Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, po rozpatrzeniu wniosku Telekomunikacji Polskiej o przyznanie dopłaty do kosztów usługi powszechnej za okres od 8 maja 2006 r. do 31 grudnia 2006 r., podpisał w dniu 13. września 2007 r. decyzję w sprawie odmowy przyznania dopłaty do kosztów świadczonych przez Telekomunikację Polską usług wchodzących w skład usługi powszechnej.
Od dnia 8 maja 2006 r. Telekomunikacja Polska S.A. jest przedsiębiorcą wyznaczonym przez Prezesa UKE do świadczenia usługi powszechnej na obszarze całego kraju. Zakres świadczonej usługi powszechnej obejmuje:
1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej "ISDN";
2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;
4) udzielanie informacji o numerach telefonicznych oraz udostępnianie spisów abonentów;
5) świadczenie udogodnień dla osób niepełnosprawnych;
6) świadczenie usług telefonicznych za pomocą aparatów publicznych.
W przypadku wyznaczenia przedsiębiorcy do świadczenia usługi powszechnej przysługuje mu dopłata do kosztów świadczonych przez niego usług wchodzących w skład zestawu usługi powszechnej, w przypadku ich nierentowności. Dopłatę ustala się w wysokości kosztu netto. Koszt netto jest mechanizmem używanym do oceny wielkości straty ponoszonej przez operatora z tytułu świadczenia usługi powszechnej. Obliczenie kosztu netto następuje w przypadku, gdy zostanie stwierdzone, iż świadczenie usługi powszechnej może stanowić nieuzasadnione obciążenie dla przedsiębiorcy wyznaczonego.
Do udziału w pokryciu dopłaty do kosztów usługi powszechnej są zobowiązani przedsiębiorcy telekomunikacyjni, których przychód z działalności telekomunikacyjnej przekroczył 4 miliony złotych w roku kalendarzowym, za który przysługuje dopłata. Wysokość udziału danego przedsiębiorcy w pokryciu dopłaty nie może przekroczyć 1 % jego przychodów. Kwotę udziału poszczególnych przedsiębiorców w pokryciu dopłaty ustala Prezes UKE w drodze decyzji.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego Prezes UKE weryfikuje koszt netto i w zależności od wyników tej weryfikacji przyznaje, w drodze decyzji, ustaloną kwotę dopłaty bądź odmawia jej przyznania.
Wnioskowana przez TP kwota dopłaty do kosztu netto usługi powszechnej świadczonej w okresie do dnia 8 maja 2006 r. do dnia 31 grudnia 2006 r. wynosi: 139.933.596,51 zł netto.
TP, składając do Prezesa UKE wniosek o dopłatę, zobowiązana była przedstawić wszelkie dokumenty zawierające dane służące za podstawę obliczenia kosztu netto i pozwalające na jego weryfikację przez Prezesa UKE. Dokumenty przedstawione przez TP, a konkretnie Opis i Kalkulacja, zawierają jedynie informacje będące twierdzeniami TP, które w żaden sposób nie pozwalają na weryfikację przez Prezesa UKE wysokości obliczonego przez TP kosztu netto. Co za tym idzie, TP nie przedstawiła dowodów pozwalających stwierdzić istnienie nierentowności świadczonych przez Spółkę usług wchodzących w skład usługi powszechnej.
Takie stanowisko Prezesa UKE znajduje również potwierdzenie w piśmie biegłego rewidenta z dnia 6 sierpnia 2007 r., zgodnie, z którym „przeprowadzenie czynności weryfikacyjnych nie jest możliwe w oparciu o przedstawioną Dokumentację, gdyż nie zawiera ona danych i informacji niezbędnych do ich wykonania, w związku z czym nie jest możliwe przeprowadzenie weryfikacji kosztu netto usługi powszechnej przedstawionego przez Wnioskodawcę”.
W związku z powyższym wniosek TP o przyznanie dopłaty do kosztów świadczonych usług wchodzących w skład usługi powszechnej należy uznać w świetle załączonych przez TP dokumentów za nieuzasadniony.