iPhone 16 był najlepiej sprzedającym się modelem smartfona w okresie świątecznym.
Są to dane Kantar Worldpanel ComTech.
Seria iPhone'ów 16 pozostaje najpopularniejszą serią smartfonów na świecie.
Ponad 1 na 5 nabywców smartfonów twierdzi, że funkcje sztucznej inteligencji w dużym lub pewnym stopniu wpłynęły na ich preferencje dotyczące marki.
Pięć największych europejskich rynków - Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania - odnotowało stabilną sprzedaż smartfonów rok do roku, przy czym sprzedaż wzrosła we Francji, Niemczech i Hiszpanii.
Samsung pozostaje najlepiej sprzedającą się marką Androida, z silną sprzedażą w Wielkiej Brytanii. Galaxy A55 był najlepiej sprzedającym się modelem z Androidem w całej europejskiej piątce. Musi on jednak stawić czoła rosnącej konkurencji ze strony Xiaomi i Google Pixel.
Seria iPhone'ów 16 firmy Apple radziła sobie dobrze, zdobywając 8% udziału w sprzedaży na najważniejszych 5 europejskich rynkach, ze znaczącym sukcesem w Wielkiej Brytanii, gdzie osiągnęła 23% całkowitej sprzedaży smartfonów.
Sprzedaż serii Google Pixel 9 spadła w ostatnim kwartale, a poprzednia seria Pixel 8 wyprzedziła ją w całej europejskiej piątce, napędzana atrakcyjnymi świątecznymi rabatami.
Seria Xiaomi 13 radziła sobie dobrze w Hiszpanii, odpowiadając za 1 na 10 sprzedaży, ponieważ dwuletnie urządzenie zostało mocno przecenione w okresie świątecznym.
W październiku 2024 r. Worldpanel ComTech przeprowadził ankietę wśród swoich panelistów, pytając: „W jakim stopniu funkcje sztucznej inteligencji (AI) wpływają na preferencje dotyczące konkretnej marki smartfona?”.
Wyniki wskazują, że inwestycje producentów w marketing AI zaczynają się opłacać. Wśród konsumentów, którzy kupili nowy smartfon w ubiegłym roku w europejskiej piątce i Stanach Zjednoczonych, 23% stwierdziło, że funkcje AI zdecydowanie lub w pewnym stopniu wpłynęły na ich preferencje dotyczące marki. Wpływ ten był największy wśród nabywców iPhone'ów, na poziomie 27%, co odzwierciedla skupienie się Apple na Apple Intelligence w kampanii serii iPhone 16.
Znaczna część konsumentów nadal nie jest jednak świadoma funkcji AI, a 18% kupujących stwierdziło, że „nie są świadomi konkretnych funkcji AI dla konkretnej marki smartfona”. Daje to producentom możliwość dotarcia do tej grupy, edukując ich w zakresie funkcji sztucznej inteligencji i przypadków użycia w celu zwiększenia chęci zakupu. Nie jest to jednak gwarantowany rezultat. Wśród konsumentów, którzy są świadomi funkcji sztucznej inteligencji, 28% stwierdziło, że funkcje te nie wpłynęły na ich preferencje dotyczące marki. Wynika to głównie z faktu, że żaden producent nie wprowadził jeszcze naprawdę unikalnej, przełomowej funkcji AI. Na przykład, chociaż konsumenci doceniają Circle to Search, jest ona dostępna zarówno na urządzeniach Google Pixel, jak i Samsung, co oznacza, że nie może służyć jako kluczowy wyróżnik dla żadnej z marek.
Europejska piątka | USA | Australia | Chiny | Japonia |
iPhone 16 Pro | iPhone 16 Pro Max | iPhone 16 Pro Max | iPhone 16 Pro Max | iPhone 16 |
Samsung Galaxy A55 | iPhone 16 | iPhone 16 | iPhone 16 Pro | iPhone 16 Pro |
iPhone 15 | iPhone 16 Pro | iPhone 16 Pro | iPhone 16 | iPhone 15 |
iPhone 16 | iPhone 15 | iPhone 12 | Huawei Mate 60 Pro | iPhone 14 |
iPhone 16 Pro Max | iPhone 14 | Samsung Galaxy A35 | Huawei Mate 60 | Google Pixel 8a |