Nokia opublikowała swoje wyniki za III kw. 2009 r.:
EUR million | Q3/2009 | Q3/2008 | YoY Change | Q2/2009 | QoQ Change |
Net sales | 9 810 | 12 237 | -19.8% | 9 912 | -1.0% |
Devices & Services | 6 915 | 8 605 | -19.6% | 6 586 | 5.0% |
NAVTEQ | 166 | 156 | 6.4% | 147 | 12.9% |
Nokia Siemens Networks | 2 760 | 3 503 | -21.2% | 3 199 | -13.7% |
| | | | | |
Operating profit | -426 | 1 469 | | 427 | |
Devices & Services | 785 | 1 602 | -51.0% | 763 | 2.9% |
NAVTEQ | -68 | -80 | | -100 | |
Nokia Siemens Networks | -1 107 | -1 | | -188 | |
| | | | | |
Operating margin | -4.3% | 12.0% | | 4.3% | |
Devices & Services | 11.4% | 18.6% | | 11.6% | |
NAVTEQ | -41.0% | -51.3% | | -68.0% | |
Nokia Siemens Networks | -40.1% | 0.0% | | -5.9% | |
Wartościowo sprzedaż netto fińskiego koncernu spadła w porównaniu rok do roku o 20% do 9.8 mld euro. Nokia estymuje, że globalna sprzedaż telefonów komórkowych w III kw. wyniosła 288 mln, o 7% mniej niż rok wcześniej i o 7% mniej niż kwartał wcześniej. Nokia sprzedała 108.5 mln sztuk telefonów, o 8% mniej w porównaniu rok do roku i o 5% więcej niż kwartał wcześniej. Średnia cena sprzedaży telefonu Nokia wynosi 62 euro (tyle samo co kwartał wcześniej). Sprzedaż NAVTEQ wyniosła 166 mln euro (o 6% więcej niż rok wcześniej). Sprzedaż Nokia Siemens Networks spadła o 21% do 2.8 mld euro. Udział koncernu Nokia w rynku telefonów komórkowych pozostaje na niezmienionym poziomie 38% ( tak jak w Q3 2008 i Q2 2009).
Nokia przewiduje, że w IV kw. wzrośnie rynkowa sprzedaż telefonów komórkowych, a Nokia zachowa swój udział w tym rynku. Producenci w 2009 r. sprzedadzą 1.12 mld sztuk telefonów (o 7% mniej niż rok wcześniej). We wcześniejszych prognozach Nokia estymowała spadek na poziomie 10%.
Strata operacyjna koncernu wynikała głównie z tego, że Nokia w III kw. 2009 r. dokonała odpisu wartości goodwill Nokia Siemens Networks o wartości 908 mln euro.
Nokia estymuje, że w III kw. producenci sprzedali 47 mln sztuk urządzeń konwergentnych (smartfonów), w porównaniu do 44.2 mln rok wcześniej i 41 mln kwartał wcześniej. Nokia w III kw. sprzedała 16.4 mln takich urządzeń (15.5 mln rok wcześniej i 16.9 mln kwartał wcześniej). Udział Nokii w tym rynku jest estymowany na poziomie 35% (tak jak rok wcześniej). W II kw. 2009 r. udział ten wynosił 41%. W III kw. 2009 r. sprzedano 4.5 mln telefonów Nseries i 4.4 mln Eseries. W poprzednim kwartale sprzedano w sumie 9.3 urządzeń z tych dwóch serii.
NOKIA MOBILE DEVICE VOLUME BY GEOGRAPHIC AREA | |||||
(million units) | Q3/2009 | Q3/2008 | YoY Change | Q2/2009 | QoQ Change |
Europe | 27.1 | 27.4 | -1.1% | 23.3 | 16.3% |
Middle East & Africa | 19.6 | 21.5 | -8.8% | 18.9 | 3.7% |
Greater China | 18.5 | 19.8 | -6.6% | 18.6 | -0.5% |
Asia-Pacific | 30.5 | 33.6 | -9.2% | 30.3 | 0.7% |
North America | 3.1 | 4.5 | -31.1% | 3.2 | -3.1% |
Latin America | 9.7 | 11.0 | -11.8% | 8.9 | 9.0% |
Total | 108.5 | 117.8 | -7.9% | 103.2 | 5.1% |