UOKiK źle ocenił polskich operatorów komórkowych

Newsy
Żródło: UOKiK
Opinie: 6

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził warunki, na jakich operatorzy telefonii komórkowej zawierają umowy z konsumentami. Stwierdzono liczne nieprawidłowości.

Ze skarg napływających do instytucji chroniących konsumentów wynika, że abonenci często mają problemy z operatorami. Z tego względu w pierwszym półroczu tego roku UOKiK skontrolował wszystkich przedsiębiorców świadczących usługi telefonii komórkowej. Przeanalizowano cenniki, regulaminy i warunki promocji oferowane przez operatorów sieci Plus, Era, Orange , Play oraz mBank mobile.


Badając wzorce Prezes UOKiK zwrócił uwagę na praktykę stosowaną przez wielu operatorów, polegającą na umieszczaniu istotnych warunków kontraktu w cennikach, a nie jak to było do tej pory w regulaminach. Ma to istotne znaczenie, gdyż wiąże się z różnym zakresem ochrony konsumenta. Wprowadzenie nowych postanowień do regulaminu nakłada bowiem na operatora obowiązek poinformowania abonentów z wyprzedzeniem, co najmniej jednego okresu rozliczeniowego, a także umożliwienia wypowiedzenia kontraktu, bez żadnych kosztów. Natomiast w przypadku zmiany cennika konsument może zrezygnować z usług tylko w przypadku podwyższenia cen, jednocześnie płacąc karę umowną. Zdaniem Prezesa Urzędu nowa praktyka operatorów jest niekorzystna dla nieprofesjonalnych uczestników rynku, gdyż wiąże się z mniejszą ochroną prawną. W ocenie Prezesa Urzędu, istotne warunki dotyczące świadczonej usługi powinny być uregulowane w regulaminie lub w umowie.


UOKiK zakwestionował ponadto postanowienia różnicujące wysokość opłaty pobieranej za zmianę taryfy w zależności od posiadanego abonamentu (zmiana na taryfę o niższym abonamencie – 61 zł, o wyższym 6,10 zł). Zdaniem Prezesa UOKiK nie jest to uzasadnione ekonomicznie. Pobierana kwota dotyczy tej samej czynności – zmiany taryfy i nie powinna rekompensować operatorowi utraconych korzyści.

Zastrzeżenia Urzędu budzi także wysokość pobieranej przez operatorów opłaty w wysokości 610 zł w przypadku zdjęcia blokady SIM-lock. W ocenie Prezesa UOKiK, jej obecna wysokość jest wygórowana, w szczególności w porównaniu z cenami stosowanymi przez innych przedsiębiorców.

Przeprowadzona kontrola wykazała również, że istotnym problemem z jakim spotykają się abonenci jest dochodzenie roszczeń w przypadku zakupu wadliwego telefonu. Wielokrotnie konsument nie wie do kogo zwrócić się z reklamacją, co wykorzystują sprzedawcy przerzucając odpowiedzialność na kontrahentów. Zawierając umowę promocyjną połączoną z zakupem aparatu po atrakcyjnej cenie w rzeczywistości mamy do czynienia z dwoma kontraktami – o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz sprzedaży telefonu. W konsekwencji dwa różne podmioty ponoszą odpowiedzialność. Za wady aparatu – sprzedawca, natomiast w przypadku niewłaściwego wykonania usług telekomunikacyjnych – operator.

Prezes Urzędu zakwestionował także postanowienia, w których operatorzy zastrzegali sobie prawo do wypowiedzenia umowy ze skutkiem natychmiastowym bez konieczności uprzedzania abonenta o tym fakcie. Takie postanowienia są sprzeczne z przepisami kodeksu cywilnego.

UOKiK sprawdził również, czy konsumenci są informowani o konsekwencjach wynikających z używania polskich znaków w wiadomościach tekstowych (sms). Zajmują one więcej miejsca, co powoduje konieczność wysyłania większej liczby smsów, a tym samym ponoszenia wyższych kosztów. Z analizy wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców wynika, że konsumenci nie otrzymywali rzetelnej i pełnej informacji o usłudze.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła praktyka polegająca na tym, że operatorzy zawieszają świadczenie usług bądź rozwiązują wszystkie umowy z konsumentem korzystającym jednocześnie z kilku numerów w przypadku, gdy opóźnił się on ze spłatą nawet jednego rachunku. W świetle przepisów prawa jest to niedopuszczalne.


W celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości, wszystkich skontrolowanych wezwano do dobrowolnej zmiany kwestionowanych postanowień. Przeciwko tym operatorom, którzy nie zastosują się do zaleceń skierowane zostaną pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po wpisaniu do rejestru niedozwolonych klauzul stosowanie ich w obrocie z konsumentami będzie zakazane. Przedsiębiorcom stosującym niedozwolone postanowienia grożą kary finansowe w wysokości do 10 proc. przychodu.

Materiały dodatkowe:

Opinie:

Opinie archiwalne (6):

Komentuj

Komentarze / 6

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    marnet pisze: 2007-08-06 22:17
    Ten raport zawiera błędy. Nie jest prawdą że "(...) w przypadku zmiany cennika konsument może zrezygnować z usług tylko w przypadku podwyższenia cen, jednocześnie płacąc karę umowną". Sąd Najwyższy stwierdził, że cennik jest tak samo ważny jak regulamin świadczenia usług. Cennik określa warunki umowy i dokonywane w nim zmiany stanowią zmiany warunków umowy, co daje klientowi te same prawa, co zmiana regulaminu - wyrok SN z dnia 18 grudnia 2002 r. sygn. Akt IV CKN 1616/00, opubl. OSNC 2004/4/54
    0
  • Users Avatars Mini
    kotq pisze: 2007-08-06 23:55
    czy jest czy jest blad, wazne jest to ze ktos sie za to wziol i nie bedzie juz nie jasnosci przy podpisywaniu umow:)
    0
  • Users Avatars Mini
    mirekb pisze: 2007-08-07 00:11
    stwierdza to co znaczna czesc czytelnikow gsmonline wie doskonale ;-)
    0
  • Users Avatars Mini
    markus pisze: 2007-08-07 03:43
    Wiadomo ze pewne zapisy sa robione przez operatora "pod siebie" ale akurat jesli chodzi o zmiane abonamentu "gora/dol" to przeciez nie jest powiedziane ze 50 jest nieuczciwe a 5 ok. Przeciez oplata w "gore" moze byc "promocyjna" zas operator moze teraz wprowadzic rowne 50zl zarowno w gore jak i w dol jako "koszt" operacji i jeszcze lepiej na tym wyjdzie bo klient nie zmieni taryfe na wyzsza i bedzie zostawial wiecej poprzez zle dobrane taryfy.
    0
  • Users Avatars Mini
    JarekM pisze: 2007-08-07 09:57
    niestety w związku z niezawisłością sędziów, wyroki SN nie są wiążące dla innych procesów, nawet jeżeli dotyczą tego samego zagadnienia; sąd może się tylko przychylić w danym procesie do wykładni SN
    0
  • Users Avatars Mini
    Andrez pisze: 2007-08-07 12:47
    No muszą kilka spraw urzędy wyższe uregulować, i bardzo dobrze, wkoncu robią to w naszym imieniu i dla naszego dobra, a to sie chwali.... :)
    0

Rekomendowane:

Akcje partnerskie: