UKE porównuje oferty - w prepaid wygrywa Virgin Mobile i PLAY

Newsy
Opinie: 8

UKE przygotowało porównanie cen usług telefonii komórkowej w Polsce w oferta na kartę i abonamentowych.

W analizie uwzględniono wszystkich operatorów działających na rynku polskim, według stanu na marzec 2013, których warunki świadczenia usług telefonii ruchomej są ogólnodostępne, w postaci cenników i regulaminów na stronie internetowej oraz/lub informacji uzyskanych na infolinii. Opracowanie objęło 24 podmioty świadczące łącznie 660 wariantów ofert abonamentowych i pre-paid możliwych do nabycia przez klienta indywidualnego.

Opracowanie składa się z czterech części i obejmuje analizę cen usług abonamentowych (post-paid) i tzw. na kartę (pre-paid) oraz porównanie obu rodzajów ofert, w oparciu o przygotowaną w tym celu bazę. W ostatnim rozdziale zestawiono koszty korzystania z telefonii ruchomej w wybranych krajach europejskich, na podstawie bazy cen OECD - Mobile Voice Price Benchmarking z lutego 2013 r.

Analizie poddane zostały oferty skierowane do nowych klientów, którzy nie korzystali dotąd z usług danego operatora i nie przenoszą numeru z innej sieci. Kalkulacja kosztów ofert telefonii ruchomej oparta została na koszykach usług głosowych, SMS i MMS zdefiniowanych na podstawie średniej miesięcznej wielkości wolumenu zużycia usług w Polsce oraz wybranych trzech profilów użytkowników bazy cen OECD Mobile Voice Price Benchmarking dla małego, średniego i dużego zużycia usług.

Powszechnie stosowaną praktyką przez operatorów jest różnicowanie cen połączeń do poszczególnych sieci komórkowych. Z tego też względu, w ramach koszyków usług uwzględniono również strukturę ruchu w Polsce bazując na udziałach czterech największych operatorów w całkowitym czasie trwania połączeń wychodzących.

Główne wnioski z analizy UKE

Średnie miesięczne koszty korzystania z telefonii komórkowej w wariancie post-paid wahały się od 16,24 zł (Telestrada, koszyk 2) do 304,01 zł (Plus, koszyk 1). Oferta czterech głównych operatorów charakteryzowała się dużą rozpiętością cenową, co było rezultatem szerokiego wachlarza możliwości wyboru wysokości abonamentu w zależności od potrzeb konsumenta.

Spośród operatorów sieci wirtualnych MVNO duży wybór proponował FM Group Mobile, w pozostałych sieciach oferta składała się na ogół z 1-4 planów taryfowych o niewielkiej rozpiętości cenowej. Efektem tego były m.in. jednakowe stawki za połączenia oraz SMS/MMS bez względu na wysokość abonamentu. Wyjątek stanowił SAT FILM oraz Telestrada, którzy podobnie jak operatorzy infrastrukturalni stosowali niższe opłaty za usługi przy wyższych kwotach miesięcznej opłaty.

Koszt korzystania z telefonii komórkowej zależał przede wszystkim od dwóch wskaźników – wysokości abonamentu oraz kosztu korzystania z usług telekomunikacyjnych. Opłaty jednorazowe w postaci aktywacji nie odgrywały istotnej roli, co było przede wszystkim wynikiem stosowania promocji obniżających ich wysokość. Duży udział aktywacji był charakterystyczny jedynie dla oferty Play, ze względu na krótki okres zobowiązania (12 miesięcy) oraz niski abonament (14 zł).

Ofera abonamentowa

Podstawą ofert post-paid był pakiet usług zawartych w abonamencie w formie minut, SMS, MMS i/lub kwoty do wykorzystania. Jego wielkość zależała bezpośrednio od wysokości abonamentu, w różny sposób była także rozliczana. Sześciu operatorów posiadało plany taryfowe z nielimitowanymi usługami przez cały okres trwania zobowiązania:
na połączenia krajowe do sieci stacjonarnych i komórkowych: Orange
na połączenia do wszystkich sieci komórkowych: Play, T-Mobile, Plus i FM Group Mobile
na połączenia wewnątrz sieci: Orange, Play, Red Bull Mobile (do sieci Play)
Przy obowiązujących jednak niskich cenach za usługi głosowe i niegłosowe, opłaty za wolumen ruchu w mniejszym stopniu wpływały na średni miesięczny koszt, dlatego też opcje z najniższym abonamentem były atrakcyjniejsze cenowo niż taryfy nielimitowane. Mimo, iż zawierały one mniejszy pakiet minut, z punktu widzenia użytkownika nie zainteresowanego nabyciem telefonu bardziej korzystniejszy był zakup post-paid z niską opłatą miesięczną i ponoszenie dodatkowego kosztu za ruch rozliczany poza kwotą abonamentu.

Oferta na kartę (pre-paid)

Średnie miesięczne koszty korzystania z telefonii komórkowej na kartę wahały się od 6,77 zł (Virgin Mobile, koszyk 2) do 152,08 zł (Orange, koszyk 4). W każdym z analizowanych koszyków najatrakcyjniejsze cenowo były oferty Virgin Mobile oraz Play. W przypadku bardzo niskiego zużycia usług korzystne warunki proponowali również mBank Mobile, Orange oraz Lycamobile.

