UOKiK skierował do sądu pozwy przeciwko Erze, Orange i Play

Newsy
Żródło: UOKiK
Opinie: 10

Opłata za zdjęcie blokady karty SIM, uciążliwe formalności w przypadku kradzieży telefonu czy pozbawienie konsumenta dostępu do usług, za które regularnie płaci – to tylko niektóre działania operatorów telekomunikacyjnych kwestionowane przez Prezes UOKiK. Urząd skierował do sądu pozwy przeciwko operatorom sieci: Era, Orange oraz Play

UOKiK prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. Zgodnie z kodeksem cywilnym, postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Klauzule uznane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za niedozwolone są wpisywane do rejestru prowadzonego przez Prezes UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Obecnie znajduje się w nim ponad 1500 klauzul – 99 dotyczy usług telekomunikacyjnych i internetowych.

W ostatnich dniach Prezes UOKiK skierowała trzy pozwy do sądu o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez operatorów sieci: Era, Orange oraz Play. To wynik dużej kontroli przeprowadzonej przez Urząd w 2007 roku, podczas której sprawdzane były wzorce umowne stosowane przez operatorów sieci Plus, Era, Orange oraz Play. UOKiK zakwestionował wówczas szereg postanowień, które do chwili obecnej nie zostały zmienione przez pozwanych przedsiębiorców. Natomiast operator sieci Plus uniknął pozwu w wyniku współpracy podjętej z Urzędem i zmierzającej do usunięcia kwestionowanych postanowień umownych.

W pozwach znajdują się łącznie 24 klauzule. Zastrzeżenia Prezes UOKiK budzą m.in. postanowienia, które w momencie zalegania z płatnością dają możliwość rozwiązania wszystkich umów łączących operatora z konsumentem. Nie ma przy tym znaczenia, że zaległości dotyczą tylko jednej z nich, np. korzystania z Internetu. Klauzula taka w sposób rażący narusza interesy konsumentów, powodując, że są oni pozbawieni możliwości korzystania z usług, które opłacają w terminie. Urząd kwestionuje także praktyki ograniczające dostęp do części lub wszystkich usług oraz jednocześnie konieczność zapłacenia jednorazowej opłaty z tego tytułu, jak również za ponowne ich uruchomienie. Także te klauzule zostały skierowane do sądu.

Prezes Urzędu kwestionuje również pobieranie przez operatora telekomunikacyjnego opłaty (nawet kilkaset zł) za zdjęcie blokady karty SIM w trakcie trwania umowy – jej usunięcie umożliwia konsumentowi korzystanie z usług innych operatorów. Zdaniem Prezes UOKiK brak jest podstaw do pobierania takich opłat, biorąc pod uwagę, że po wygaśnięciu umowy usługa ta jest bezpłatna. Ponadto pobieranie opłaty pełni de facto funkcję dodatkowej kary umownej, która jest nieuzasadniona w świetle prawa telekomunikacyjnego, a jednocześnie stanowi dodatkową barierę mającą zniechęcić konsumenta do ewentualnej zmiany operatora.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziło również uzależnianie przez przedsiębiorcę swojej odpowiedzialności, w przypadku kradzieży, zniszczenia, zgubienia bądź utraty karty SIM, od spełnienia przez konsumenta nadmiernie uciążliwych formalności. Zdaniem Prezes UOKiK już samo zgłoszenie telefoniczne powinno powodować zawieszenie możliwości wykonywania połączeń wychodzących i przychodzących. Tymczasem przedsiębiorcy zastrzegają, że za opłaty wynikające z używania przez osoby trzecie utraconej karty SIM, do momentu wydania przez operatora potwierdzenia pisemnego zgłoszenia od konsumenta, wyłączną odpowiedzialność ponosi abonent.

Przedsiębiorcy zastrzegają sobie również prawo obciążenia konsumenta odsetkami karnymi i jednocześnie jednorazową opłatą w momencie zalegania z płatnością. Zdaniem UOKiK nakładanie na konsumentów skumulowanych sankcji w sytuacji opóźnienia w zapłacie należności nie znajduje uzasadnienia.

