Prezes Urzędu Ochrony i Konkurencji postawił spółce TELE2 zarzuty utrudniania abonentom rezygnacji ze świadczonych usług preselekcji, pobieranie nieuzasadnionych opłat, naruszenie obowiązku udzielania rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Cezary Banasiński wszczął przeciwko operatorowi postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów
Podstawą wszczęcia 2 kwietnia b.r. postępowania przeciwko TELE2 były liczne skargi konsumentów zarzucających operatorowi stosowanie praktyk naruszających ich prawa. Zwracając się o interwencję do Urzędu abonenci TELE2 podnosili m.in., że nie byli informowani o konieczności powiadomienia Telekomunikacji Polskiej SA o rezygnacji z usług preselekcji świadczonych przez operatora. W praktyce skutkowało to tym, że pomimo odstąpienia od umowy z TELE2 połączenia telefoniczne były nadal przez niego wykonywane.
Jednocześnie Prezes UOKiK zakwestionował pobieranie od abonentów opłat za szczegółowy wykaz wykonanych połączeń telefonicznych w przypadku uwzględnienia reklamacji.
Poważne wątpliwości Urzędu wzbudziły również działania TELE2 polegające na ograniczaniu przez operatora praw abonentów do odstąpienia od umowy poprzez ustalanie krótszych terminów rezygnacji ze świadczonych usług, niż przewiduje to ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za produkty niebezpieczne.
W przypadku udowodnienia, że powyższe praktyki stosowane przez TELE2 naruszają zbiorowe interesy konsumentów, Prezes UOKiK może nakazać przedsiębiorcy wycofanie się z nich. W sytuacji, w której operator nie zastosuje się do prawomocnej decyzji Prezesa UOKiK i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie na niego kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu żądań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.