różnicą, że im nikt nie zarzuca działań niezgodnych z prawem.
Telekomunikacja Polska planuje wprowadzenie neostrady jako samodzielnej usługi, ale będzie to jej własna decyzja biznesowa. Urząd nie może narzucić TP takiego działania.
TP jest zaniepokojona faktem, że UKE po raz kolejny nie traktuje jej na równi z innymi operatorami telekomunikacyjnymi (np. Netią czy Dialogiem), wobec których nie stawia żądań podobnych do tych, jakie kieruje do Telekomunikacji Polskiej. Nie uzasadnia tego asymetria obowiązków regulacyjnych ciążących na TP ze względu na pozycję rynkową.
Prezes UKE twierdzi także, iż nie ma powodu, by po rozdzieleniu usług TP podniosła ceny neostrady dla tych klientów, którzy nie będą chcieli płacić abonamentu telefonicznego. Argumentuje, że oznaczałoby to subsydiowanie jednych usług innymi.
Tymczasem Regulator musi zdawać sobie sprawę, że do świadczenia neostrady niezbędna jest linia telefoniczna, której utrzymanie musi być składnikiem ceny usługi. Obecnie koszt ten jest uwzględniony w cenie abonamentu telefonicznego. W przypadku zaoferowania neostrady jako samodzielnej usługi, jej cena będzie musiała wzrosnąć właśnie o koszt utrzymania linii. Regulator, znając doskonale strukturę kosztów usług TP wie, że cena neostrady nie zawiera w sobie kosztu utrzymania linii telefonicznej.
Praktyka europejska pokazuje, że u trzech operatorów, którzy oferują usługę ADSL bez abonamentu, jej cena jest wyższa niż usługi sprzedawanej z abonamentem (wynika to właśnie z konieczności odzyskania kosztów pętli lokalnej).