UKE w Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2006 r. porównał ceny usług prepaid w ofertach komórkowych polskich operatorów.
Ceny w poszczególnych koszykach usług przedpłaconych zostały obliczone przez operatorów wg następujących założeń:
Klient usług przedpłaconych - 25 minut rozmów wychodzących miesięcznie + 30 SMS, 42% rozmów do sieci stacjonarnej, 58% do sieci komórkowej (40% do własnej sieci, 18% do innych sieci komórkowych). Struktura ruchu dobowo: 38% w szczycie, 35% poza szczytem, 27% w weekend.
Roczna wartość koszyka została obliczona na podstawie:
1/3 opłaty aktywacyjnej zawartej w ramach pakietu startowego
wartości opłat za zrealizowane połączenia wychodzące krajowe (wg opisu podanego powyżej) w ciągu miesiąca, pomnożonych przez 12
wartości opłat za wysłane w ciągu miesiąca SMS-y (wg opisu podanego powyżej), pomnożonych przez 12
Opłaty zawierają VAT. Obliczenia opierają się na dostępnych w danym roku planach taryfowych dla klientów usług przepłaconych, z których operator wybrał plan o najniższym koszcie użytkowania przez klienta.
W przypadku analizowanych ofert operatorów telefonii ruchomej, ceny koszyków dla usług przedpłaconych w 2006 roku charakteryzowały znacznym rozrzutem wartości (aż 189 zł z VAT), wynikającym w znacznej mierze z różnorodności ofert oraz agresywnej strategii marketingowej zorientowanej na konkretne grupy docelowe użytkowników.
Koszyk oferowany przez operatora sieci Simplus, kosztował użytkownika rocznie 306,00 zł z VAT i był najdroższy z analizowanych. Z drugiej strony w ramach marki Sami Swoi Polkomtel S.A. przedstawił użytkownikom zdecydowanie korzystniejszą ofertę, w której koszyk kosztował 234,00 zł z VAT rocznie, a więc o 72,00 zł mniej niż w Simplusie.
Koszyk dla użytkowników usługi Sami Swoi był również tańszy od koszyka obliczonego dla oferty pre-paid PTK Centertel Sp. z o.o., który kosztował w 2006 roku 251,00 zł z VAT., a więc tyle samo co rok wcześniej.
Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o., podobnie jak w przypadku usług abonamentowych, zaproponowała w ramach usługi pre-paid koszyki najtańsze, zarówno w ramach oferty Tak Tak jak i Heyah. W ramach oferty Tak Tak roczny koszt koszyka usług wyniósł w 2006 roku 117,00 zł z VAT i był o ok. 32% niższy niż w roku 2005. Droższy koszyk usług przedpłaconych Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. zaoferowała w ramach marki Heyah. Kosztował on 193,00 zł z VAT czyli o 76,00 zł więcej niż koszyk Tak Tak. Również w tym przypadku był on jednak tańszy w porównaniu z rokiem 2005 o ponad 18%.
Szczegółowe relacje cen koszyków usług przedpłaconych przedstawiono na wykresie poniżej:
Roczne ceny koszyków dla klientów usług przedpłaconych
źródło: opracowanie własne UKE wg koszyka dla klienta usług przedpłaconych.