Koło Naukowe Przedsiębiorczości i Innowacyjności Biz-On przy Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem ekspertów Centrum im. Adama Smitha przeprowadziło badanie "Analiza Ceny dostępu do Internetu w Polsce na tle wybranej grupy krajów europejskich III, IV kwartał 2005 i I kwartał 2006".
Według raportu z badania:
Dostęp do Internetu w Polsce staniał, ale mało i tylko dla początkujących: z drugiego na piąte miejsce w rankingu najdroższych – w grupie dla początkujących użytkowników
Najwyższa cena w Europie – w grupie umiarkowanie intensywnych użytkowników
Z piątego na drugie miejsce w rankingu najdroższych – w grupie intensywnie użytkujących Internet
Rozwój treści dla Społeczeństwa Informacyjnego jest tłumiony przez ekonomiczną niedostępność Internetu w Polsce
Z porównania sytuacji w III, IV kwartale 2005 i I kwartale 2006 wynika, że koszty dostępu do Internetu mierzone według siły nabywczej obywateli w IV kwartale ub. roku nieco spadły, dzięki czemu z pozycji drugiego na liście najdroższych krajów w Europie awansowaliśmy na piąte miejsce w ofercie dla osób o najmniejszych wymaganiach (przepustowość poniżej 512 Kb/s).
Zestawienie cen według parytetu siły nabywczej wyrażonej w dolarach USA w I kwartale 2006 w koszyku LOW
Rys. I. Koszyk dla początkujących użytkowników („LOW”) – I kwartał 2006.
Oznaczenia: *) dane nieaudytowne; **) brak ofert z danego koszyka w analizowanym kraju; ***) kraj nie należący do organizacji OECD, dla którego waluty nie wyznaczono parytetu siły nabywczej
W części z 16 monitorowanych krajów z rynku znikły już oferty z przepustowością poniżej 512 Kb/s jednak w Polsce należą one do najpopularniejszych z racji niewielkiej siły nabywczej Polaków.
Na podstawie analizowanych danych z wspomnianych trzech kwartałów można zauważyć, że Polska ma konsekwentnie najwyższe ceny w Europie dla użytkowników umiarkowanie korzystających z usług Internetu. Na wykresie widać także, że trzy spośród pięciu krajów znajdujących się powyżej średniej ceny są państwami z najkrótszym stażem w Unii Europejskiej.
Zestawienie cen według parytetu siły nabywczej wyrażonej w dolarach USA w I kwartale 2006 w koszyku MEDIUM
Rys. II. Koszyk dla umiarkowanie korzystających („MEDIUM”) – I kwartał 2006.
Oznaczenia: *) dane nieaudytowne; **) brak ofert z danego koszyka w analizowanym kraju; ***) kraj nie należący do organizacji OECD, dla którego waluty nie wyznaczono parytetu siły nabywczej
Mimo, że wśród cen za oferty z najniższego koszyka w Polsce da się zauważyć tendencje zniżkową, podobna tendencja niestety nie występuje dla koszyka MEDIUM, który staje się coraz bardziej popularny wśród klientów. Także użytkownicy intensywnie korzystający z Internetu (koszyk „HIGH”) muszą liczyć się z należącymi niezmiennie do grupy najwyższych cen propozycjami.