Naczelny Sąd Administracyjny uchylił decyzję warszawskiej izby skarbowej, która uznała, że PTK Centertel jest płatnikiem zryczałtowanego 10-proc. podatku wynikającego z realizacji umowy z 1991 r. "o pomocy technicznej i w zarządzaniu" zawartych z France Telecom Mobiles International i Ameritech International. Z tytułu usług świadczonych przez zagranicznych specjalistów w Polsce firma odprowadziła VAT - fiskus nie miał więc zastrzeżeń. Pozostałe usługi nie podlegały VAT ponieważ były wykonywane za granicą - polegały głównie na szkoleniach. W 2001 r. inspektor skarbowy kontrolujący Centertel stwierdził, że te usługi to know-how, a ponieważ podatku z ich tytułu nie zapłacono za granicą, to jego płatnikiem jest Centertel. W efekcie spółce wymierzono 2,8 mln zł podatku i ponad 6 mln zł odsetek. Firma zapłaciła, ale decyzję zaskarżyła do NSA, tłumacząc m.in., że jeden z warunków know-how to "zidentyfikowanie" przekazywanych informacji w określonej formie. Nie można mówić o know-how gdy np. wiedzę przekazuje człowiek podczas szkolenia. Wczoraj NSA uchylił decyzję izby skarbowej. Sąd dopatrzył się błędów w ustaleniach faktycznych popełnionych przez fiskus, ale przede wszystkim powołał się na definicję know-how dokonaną przez Komisję Europejską.
"Know-how to zespół informacji poufnych, istotnych i zidentyfikowanych, np. utrwalonych w formie umowy licencyjnej - stwierdził sędzia Bogusław Gruszczyński, przyznając rację Centertelowi.