Jeszcze w tym roku na warszawskich ulicach pojawi się ponad 40 nowych tablic informujących o zapełnieniu pobliskich parkingów podziemnych.
Znaczna część warszawskich parkingów znajduje się w rękach prywatnych, na terenie centrum handlowych, biurowców, hoteli lub wielofunkcyjnych kompleksów. Korzystanie z nich zazwyczaj nie jest jednak ograniczone jedynie do klientów czy najemców. W zależności od miejsca na poszczególnych parkingach w Śródmieściu i na Woli wolnych są dziesiątki lub też nawet setki miejsc. Wśród stołecznych kierowców wiedza ta prawdopodobnie nie jest więc powszechna.
Za nami pilotaż przyulicznych wyświetlaczy informujących o liczbie wolnych miejsc na parkingach. Przygotowujemy się do rozszerzenia programu na parkingach miejskich oraz jednocześnie szukamy partnerów prywatnych zainteresowanych tym projektem – dodaje Łukasz Puchalski, dyrektor stołecznego Zarządu Dróg Miejskich, zapowiadając rozwój systemu informacji parkingowej w stolicy.
W ostatnich latach w dynamiczną informację o liczbie wolnych miejsc zostały wyposażone – w ramach testów – oba śródmiejskie parkingi należące do ZDM, czyli pod placem Krasińskich oraz pod ulicą Waryńskiego.
Obecnie takie tablice znajdują się też w rejonie trzech ogólnodostępnych parkingów prywatnych. Są to: centrum Handlowe Złote Tarasy, parking przy ul. Pięknej 20 oraz zespół kilku parkingów na terenie kwartału zajmowanego przez kompleks Browary Warszawskie.
Kończąc etap pilotażu, ZDM przyjął stworzony przez Towarzystwo Projektowe ujednolicony i estetyczny wzór tablicy informacyjnej, która nawiązuje do stylistyki Miejskiego Systemu Informacji. Koszty produkcji, montażu i utrzymania tablic znajdują się po stronie podmiotu prywatnego zainteresowanego współpracą. Po stronie zysków są lepsze zapełnienie parkingu oraz związany z tym większy porządek na terenach wokół danego miejsca.
Najświeższą inwestycją są właśnie tablice wzdłuż ulic Grzybowskiej i Wroniej na Woli, czyli prowadzące do Browarów Warszawskich. Według pierwszych analiz operatora trzech tamtejszych parkingów, firmy Indigo Polska, od razu po uruchomieniu systemu ich średnie zapełnienie wzrosło o 20 proc.
Teraz przygotowywany jest przetarg na montaż tablic na 18 wybranych parkingach należących do: śródmiejskiego Zarządu Terenów Publicznych, Zarządu Transportu Miejskiego (Park & Ride) oraz Pałacu Kultury i Nauki. Tablice planowane są też na dojazdach do parkingu pod placem Powstańców Warszawy, który powstaje w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Dojazd do niego ułatwi też przekształcenie ulicy Mazowieckiej w dwukierunkową oraz przebudowa jej skrzyżowania z ulicą Świętokrzyską.
Przy każdym z parkingów zawiśnie najczęściej więcej niż jedna tablica. W efekcie przetargu na warszawskich ulicach będzie ich ponad 40.
Równolegle do rozwoju systemu na parkingach miejskich cały czas jest otwarty nabór do projektu dla podmiotów prywatnych. Obecnie są prowadzone rozmowy m.in. z wolską Fabryką Norblina. W ewentualnym II etapie odnoszącym się do parkingów miejskich niewykluczone jest również objęcie systemem pozostałych parkingów Park&Ride. Docelowo dane o zapełnieniu parkingów powinny też być zbierane i udostępniane online oraz wykorzystywane przy różnego rodzaju analizach.