UKE opublikowało analizę rozwoju rynku uwalniania  pętli abonenckich.
 
 Celem niniejszego opracowania jest ocena funkcjonowania usługi LLU (LLU - ang.  Local Loop Unbundling) w Polsce pod względem tempa jej rozwoju, występujących  barier, a także określenia możliwego dalszego scenariusza rozwoju tego produktu.  Z punktu widzenia celów regulacyjnych znaczenie LLU wzrasta w relacji do innych  usług hurtowych, gdyż rozwój tych właśnie usług powoduje inwestycje w sieć  telekomunikacyjną. Aby korzystać z dostępu do abonentów poprzez usługi  świadczone na bazie LLU operatorzy alternatywni muszą inwestować, czego nie  musieli robić w takim zakresie w przypadku korzystania z usług BSA i WLR. Wzrost  liczby uwalnianych pętli lokalnych jest także jednym z założeń Porozumienia  TP-UKE.
 
 Celem tej analizy jest również odpowiedź na pytanie czy dotychczasowe działania  regulacyjne UKE przyczyniły się do rozwoju usługi LLU, czy też należy użyć  jeszcze innych środków, aby dorównać innym krajom pod względem rozwoju tej  usługi.
 
 Kluczowa dla polepszenia wyników rozwoju rynku LLU jest wysoka motywacja  operatora zasiedziałego do sprawnego oferowania nowoczesnych usług hurtowych.  Prorynkowe nastawienie do oferowania usług hurtowych może pokonać nawet z pozoru  niemożliwe do pokonania bariery rozwoju rynku, takie jak niska jakość  infrastruktury dostępowej TP czy bariery dostępu do obiektów centralowych. 
 
 Rozwój rynków BSA i WLR zbliża się do osiągnięcia poziomu dojrzałości. Usługi te  były dotychczas chętniej kupowane przez operatorów alternatywnych niż LLU,  ponieważ ich zakup nie wiązał się z ryzykiem inwestycyjnym wynikającym z  konieczności ponoszenia kosztów elementów sieci. W ostatnim czasie obserwujemy  wzrost popularności usługi LLU. W perspektywie najbliższych lat istnieje szansa  znaczącego wzrostu wykorzystania usług dostępu do lokalnej pętli abonenckiej i  przejścia na kolejny szczebel drabiny inwestycyjnej. Przełoży się to na większe  zróżnicowanie ofert detalicznych w Polsce, na czym zyskają przede wszystkim  konsumenci.
 
 Rozwój i popularność usługi LLU zależy jednak między innymi od możliwości  stworzenia konkurencyjnych ofert poprzez ich innowacyjność, liczbę i zakres  usług. Brak możliwości oferowania nowoczesnych usług (np. HDTV, VOD) z powodu  niewielkiej penetracji i długich odcinków miedzianej sieci dostępowej jest  istotną barierą przy zakupach usługi LLU. Atrakcyjność usługi LLU powinna zatem  wzrosnąć po zakończeniu inwestycji TP, zmierzających do zwiększenia penetracji i  poszerzenia oferty o szybsze łącza. Systematyczna modernizacja sieci TP to  szansa na zaoferowanie nowocześniejszych usług własnym klientom oraz klientom  hurtowym w ramach usługi LLU. 
 
 Motywacja do rozwoju infrastruktury przez TP jest hamowana przez obawę jej  utraty na rzecz operatorów alternatywnych. Jednak TP musi inwestować w  infrastrukturę światłowodową, żeby konkurować na rynku. Teraz nadszedł moment  konstruktywnej decyzji o własnych lub wspólnych z innymi operatorami  inwestycjach, jeśli TP SA nie chce zostać usunięta na margines rynku.