Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podał, że w zeszłym roku po raz pierwszy sprzedaż biletów w aplikacjach mobilnych przekroczyła tradycyjną.
W aplikacjach pasażerowie kupili ponad 40 mln biletów (dokładnie 40 016 912), czyli aż o 43 proc. więcej niż w 2022 roku.
W stacjonarnych biletomatach pasażerowie kupili 35 332 810 biletów (więcej niż w 2022 roku), a w pojazdach – 23 840 883 (mniej niż rok wcześniej).
Nadal utrzymuje się również trend spadkowy dla sprzedaży w stacjonarnych punktach dystrybucji, w tym w Punktach Obsługi Pasażera. W POP-ach sprzedano 1 135 204 bilety (w 2022 roku o ok. 8 tys. więcej), a w innych punktach 12 846 616 (rok wcześniej o prawie 1,5 mln więcej).
W Warszawie rozpoczęły się prace nad nowym systemem biletowym. W nowym systemie za przejazd będzie można płacić przy bramce kartą płatniczą i urządzeniami mobilnymi z zainstalowanymi kartami płatniczymi.
W ubiegłym roku transportem publicznym w aglomeracji warszawskiej, czyli pojazdami WTP – autobusami, tramwajami, pociągami metra i Szybkiej Kolei Miejskiej oraz pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej (w ramach oferty wspólnego biletu) wykonano dokładnie 955 796 344 przejazdów.
Najwięcej pasażerów – 452 220 927 (wzrost o 12 proc. w stosunku do roku 2022) – skorzystało z przewozów autobusowych. Drugim najczęściej wybieranym środkiem transportu publicznego w stolicy są tramwaje – przewiozły one 248 903 710 pasażerów (wzrost o 1 proc. w stosunku do roku 2022).
Z usług metra skorzystało w 2023 roku 199 974 995 osób i to właśnie metro zanotowało największy wzrost liczby pasażerów w stosunku do 2022 roku, bo aż o 24 proc. Jest to blisko 40 mln przewiezionych pasażerów więcej. To dowód na to, że nowe odcinki metra – uruchomione w połowie 2022 roku (na linii M2 przybyło pięć stacji) – przyciągnęły do podziemnej kolei nowych pasażerów.
Z kolei pociągi SKM przewiozły w 2023 roku 15 161 244 pasażerów – to 15 proc. spadek w stosunku do roku poprzedniego. Niestety, remonty i przebudowy na kolei wiązały się z licznymi wyłączeniami ruchu i skracaniem tras SKM-ki, co odbiło się na mniejszej liczbie podróżnych. W ramach oferty Wspólny Bilet ZTM-KM-WKD, odnotowano 39 535 468 podróży pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej – to wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o 14 proc.
Autobusy z logo WTP przejechały w zeszłym roku ponad 117 mln wozokilometrów (wozokilometr – jednostka miary pracy eksploatacyjnej autobusu, przy czym 1 wozokilometr to przejazd 1 autobusu na odległość 1 kilometra); tramwaje ponad 50 mln wozokilometrów; warszawskie pociągi czyli metro prawie 50 mln, a SKM ponad 18 mln wozokilometrów.
W 2023 sprzedano w stolicy 113 177 023 bilety, co oznacza wzrost o ponad 11 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Pasażerowie, podobnie jak w roku 2022, najchętniej wybierali bilety czasowe (czyli 20-minutowe) – kupili ich łącznie 59 356 961 (wzrost w stosunku do ubiegłego roku o blisko 10 proc.). O 12 proc. wzrosła także liczba sprzedanych biletów jednorazowych (75- i 90-minutowych) – z 41 265 360 w 2022 roku do 46 539 091 w roku 2023. Stale rośnie także zainteresowanie biletami długookresowymi (30 i 90 dniowymi) – wzrost o 9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego – pasażerowie kupili ich 4 810 374 sztuki.