Jeżeli sąd podzieli argumenty Prezes Urzędu, zakwestionowane postanowienia zostaną wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych, a ich stosowanie w obrocie będzie zabronione. Jeśli przedsiębiorcy mimo to będą ją stosowali, UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

W przypadku usług telekomunikacyjnych słabsi uczestnicy rynku mogą uzyskać pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy Prezesie UKE sądem polubownym.

Opinie:

Opinie archiwalne (10):

Komentuj

Komentarze / 10

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Solos pisze: 2009-04-30 17:21
    A kiedy UOKiK lub zajmie sie naliczaniem paczek danych u operatorow? Jesli chodzi o rozliczanie czasu rozmowy, to juz mamy naliczanie sekundowe, ale paczki w Erze w ofercie blueconnect w telefonie nadal sa liczone po 100kB osobno za dane wychodzace i przychodzace. Powinno byc co 1kB. Czemu sciagajac 15kB i rozlaczajac sie mam placic za 100kB? :/
    0
  • Users Avatars Mini
    j pisze: 2009-04-30 17:53
    Solos: a powiedz proszę czemu żalisz się na forum a nie zapytasz UKE?? przeciez masz formularz kontaktu na www.uke.gov.pl Napisz do niech jezeli ci zalezy. oni reaguja na takie sygnały...
    0
  • Users Avatars Mini
    maks pisze: 2009-04-30 18:13
    u wszystkich jest po 100 kb, tylko w prepiadach jest mniej, więc to nie tylko Ery wymysł
    0
  • Users Avatars Mini
    mxxrs pisze: 2009-04-30 20:00
    a co UOKiK ma do tego ? Taka oferta i tyle - nic w tym niezgodnego z przepisami. Ja bym się bardziej cieszył gdyby w końcu ktoś się zajął tymi 29 groszami do wszystkich sieci.
    0
  • Users Avatars Mini
    kotq pisze: 2009-04-30 20:41
    Kazdy ma jakies swoje zapisy co jest calkiem normalne. Play ma wiecej takich zapisow jak naprzyklad sms z pakietu czy w ogole wysylanie sms w pf ktore maja byc wysylane z sieci macierzystej...
    0
  • Users Avatars Mini
    TrustNoOne pisze: 2009-05-01 01:34
    @ kotq - hmm z tego co mi wiadomo to czy sms wysylany jest z zasiegu P4 czy Polkomtela to ta sama cena i w ogole sie wysylaja. No chyba, ze nie tak zrozumialem to co napisales.
    0
  • Users Avatars Mini
    mirekb pisze: 2009-05-01 14:23
    dobre działania,uokik sie wzial troszke od roku do roboty,jednak dziala opieszale..w takim czasie jak sie wzieli za wzorce umów ktore obowiazuja juz ponad 2 lata dobitnie swiadczy o jakosci pracy uokik..czekam tylko na regulacje cen transferu w detalu ale to pewnie po 2011 kiedy stawki w hurcie zejdą w ue do 0,5 Euro za 1MB..gdyby heyah dawała transfer w roamingu bylby to najlepszy prepaid na rynku krajowym a nawt europejskim,poczekamy zobaczymy
    0
  • Users Avatars Mini
    Veti pisze: 2009-05-01 20:51
    Era i sim lock, przecież od stycznia (jakoś końcówka miesiaca )można bezpłatnie zdjać simlocka w Erze (dla tych umów zakupionych po tym czasie(, więc czego się UOKiK czepia ? A pozwy. Śmiechu warte. Pewnie prawnicy wszystkich pozwanych operatorów zrywają boki ze śmiechu. Wreszcie będą mieli co do roboty, bo pewnie już im się znudziła nuda. :)
    0
  • Users Avatars Mini
    badyfm pisze: 2009-05-04 11:44
    a ja zupełnie z innej beczki - nie wiecie kogo zwinęli (4 osoby) za karty w bramkach ?? na interii był artykuł - 900 mln strat operatora ....
    0
  • Users Avatars Mini
    ula56 pisze: 2017-06-24 17:03
    Urząd Komunikacji Elektronicznej nie zajmuje sie sparwami klientów sieci komórkowych. Pisalam do nich bo mam sprawę z Playem i oczywiście została załatwiona negatywnie. Kieruje sprawe do sądu.
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: