Prezes UOKiK Cezary Banasiński uznał pobieranie przez TPSA poza opłatą za numer telefoniczny „na specjalne życzenie klienta” 0-801...., dodatkowo standardowej opłaty abonamentowej (wg. cennika płaty za numer wybrany losowo) za praktykę ograniczającą konkurencję i nakazał jej zaniechania. Praktyka ta polega na nadużywaniu pozycji dominującej na rynku świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci stacjonarnej za pośrednictwem numeru 0-801.
W opinii Prezesa UOKiK pobieranie przez TPSA dwóch opłat abonamentowych za jeden numer: standardowej (numer przydzielony losowo) – 98 zł + VAT i „na specjalne życzenie klienta” – 409,50 zł +VAT jest niezasadne, ponieważ abonent faktycznie korzysta wyłącznie z jednego numeru telefonu „na życzenie” i nigdy nie otrzymuje numeru standardowego, mimo że ponosi za niego comiesięczną opłatę.
Wprowadzone przez TP S.A. zasady powodują, iż ten sam numer jest jednocześnie numerem zwykłym i numerem „na życzenie klienta”.
Brak logiki takiej kwalifikacji jest o tyle szkodliwy, że zarówno z numerem zwykłym jak i „na życzenie klienta” wiąże się obowiązek ponoszenia comiesięcznych opłat.
Tym samym podwójna kwalifikacja tego samego numeru przynosi TP S.A. wymierne korzyści finansowe. Korzyści te są nieuzasadnione, gdyż abonent uiszcza już opłatę za numer „na życzenie klienta” – czyli za faktycznie świadczoną usługę.
Co więcej opłata ta jest ponad czterokrotnie wyższa od opłaty za zwykły numer.
Należy więc przyjąć, iż z pewnością wystarcza ona nie tylko na pokrycie kosztów, ale i na godziwy zarobek. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z „Regulaminem świadczenia usługi Linia Ulgowa 801 przez TP S.A”, numer „na specjalne życzenie” po rozwiązaniu umowy staje się numerem zwykłym i pozostaje numerem zwykłym w przypadku przydziału tego numeru przez TP S.A. kolejnemu abonentowi, za opłatę 98 zł.
W ocenie organu antymonopolowego TP S.A. bezprawnie zwiększa natomiast swój przychód z tytułu świadczenia usługi Linia Ulgowa 801, pobierając – od klientów, którzy chcą skorzystać z określonego numeru - jeszcze dodatkową opłatę za numer zwykły.
Powyższe działanie ze strony TP S.A. stanowi zatem, w ocenie Prezesa Urzędu, zabronione na gruncie ustawy antymonopolowej, nadużycie posiadanej pozycji na rynku właściwym.
Cennik usługi Linia Ulgowa 801 świadczonej przez TP S.A. – wyciąg*
Opłaty jednorazowe
Udostępnienie numeru za wskaźnikiem 801 – za każdy numer 186,00 zł
Umieszczenie nagranej niestandardowej zapowiedzi słownej w scenariuszu usługi
819,00 zł
Opłaty abonamentowe
Abonament na czas nie określony – miesięcznie:
- dla każdego numeru ze wskaźnikiem 801 – za każdy numer docelowy, gdy ich łączna ilość wynosi:
1) 1 98 zł
2) 2 – 5 80 zł
3) 6 – 10 74 zł
4) ponad 10 68 zł
Opłaty uzupełniające (abonamentowe)
Abonament na czas nie określony – miesięcznie:
1) za „złoty numer” 819,00 zł
2) za „srebrny numer” 409,50 zł
3) za numer „na specjalne życzenie” 409,50 zł
*do wszystkich opłat należy doliczyć podatek VAT