Prezes UKE zmienił treść umowy o zasadach współpracy pomiędzy TP i Tele2, ustalając warunki hurtowego dostępu do sieci TP.
Wprowadzenie decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 13 lipca 2006 r. usługi hurtowego dostępu do sieci (WLR - Wholesale Line Rental) powinno przyczynić się do wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i umożliwić skuteczniejsze konkurowanie z ofertą detaliczną Telekomunikacji Polskiej S.A.
Dla abonenta TP usługa WLR oznacza możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. Rozwiązanie umowy z TP następuje w wyniku złożenia do Tele2 zamówienia wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia całej procedury w imieniu abonenta. Zamówienie usługi WLR powinno także zawierać zlecenie preselekcji na numer dostępu do sieci NDS (tzw. prefiks) Tele2, o ile wcześniej abonent nie ustanowił takiej preselekcji.
Usługa podstawowa i usługa pełna
Prezes UKE zobowiązał TP do świadczenia na rzecz Tele2 usług dla dostępu analogowego oraz dla dostępu cyfrowego ISDN. Usługa WLR będzie realizowana w dwóch etapach: Usługi Podstawowej - wdrożonej w ciągu 2 miesięcy oraz Usługi Pełnej - w ciągu 18 miesięcy. Zdaniem Prezesa UKE terminy te są wystarczające dla wprowadzenia wszystkich, niezbędnych czynności po stronie TP i Tele2 pozwalających na korzystanie przez abonentów z Usługi Podstawowej i Pełnej.
Po uruchomieniu Usługi Pełnej, abonentom Tele2 korzystającym z Usługi Podstawowej zostanie umożliwiony dostęp do zakresu Usługi Pełnej. Za przekroczenie przez TP terminów wskazanych w decyzji naliczane będą kary umowne na rzecz Tele2.
W ramach Usługi Podstawowej pakiet usług WLR obejmuje m.in.:
utrzymanie łącza abonenckiego w celu umożliwienia abonentom Tele2 korzystania z usług telekomunikacyjnych,
udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
Biuro Numerów,
połączenia na numery alarmowe, 0-80x, 118xxx, AUS, usługi przywoławcze,
przekazywanie danych billingowych dotyczących połączeń do usług związanych z ruchem telefonicznym.
W przypadku, gdy abonent Tele2 jest podłączony do sieci ISDN TP zakres usług dostępnych w Usłudze Podstawowej rozszerzony jest o usługi: przekierowania połączeń, połączeń oczekujących, prezentacji numeru (CLIP), budzenia, pod-adresowania, kosztu połączenia, zawieszenia połączenia, przenośności terminala, prezentacji numeru abonenta dołączonego, wiadomości tekstowych.
W ramach Usługi Pełnej pakiet WLR dla abonenta Tele2 obejmuje m.in.:
utrzymanie łącza telefonicznego w celu umożliwienia abonentom Tele2 korzystania z usług telekomunikacyjnych,
udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
przekazywanie danych umożliwiających Tele2 wystawienie faktury oraz billingu za zrealizowane przez abonenta Tele2 połączenia,
Biuro Numerów,
połączenie na numery alarmowe, 0-20x (usługi dial-up), 0-30x, 0-40x, 0-70x, 0-80x, 118xxx, numery AUS i numery CPP, usługi przywoławcze,
przekierowanie połączeń, blokady przekierowania połączeń, połączenia oczekujące,
prezentację numeru (CLIP), blokady prezentacji numeru (CLIR), blokady połączeń anonimowych,
budzenie, automatyczne połączenie, połączenie trójstronne, blokada połączeń,
ograniczenie rachunku dla abonentów Tele2.
Do kogo reklamacje
Tele2 jest zobowiązana do wystawiania, na podstawie danych otrzymanych od TP, faktur i billingów związanych z usługami świadczonymi na rzecz abonenta Tele2. Ponosi również odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju roszczenia abonentów związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług.
Reklamacje dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz reklamacje dotyczące opłat Tele2 rozpatruje i załatwia we własnym zakresie. W żadnym wypadku Tele2 nie może odsyłać swoich abonentów bezpośrednio do TP.
Opłaty za WLR
Podstawą do rozliczeń za abonament telefoniczny pomiędzy Tele2 i TP będzie cena referencyjna obliczona w wysokości 37,83 zł dla łącza analogowego oraz 55 zł dla łącza cyfrowego (ISDN). Od ceny referencyjnej przysługuje Tele2 upust hurtowy w wysokości 46,99%.
Do wyznaczenia dla łącza analogowego ceny referencyjnej za abonament telefoniczny Prezes UKE wyliczył średnią z dwóch stosowanych planów taryfowych: plan TP standardowy i plan TP startowy. Plany te stanowią bowiem jedyne plany taryfowe TP oferowane w ciągu ostatniego czasu, które zawierają pełen katalog usług dodatkowych, a jednocześnie nie są ofertami wiązanymi (nie zawierają pakietów tzw. darmowych minut). Natomiast określając cenę referencyjną za łącze cyfrowe (ISDN), Prezes UKE oparł się na opłacie za abonament w planie standardowym ISDN TP.
Dla tak wyliczonej ceny referencyjnej Prezes UKE ustalił upust hurtowy dla Tele2 w wysokości 46,99%. Faktycznie więc Tele2 zapłaci na rzecz TP 20,05 zł netto miesięcznego abonamentu za łącze analogowe oraz 29,16 zł netto za łącze cyfrowe ISDN.
Miesięczne opłaty za abonament telefoniczny w ramach usługi WLR ponoszone przez Tele2 na rzecz TP
Cena referencyjna | Upust hurtowy | Opłata hurtowa (netto) | |
Łącze analogowe | 37,83 zł | 46,99% | 20,05 zł |
Łącze cyfrowe ISDN | 55,00 zł | 46,99% | 29,16 zł |
Upust zawiera odpowiednią marżę dla Tele2, mierzoną jako zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją (EBITDA=20%). Na koszty ponoszone przez Tele2 w związku ze świadczeniem usługi WLR składają się: wydatki na marketing, pozyskanie i obsługę klienta, billing i fakturowanie oraz windykację tzw. złych długów. Ustalony upust hurtowy pozwoli więc Tele2 na wygenerowanie zysku z usług świadczonych na bazie usługi WLR przy zaoferowaniu użytkownikom końcowym produktu po cenie konkurencyjnej w stosunku do cen oferowanych przez TP.