Porównanie post-paid i pre-paid wskazało na większą opłacalność drugiego z wariantów, co było szczególnie widoczne w przypadku niskiego zużycia usług. Odbiorca ofert na kartę ma większą skłonność i możliwość zmiany sieci niż użytkownik z umową abonamentową. Może też uczynić to w każdym momencie korzystania z usługi, dlatego operatorzy przyciągają nowych klientów i próbują zatrzymać obecnych niskimi cenami połączeń, SMS i MMS oraz bonusami kwotowymi do doładowań. Dodatkową zachętą są także pakiety minut do zasileń. W przypadku opcji post-paid takim czynnikiem są na ogół urządzenia końcowe, które często determinują wybór oferty abonamentowej i świadczą o jej atrakcyjności.

Niższe koszty korzystania z telefonu na kartę potwierdza również badania konsumenckie przeprowadzone w grudniu 2012 r. na zlecenie UKE. Zgodnie z nim ponad połowa użytkowników pre-paid wydawała na usługę do 30 zł, tyle też wyniosła mediana dla tej grupy respondentów. Analogiczny wskaźnik dla abonentów post-paid oscylował w granicach 59 zł, a 47% badanych płaciło miesięcznie co najmniej 51 zł.

Przeprowadzona przez UKE analiza cen usług telefonii komórkowej wskazuje, że na atrakcyjność cenową ofert post-paid i pre-paid oraz poszczególnych planów taryfowych, o ile nie wiąże się to z zakupem telefonu, wpływa wielkość ruchu realizowanego przez użytkownika. Przy niewielkim zużyciu zdecydowanie tańsze są opcje na kartę, dysproporcja ta zmniejsza się natomiast w miarę wzrostu liczby wykorzystanych usług w koszyku. Dla odbiorców bardzo aktywnie korzystających z telefonu zwiększa się opłacalność ofert abonamentowych, w tym świadczonych przez część operatorów planów taryfowych z nielimitowanymi połączeniami.

Pełny raport UKE można pobrać poniżej.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (8):

Komentuj

Komentarze / 8

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2013-04-08 15:24
    UKE wklada tyle energii w tworzenie takich porownan... tylko po co? Kazdy myslacy sam sobie to policzy. Osobiscie wolalbym zeby UKE wkladalo wiecej energii w zwalczanie zaklocen radioelektrycznych w roznych osiedlowych pseudosieciach tv kablowej roznych "internetach" ktore rozsiewaja straszny syf radiowy i zaklocaja zycie innym uzytkownikom...
    2
  • Users Avatars Mini
    Grzech pisze: 2013-04-08 16:26
    Taką samą analizę dla siebie codziennie można zrobić na https://tanie-gadanie.net/. Mają też aplikację na Androida gdzie aplikacja korzysta bezpośrednio z historii połączeń.
    1
  • Users Avatars Mini
    pabloki pisze: 2013-04-08 16:28
    skoro uke słabo wymuszał obniżanie stawki do play i do tej pory nie podjął żadnych dzialan w kierunku kar a wina operatorów jest bezsprzeczna to należy albo bojkotować uke albo zmienić prezesa uke poza tym do oogo trafiła kasa za taki denny nic nie wnoszący raport?
    0
  • Users Avatars Mini
    asf pisze: 2013-04-08 17:16
    Pytanie jest takie: Kto zwroci abonentom nienaleznie,bezprawnie pobierane zawyzone stawki do play po 1 stycznia? Co zrobi UKE w tej sprawie? Dlaczego nie zrobiono nic,choc wiadomo bylo ze W3 nadal okradala klientow?
    -2
  • Users Avatars Mini
    J pisze: 2013-04-08 21:04
    UKE powinno się przyłożyć do zbadania jakości sieci radiowej, która o wszystkich operatorów leży i kwiczy i nikt nic z tym nie robi.
    0
  • Users Avatars Mini
    Taka prawda pisze: 2013-04-10 00:11
    Asf: jak cię operator okrada to go zmień na tego wspaniełego płata, który jest super tani, ale ceny telefonów ma z kosmosu, zasięg kiepski, a do tego tak beznadziejną sieć że użytkownik dostaję internet 4-6mega nazywany szumnie 4g. Pewnie teraz play wprowadzi lte z prędkością do 10 mega i nazwie to 5g. No chyba że wcześniej zbanktują bo za częstotliwości lte dali ceny z kosmosu a pieniędzy brak i trzeba ich szukać u losie nagiełdzie.
    -3
  • Users Avatars Mini
    mnm pisze: 2013-04-10 16:07
    Taka prawda @ Jeżeli nie stać cie na telefon i szukasz opa by w abo kupić jak najtaniej to twój problem ,mnie stać na fona z wolnej sprzedaży i dlatego jak podpisuje umowę to tylko na usługi i to mi się to opłaca ,a zasięg?nie narzekam ale ja w dziurze nie mieszkam...A co do bankructwa pożyjemy zobaczymy...
    1
  • Users Avatars Mini
    j pisze: 2013-04-11 16:18
    Kto przy zdrowych zmysłach kupujee telefon w sieci?
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: