Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem. – Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
To nie pierwsza decyzja urzędu w tego typu sprawie. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska (decyzja jest nieprawomocna, bo spółka odwołała się do sądu).
Po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści na swojej stronie internetowej. Dodatkowo ma zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług. Dowiedzą się z nich, że prawomocne decyzje prezesa UOKiK mają charakter prejudykatu. Oznacza to, że ustalenia urzędu co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.
Usługa: |
Opis |
Miesięczna opłata* (zł) |
„Czasoumilacz” |
Możliwość wyboru sygnału, który słyszy osoba oczekująca na połączenie |
2,02 |
„Serwis Wyświetlacza” |
Bezpłatna diagnoza oraz naprawa lub wymiana wyświetlacza |
4,99 |
„Ochrona Internetu” |
Ochrona przed zagrożeniami z sieci, możliwość blokowania stron nieodpowiednich dla dzieci |
2,99 |
„Gdzie Jest Bliski” |
Możliwość lokalizacji bliskich osób poprzez namierzanie ich karty SIM |
5 |
„Usługa transmisji danych do IPLA” |
Możliwość korzystania z wideo na żądanie w aplikacji IPLA |
10 |
„Usługa transmisji danych do HBO GO” |
Możliwość korzystania z wideo na żądanie w serwisie HBO GO |
20 |
„Plus Music News” |
Dostarczanie biuletynu z nowościami muzycznymi |
19,99 |
„Połączenia bez limitu na numery stacjonarne” |
Możliwość dzwonienia bez ograniczeń na krajowe numery stacjonarne |
10 |
„Bezpieczny Internet” |
Transmisja danych |
5-20 |