Telekomunikacja Polska mogła naruszyć prawo żądając od abonentów opłat za wcześniejsze rozwiązanie umowy o świadczenie usługi szerokopasmowego dostępu do internetu - Neostrada. UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Postępowanie UOKiK dotyczy abonentów, którzy zawarli z Telekomunikacją Polską umowy na czas określony. TP żąda od nich bowiem kar umownych w sytuacji, gdy nie godząc się na podwyżkę abonamentu, chcą przed terminem rozwiązać kontrakt.
W opinii Prezesa UOKiK powyższe działania spółki są niezgodne z prawem telekomunikacyjnym. W świetle jego przepisów, jedynie w wypadku udzielenia abonentowi rabatu operator ma prawo żądać od konsumenta dodatkowych opłat z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy. Opłata ta nie może jednak przekraczać wysokości przyznanej zniżki. Tymczasem – jak ustalił Urząd – możliwe jest zawarcie umowy o świadczenie usługi Neostrada na czas określony bez korzystania z jakichkolwiek promocji. Taka standardowa umowa nie jest związana z żadną ulgą przyznaną konsumentowi.
Także wynikająca z cennika Neostrady różnica między ceną usługi przy umowie zawartej na czas określony oraz wysokością opłat przy umowie na czas nieokreślony nie może być w ocenie Urzędu uznana za ulgę przyznaną abonentowi.
Wobec powyższego, Prezes UOKiK uznał, że opisywana praktyka Telekomunikacji Polskiej może naruszać zbiorowe interesy konsumentów i wszczął w tej sprawie postępowanie administracyjne.