Według ogłoszonych wyników badania IDC’s European Mobile Phone Tracker Nokia traci w Europie rynek na rzecz Siemensa i Sony Ericsson. Wartość całego rynku w porównaniu rok do roku pozostaje raczej bez zmian. Obniżka cen najtańszych telefonów oraz zaawansowanych modeli wyposażonych w kamerę i kolorowy ekran oznacza w Europie Zachodniej skupienie się głównie na rynku wymiany aparatów, a nie nowych abonentach. 18% całego rynku stanowią telefony komórkowe wyposażone w Bluetooth, 11 do 14% jest wyposażonych w aparat cyfrowy, półowa sprzedanych telefonów w III kw. ma kolorowy ekran. Siemens pozyskał rynek dzięki agresywnej sprzedaży (subsydiom) modelu z najniższej półki - A55. W przypadku Sony Ericsson kluczowym modelem był T610, który w Europie Zachodniej jest sprzedawany zarówno w prepaidzie, jak i postpaidzie. Nokia opiera swoją sprzedaż w IV kw. bieżącego roku i w I kw. 2004 na nowych modelach - np. 6600. Ostatni kwartał tego roku będzie też okresem, w którym rozegra się bitwa na rynku najbardziej zaawansowanych urządzeń - o prymat walczyć będzie P900, SX1 oraz 6600. Według analityków w niedalekiej przyszłości coraz większą rolę zacznie odgrywać zróżnicowanie dostarczanych modeli - dużą rolę może odegrać clamshell (skrzydełka) Nokia 7200 oraz Sony Ericsson Z200. Zagrożeniem dla europejskiej czołówki dostawców może być także mocniejsze wejście na ten rynek firmy LG.
Zachodnia Europa 3Q02 vs 3Q03
Ranking | Dostawca | 3Q03 | Udział w rynku | 3Q02 % | Udział w rynku | Wzrost udziału |
1 | Nokia | 12,844,725 | 50.6% | 13,959,355 | 55.0% | -8.0% |
2 | Siemens | 4,750,500 | 18.7% | 3,707,000 | 14.6% | 28.1% |
3 | Sony Ericsson | 2,265,000 | 8.9% | 1,500,000 | 5.9% | 51.0% |
4 | Motorola | 1,762,250 | 6.9% | 2,165,000 | 8.5% | -18.6% |
5 | Samsung | 1,025,100 | 4.0% | 1,350,000 | 5.3% | -24.1% |
Inni | 2,740,770 | 10.8% | 2,703,652 | 10.7% | 1.4% | |
Suma | 25,388,345 | 100.0% | 25,385,007 | 100.0% | 0.0% | |
IDC, 2003 |