W wybranych urzędach w całej Polsce już wkrótce ruszy pilotaż usługi płatności mobilnych. To rezultat współpracy KIR z administracją publiczną oraz umowy zawartej ze spółką Polski Standard Płatności. Dokonywanie opłat telefonem będzie możliwe dzięki uruchomieniu przez KIR usługi Webpos Paybynet.
Do tej pory załatwianie formalności urzędowych często wiązało się z koniecznością odwiedzenia kilku „okienek”. Najpierw stawaliśmy w kolejce do urzędnika w punkcie obsługi, aby za chwilę zostać wysłanym do kasy w celu dokonania opłaty za daną czynność. Następnie, z dowodem wpłaty, wracaliśmy, żeby sfinalizować sprawę. Teraz cały proces może znacznie się skrócić.
Dzięki współpracy KIR, spółki Polski Standard Płatności, banków i urzędów, już niedługo będziemy mogli szybko i wygodnie załatwić daną sprawę, w tym dokonać płatności w jednym miejscu w urzędzie, korzystając ze smartfonu lub tabletu. Będzie to możliwe dzięki uruchomieniu usługi płatności mobilnych w punkcie obsługi klienta urzędu, wykorzystującej rozwiązanie Webpos Paybynet.
Webpos Paybynet to internetowy odpowiednik terminala płatniczego, tzw. POS (ang. point of sale). Urzędnik loguje się do niego poprzez specjalną stronę internetową, a następnie wypełniając odpowiednie dane może przyjąć płatność od klienta, który ma dostęp do systemu płatności mobilnych BLIK. Do realizacji transakcji nie jest potrzebne żadne osobne urządzenie. Wystarczy login i hasło do systemu. Rozliczenie transakcji odbywa się z wykorzystaniem systemu bezpośrednich płatności internetowych Paybynet, obsługiwanego przez KIR.
Paybynet to jedyna w Polsce usługa szybkich płatności internetowych, która umożliwia przesyłanie pieniędzy bezpośrednio z konta bankowego klienta na konta bankowe jednostek administracji publicznej. Ta funkcjonalność usługi ma istotne znaczenie w przypadku opłat publicznoprawnych, gdyż pozwala na jednoznaczną identyfikację płatnika i odbiorcy przelewu – mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR.
Podpisanie umowy KIR - PSP umożliwi regulowanie opłat w administracji za pośrednictwem banków oferujących system BLIK, z którego obecnie korzystają klienci Alior Banku, BZ WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, Banku Millennium, PKO Banku Polskiego i Getin Banku, po odpowiednich dostosowaniach systemowych w tych bankach. Z perspektywy klienta płatność mobilna w urzędzie nie będzie różniła się istotnie od wypłaty z bankomatu lub płatności zbliżeniowej przy użyciu aplikacji mobilnej.
Usługa Webpos Paybynet powinna w niedalekiej przyszłości zagwarantować nową jakość obsługi klienta w urzędzie. Obecnie przygotowujemy się do przeprowadzenia testów w jednej z dzielnic Warszawy. Jestem przekonana, że wdrożenie tego rozwiązania nie tylko usprawni pracę urzędu, ale przede wszystkim zwiększy komfort mieszkańców naszego miasta, towarzyszący załatwianiu spraw. Duże znaczenie ma również fakt, że uruchomienie aplikacji Webpos Paybynet nie będzie wymagało poniesienia dodatkowych kosztów – podkreśla Joanna Smolska, Zastępca dyrektora Biura Polityki Długu i Zarządzania Płynnością w Urzędzie m.st. Warszawy.
Przystąpienie do pilotażu usługi potwierdziło 20 urzędów w całym kraju. Każdy z nich autonomicznie wybierze rodzaj procedury, za którą będzie można zapłacić w trybie on-line. Wśród nich są takie popularne sprawy jak rejestracja pojazdu czy wydanie dokumentów.