Gartner opublikował wyniki sprzedaży telefonów za 2004 r. Sprzedaż telefonów w zeszłym roku osiągnęła 674 mln sztuk, co oznacza wzrost o 30% w porównaniu do 2003 r. W IV kw. wzrost sprzedaży wynosił 24% w porównaniu do Q4 2003. Rynek wyprzedził wszystkie, najbardziej optymistyczne prognozy. Główną siłą napędową był rynek wymiany, sezonowe wzrosty oraz ciągły wzrost na rynkach "emerging", głównie w Ameryce Łacińskiej.
Sprzedaż telefonów komórkowych do użytkowników końcowych w 2004 r. (tysiące sztuk)
Firma | Sprzedaż 2004 | 2004 Udział w rynku (%) | Sprzedaż 2003 | 2003 Udział w rynku (%) |
Nokia | 207 231,3 | 30.7 | 180 672,4 | 34.8 |
Motorola | 104 124,2 | 15.4 | 75 177,1 | 14.5 |
Samsung | 85 238,4 | 12.6 | 54 475,1 | 10.5 |
Siemens | 48 455,8 | 7.2 | 43 754,3 | 8.4 |
LG | 42 276,8 | 6.3 | 26 213,7 | 5.0 |
Sony Ericsson | 42 031,7 | 6.2 | 26 686,3 | 5.1 |
Inni | 144 643,7 | 21.6 | 113 009,6 | 21.7 |
Suma | 674 001,9 | 100.0 | 519 988,5 | 100.0 |
Tabela obejmuje standard iDEN, ale nie obejmuje dostaw ODM do OEM
Źródło: Gartner Dataquest (marzec 2005)
Nokia po słabym starcie w pierwszych dwóch kwartałach 2004, w których udział fińskiego producenta zmalał do 28.8% ustabilizowała swój udział w rynku na poziomie 33%. Bardzo dobry rok miała Motorola, która odświeżyła swój brand np. poprzez wprowadzenie udanego modelu z górnej półki RAZR V3. Firma stosuje agresywną politykę cenową na rynkach emerging.
Sprzedaż telefonów komórkowych do użytkowników końcowych w Q4 2004 r. (tysiące sztuk)
Firma | Sprzedaż 4Q04 | 4Q04 Udział w rynku (%) | Sprzedaż 4Q03 | 4Q03 Udział w rynku (%) |
Nokia | 64 387,3 | 33.0 | 54 581,5 | 34.7 |
Motorola | 31 744,3 | 16.3 | 22 255,3 | 14.1 |
Samsung | 23 883,7 | 12.2 | 15 524,7 | 9.9 |
LG | 13 340,5 | 6.8 | 8 727,3 | 5.5 |
Siemens | 12 588,9 | 6.4 | 14 907,1 | 9.5 |
Sony Ericsson | 12 335,8 | 6.3 | 7 965,6 | 5.1 |
Others | 37 040,0 | 19.0 | 33 323,7 | 21.2 |
Total | 195 320,5 | 100.0 | 157 285,3 | 100.0 |
Tabela obejmuje standard iDEN, ale nie obejmuje dostaw ODM do OEM
Źródło: Gartner Dataquest (marzec 2005)
Samsung zwiększył swoją znajomość marki, szczególnie w Chinach oraz był liderem w segmencie telefonów z aparatami cyfrowymi wysokiej rozdzielczości. Aby jednak powalczyć z Motorolą Samsung powinien zmienić swoją strategię i mocniej zaistnieć na rynku tańszych produktów z mniejszą marżą.
Gartner przewiduje, że w 2005 r. sprzedaż telefonów osiągnie aż 730 mln sztuk. Na rynkach dojrzałych napędem będzie rynek wymiany aparatów, na rynkach "emerging" sukces mają przynieść słuchawki za około 50 dolarów.