Od lutego do września 2024 roku UKE przeprowadziło kontrole, które miały na celu sprawdzenie, czy wybrani operatorzy telekomunikacyjni prawidłowo rozpatrują reklamacje składane przez klientów. Kontrole dotyczyły okresu od 1 stycznia 2023 roku do 31 grudnia 2023 roku.
UKE przeprowadziło kontrolę u następujących operatorów:
Najczęściej zgłaszane reklamacje dotyczą takich kwestii jak dodatkowe opłaty (np. za usługi premium), problemy z roamingiem, zasięgiem czy prędkością internetu, wady sprzętu, brak rabatów czy włączenie niezamówionych usług.
Nie wszystkie reklamacje kończą się uznaniem. W wielu przypadkach odrzucenie reklamacji miało miejsce z powodu braku podstaw do anulowania opłat, prawidłowego działania usługi, braku wykrycia nieprawidłowości, lub upłynięcia terminu zwrotu urządzenia.
Operatorzy mają 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Z przeprowadzonych kontroli wynika, że operatorzy zazwyczaj rozpatrują reklamacje w ciągu 14 dni. W przypadkach, gdy czas ten był dłuższy, operatorzy, z wyjątkiem T-Mobile i Orange, w większości wysyłali potwierdzenie przyjęcia reklamacji.
Kontrola wykazała nieprawidłowości, takie jak brak wymaganych informacji w odpowiedziach na reklamacje, m.in. uzasadnienia prawnego i faktycznego, czy brak danych identyfikujących pracowników operatorów. W związku z tym Prezes UKE wydał zalecenia naprawcze dla operatorów Vectra, T-Mobile Polska, Netia oraz Polkomtel. W przypadku Orange Polska, mimo wcześniejszych problemów z reklamacjami, poprawa procesu obsługi reklamacji miała miejsce dopiero w grudniu 2023 roku, dlatego UKE odstąpił od wydania zaleceń. P4, z kolei, wykazało prawidłową realizację procesów reklamacyjnych.