Ulotki Telekomunikacji Polskiej reklamujące plany taryfowe „Darmowe Weekendy” oraz „Darmowe Wieczory i Weekendy” mogły wprowadzać konsumentów w błąd – uznał Prezes UOKiK Cezary Banasiński.
W toku postępowania prowadzonego przez Delegaturę UOKiK w Katowicach ustalono, że w listopadzie 2003 roku Telekomunikacja Polska przesłała swoim abonentom ulotki reklamowe dotyczące nowych ofert. Zgodnie z nimi konsument wybierając plany taryfowe „Darmowe Weekendy" oraz „Darmowe Wieczory i Weekendy" mógł wykonywać bezpłatne połączenia na numery stacjonarne w całej Polsce w godzinach od 20.00 do 8.00 w tygodniu oraz bez ograniczeń w sobotę, niedzielę i święta. Zgodnie z ustaleniami Urzędu ulotki nie zawierały informacji, że bezpłatne połączenia dotyczą wyłącznie rozmów dokonywanych w sieci Telekomunikacji Polskiej, nie zaś do innych operatorów. Wybierając zatem inny numer niż TP konsument narażał się na konieczność ponoszenia dodatkowych opłat.
Ulotki nie informowały, że usługa jest dostępna od 1 stycznia 2004 roku. Pracownicy TP nie przekazywali konsumentom, którzy zamówili nowe plany taryfowe w grudniu 2003 roku, również informacji że mogą z nich korzystać dopiero od nowego roku. W efekcie nie mieli świadomości, że nadal dokonują połączeń na podstawie starych umów.
Zdaniem prezesa UOKiK, powyższe działania naruszają zbiorowe interesy konsumentów i Telekomunikacja Polska powinna niezwłocznie się z nich wycofać. Decyzji w tej sprawie nadano rygor natychmiastowej wykonalności. TP została zobowiązana do zamieszczenia stosownego ogłoszenia w prasie.
Na przedsiębiorcę nie nałożono kary finansowej, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. W przypadku niezastosowania się do prawomocnej decyzji UOKiK – TP grozi do 10 tys. euro kary za każdy dzień zwłoki.